صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۳۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

گروه معارف: كشور ما ایران، از لحاظ جمعیتی در زمره كشورهای جوان محسوب می‌شود، نسل جوان و نوجوان ما همواره نشان داده‌اند كه طالب معنویت بوده و در عرصه‌های معنوی نیز این واقعیت، خود را به‌خوبی نشان داده است؛ آمار افزایش معتكفین در سال‌های اخیر نیز گواه بر این ادعاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، راه‌اندازی تشكل‌های مذهبی خودجوش مانند آنچه كه به نام هیئت‌های كودكان، نوجوانان و جوانان در خیابان‌ها از دو یا سه روز به محرم شكل و توسط خود آنان سازماندهی می‌شود، نشان از گرایش آنان به مباحث دینی دارد.
جوانان تشنه معرفت و معنویت‌اند اما امروز معاندان با ارائه هزاران برنامه انحرافی از دین و ارائه الگوهای غلط، مذاهب بی‌‎ریشه و خرافی، سرگرم کردن جوانان با برنامه‌های مجازی و غیره سعی در انحراف جوانان جامعه اسلامی از معنویت و سرگرم کردن آن‌ها به راه‌های غیر حق، جهت تضعیف مبانی اعتقادی جوانان دارد.
 بنابراین اگر جامعه ما حساسیت این مقطع سنی را درك كند، از آن به‌عنوان یك فرصت طلایی، همت ویژه‌ای را به‌كار خواهد بست. در این گزارش ضمن مصاحبه با صاحب‌نظران و کارشناسان سعی شده تا نظر و راهکارهای پیشنهادی با موضوع راه‌های ارتقای معنویت در نسل جوان، بررسی شود.  
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بجنورد در زمینه راهکارهای ارتقای معنویات نسل جوان معتقد است: امروز جوانان جامعه با نوعی سردرگمی مواجه هستند.
حجت‌الاسلام غلامرضا ابراهیمی‌مقدم در گفت‌و گو با ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی یکی از علل این سر درگمی را استفاده از منابع غیراصل ذکر می‌کند و می‌گوید: این امر موجب می‌شود که جوانان ما از منابع اصیل دینی فاصله بگیرند.
وی ادامه می‌دهد: زمانی بود که همه مردم به استفاده از داروهای شیمیایی روی آوردند اما بعد از مدتی پزشکان و مردم به این نتیجه رسیدند که درمان از طریق منابع طبیعی بسیار بهتر است و این مثال را می‌توان در حوزه‌ی معنوی نیز بر شمرد که امروز در کشورهای غربی هزاران جریان فکری و معنوی به وجود آمده اما آن‌ها متوجه شده‌اند دین برآمده از سوی خالق بوده و براساس طبیعت بشر آماده شده است.
این استاد دانشگاه می‎افزاید: همانگونه که طبیعت دوای بیماری جسمی است، دین نیز دوای بیماری‌های روحی و روانی است، معنویت‌هایی که ساخته دست بشر و عرفان‌های کاذب‌اند، ماندگاری ندارند.
حجت الاسلام ابراهیمی‌مقدم بیان می کند: مذاهب کاذب و جعلی شاید به ظاهر مشکلی را برطرف کنند، اما در جایی دیگر آسیب دیگری را می‌رساند.
وی معتقد است، فضای مجازی محاسن زیادی دارد اما عیب مهم آن این است که با منابع مورد اعتماد کمتری در این رابطه مواجه می‌شویم و این موجب می‌شود تفکر ما تفکری مصنوعی باشد.
وی ادامه می‌دهد: ورود به کانال‌های بی‌اعتبار و بی‌اساس خطراتی را به‌دنبال دارد و بهتر است وارد کانال‌هایی شویم که اصول خاصی داشته و از اندیشه  متفکران در آن استفاده شده باشد و به این طریق می‌توان با منابع صحیح آشنا شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بجنورد اضافه می‌کند: آن چیزی که از مهم‌ترین آسیب‌های جوانان است، بطالت و هدر دادن وقت است، باید هر جوانی در زندگی هدفی داشته و برای رسیدن به آن تلاش کند تا به راه‌های انحرافی کشیده نشود.
ابراهیمی‌مقدم ادامه می‌دهد: جوانان اگر همان میزان زمانی را که صرف فضاهای مجازی می‌کنند به همین میزان به مطالعه نیز  وقت اختصاص دهند و با علم و مطالعه بصیرت خود را افزایش دهند، مبانی اعتقادی آن ها ریشه‌دار و مستحکم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه باید از این مطالب لحظه‌ای که دوامی ندارند و مانند حباب هستند، فاصله گرفت،تاکید می‌کند: محال است انسانی موفق باشد اما اهل مطالعه نباشد و این مسئله در تمام تمدن‌ها به همین گونه است.
نقش خانواده در میان جوانان کمرنگ است
در این زمینه یک جامعه شناس معتقد است در بحث ارتقای معنویت جوانان باید به انتخاب دوستان توجه ویژه ای داشت.
