صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۴۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

معضل قطع برق در غزه به بالاترین سطح در 10 سال اخیر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، العالم به نقل از رویترز نوشت: شب‌هنگام، بخش‌های بزرگی از غزه در تاریکی فرو می‌رود. در خیابان‌های این شهر شلوغ، تنها نور موجود از چراغ خودروهای در حال گذر تأمین می‌شود. غزه مدتهاست با معضل قطع برق دست به گریبان است.
کمبود برق در غزه به بالاترین سطح در 10 سال اخیر رسیده است. در هفته‌های گذشته، غزه روزانه 3 تا 4 ساعت برق داشته است. این بدان معناست که در میانه فصل زمستان، غزه به مکانی تاریک و سرد بدل شده است.
در هفته جاری قطر -- یکی از متحدان حماس – هزینه خرید سوخت بیشتر برای تنها نیروگاه غزه را تأمین کرد. انتظار می‌رود این کمک مالی، ساعات استفاده از برق را به 2 نوبت 8 ساعته در شبانه‌روز افزایش دهد.
اما این کمک هم نمی‌تواند مشکل برق غزه را به طور ریشه‌ای حل کند. غزه دست‌کم یک دهه است با معضل کمبود برق دست و پنجه نرم می‌کند؛ چرا که حل مشکل به روزانه 400 تا 450 مگاوات برق نیاز دارد. 120 مگاوات برق مورد نیاز غزه از سرزمین‌های اشغالی تأمین می‌شود و مصر نیز 30 مگاوات برق به غزه می‌فرستد.
تنها نیروگاه غزه 50 مگاوات برق تولید می‌کند که با احتساب آنچه از سرزمین‌های اشغالی و مصر به این منطقه می‌رسد، تنها حدود نیمی از نیاز غزه را تأمین می‌کند. افزایش مصرف برق در زمستان و زیرساخت‌های فرسوده این منطقه به قطع برق مکرر منجر می‌شود. سوخت مورد نیاز نیروگاه برق غزه از سرزمین‌های اشغالی به این منطقه وارد می‌شود و حماس هزینه آن را می‌پردازد.
حماس می‌تواند سوخت مورد نیاز 2 توربین را در نیروگاه برق غزه تأمین کند و با کمک مالی قطر، حماس حالا می‌تواند از 3 توربین بهره ببرد. اما با وجود کمک قطر هم مردم غزه روزانه دست‌کم 8 ساعت (و بیشتر عصرها) برق ندارند. این وضع، شستن لباس، دوش گرفتن، پخت و پز و مطالعه را برای بسیاری از مردم دشوار کرده است. آن‌ها معمولاً مجبور می‌شوند این فعالیت‌ها را شب‌هنگام و با وصل جریان برق انجام دهند.
اما گرم نگاه داشتن منازل، بزرگترین چالش ساکنان غزه – به خصوص برای ساکنان آپارتمان‌ها -- محسوب می‌شود. گزینه‌هایی نظیر باتری‌ها و سامانه‌های خورشیدی که افراد متمول از آن‌ها استفاده می‌کنند، توانایی تأمین برق مورد نیاز دستگاه‌های گرماساز را ندارند. به همین دلیل، مردم مجبورند از گزینه‌های قدیمی‌تر و خطرناک‌تر نظیر سوزاندن زغال‌سنگ و نفت سفید استفاده کنند.