مهدی نوری با اشاره به اینکه در بحث جوانان باید گفت که تاثیر پذیری آن‌ها از خانواده متفاوت است اما دوستان تاثیر بسیار زیادی در نوع رفتار و حتی اعتقادات یک جوان دارند، ادامه می‌دهد: بعد از دوستان می‌توان از دیگر معیارهای تاثیر گذار در اعتقاد و معنویت جوانان را رسانه‌ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها نقش موثری در زندگی جوانان دارند، یادآور می‌شود: متاسفانه در رسانه‌های کشورمان الگوسازی درستی نشده و بسیاری از برنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان بدون نظارت کارشناسان دینی ساخته می‌شود که آثار آن نیز نامطلوب و مخرب است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه می‌توان گفت جوانان امروز به حال خود رها شده‌اند، ادامه می‌دهد: در اصل باید قبل از درمان به فکر پیشگیری بود اما متاسفانه باید اتفاقی به وقوع بپیوندد تا به فکر درمان آن باشیم.
نوری اظهار می‌کند: آموزش و پرورش آنچنان که باید فعالیت نکرده و بسیار ضعیف عمل می‌کند و در حقیقت بسیاری از مشکلات ریشه در آموزش دارد.
وی با بیان اینکه وقتی وارد بحث جوانان می‌شویم، نقش خانواده کمرنگ‌تر می‌شود، می‌گوید: کنترل جوان به شرطی است که خانواده از دوران کودکی به صورت کامل بر فرزند خود نظارت داشته و در دوران جوانی می‌تواند رابطه‌ای با جوان خود برقرار کند، اما اگر در دوران کودکی این نظارت وجود نداشته باشد نتیجه آن برخوردهای فیزیکی و خشن در دوران جوانی است که باعث دوری بیشتر او از خانواده و گرایش به روابط دوستی می‌شود.
این جامعه‌شناس اضافه می‌کند: در حال حاضر فضای مجازی تاثیرگذارتر از تلویزیون است و باید فضا بازتر شود یعنی برای جوانان در مسائل فرهنگی و ورزشی نهاد و فضاهای توسعه یافته‌ای ساخته شود تا جوابگوی نیازهای جوانان و پر کردن وقت آزاد آن‌‎ها باشد.
نوری معتقد است که جوانان به علت کنجکاوی‌هایی که در برخی از مسائل دارند از جامعه طرد می‌شوند که پیشنهاد می‌شود کانال‌هایی با مدیریت مناسب ایجاد شوند تا جوانان بتوانند پاسخ سوالات خود را در آن بیابند.
بدحجابی راهکار دشمن برای سست کردن عقاید جوانان
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بجنورد نیز در گفت‌وگو با ایکنا یکی از راهکارهای دشمن جهت سست کردن اعتقادات جوانان را بدحجابی عنوان می‌کند و می‌گوید: رعایت پوشش و حجاب تنها برای خانم‌ها نیست بلکه در مورد آقایان نیز الزامی است.
حجت الاسلام ناصر هدایتی یادآور می‌شود: حفظ حجاب در بانوان حفظ شخصیت و جایگاه واقعی زن را در پی دارد.
وی با بیان اینکه حجاب، یادگاری از حضرت زهرا(س) است، خاطرنشان می‌کند: امروز در مدارس به مباحث مربوط به حجاب متاسفانه کمتر پرداخته می‌شود.
وی اظهار می‌کند: غربی‌ها فرهنگ عریان بودن را رواج دادند اما مشکلات فرهنگی، بی بند و باری و سست شدن بنیان خانواده‌ها، دامن‌گیر خودشان شده و به دنبال راهکار هستند.
حجت الاسلام هدایتی با اشاره به آگاهی فرزندان و نسل جوان، اضافه می‌کند: اگر مسئولین احساس تکلیف کنند، مشکلات ناشی از بی‌حجابی حل شده و به دنبال آن، جوانانی معتقد و مومن خواهیم داشت.
وی در ادامه سخنان خود یکی از عللی که خانواده‌ها با حجاب هستند اما فرزندانی بدحجاب در کنار خود دارند را، ضعف اعتقادی در این خانواده‌ها ذکر می‌کند.
حجت الاسلام هدایتی می‌‎گوید: در مسائل فرهنگی هیچگاه اجبار جوابگو نیست بلکه باید برای فرزندان ایجاد انگیزه شود تا احساس تکلیف کنند.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت و تاثیر فضای مجازی بر نسل جوان، می‌گوید: اهمیت فضای مجازی در عصر کنونی به اندازه‌ اهمیت انقلاب اسلامی است.
 رئیس سازمان تبلیغات بجنورد در رابطه با مبانی اعتقادی جوانان اظهار می‌کند: جوامع غربی با بیان موضوعاتی تلاش بر ایجاد شبهه افکنی در میان جوانان دارند، آن‌ها درک کردند که دیگر از طریق فعالیت‌های نظامی نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند به همین دلیل جنگ نرم را آغاز کردند.
حجت السلام هدایتی ادامه می‌دهد: دشمن به دنبال جنگ نرم است و در آن هیچ شکی نیست که باید مسئولین آگاه باشند و راهکارهای مناسب را پیش‌بینی کنند.