صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۶۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵

گروه اجتماعی: عضو خبرگان رهبری در مراسک گرامیداشت شهدای آتش‌نشان گفت: مردم در حادثه دلخراش پلاسکو با تمام وجود احساس مسئولیت کردند و عشق خود را به نظام، اهل‌بیت(ع) و هم نوعان به نمایش گذاشتند، مسئولان باید به روند تعیین تکلیف وضعیت کسبه سرعت ببخشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مراسم بزرگداشت شهیدان آتش‌نشان استان مرکزی در حادثه پلاسکو؛ شهیدان میرزاخانی و کزازی، با حضور آیتالله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، زمانی‌قمی، استاندار و جمعی از مدیران ارشد استانی و خانواده معظم شهدا، امروز، 5 بهمن‌ماه در مسجد سیدهای اراک برگزار شد.
آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو خبرگان رهبری در این مراسم، حادثه پلاسکو را بسیار دلخراش و دردآور توصیف کرد و گفت: این حادثه یک اتفاق بسیار مهمی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت، جمعی از آتش‌نشانان قهرمان در این اتفاق ناگوار برای دفاع از مردم جان خود را اهدا کردند و به لقاء‌الله پیوستند.
وی تصریح کرد: بهنام میرزاخانی جزو اولین شهدایی است که با 70 درصد سوختگی جان به جان آفرین تسلیم کرد، تا خاک‌برداری نهایی باید صبور بود تا سرانجام دیگر شهدای آتش‌نشان نیز مشخص شود، شهدا قدم در راه حق و عدالت خواهی، دفاع از اسلام و اهل‌بیت(ع) گذاشتند و فداکارانه در شعله‌های آتش جانشان را فدای هم نوعان خود کردند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه باید دقت لازم صورت گیرد تا ملت ایران کمتر شاهد چنین حوادث دلخرشی باشند، اظهار کرد: این حادثه خسارات فراوانی از جمله نزدیک به 800 میلیارد تومان خسارت مالی و خسارت انسانی برجای گذاشت که متأسفانه خسارات انسانی آن به هیچ وجه جبران نخواهد شد.
وی ادامه داد: آتشن‌شانان با فداکاری مردم را از صحنه بیرون کردند و خودشان تخلیه اجناس را علاوه بر اطفاء حریق برعهده گرفتند که در این هنگام ساختمان خراب شد و آنها زیر آوار ماندند، بدون شک اگر آتشن‌شانان مردم و مغازه دارها را از ساختمان بیرون نکرده بودند معلم نبود چندین نفر از مردم جان خود را در این حادثه از دست می‌دادند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به اطفاء حریق در مرحله اول و شعله ور شدن آتش از طبقه دهم در مرحله دوم، تصریح کرد: با توجه به قدمت این ساختمان از سال 41 تاکنون سیستم گرمایشی گازی در آن تعبیه نشده بود و مغازه دارها برای گرما از مازوت و گازوئیل در فصل سرما استفاده می‌کردند که همین عامل باعث شد ساختمان برای ساعات زیادی در آتش بسوزد. البته وجود مواد پلاستیکی و پارچه را نباید نادیده گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: قدمت بیش از 50 ساله پلاسکو یعنی اینکه می‌بایست حداقل هر سه سال یکبار مرمت، نوسازی و مراقبت شود، مسئولان در این امر غفلت کردند؛ چراکه برای حفاظت از چنین ساختمانی باید موارد انضباطی و امنیتی رعایت می‌شد، از سوی دیگر حساب و کتاب فروشندگان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید براینکه از حادثه پلاسکو باید درس گرفت، اظهار کرد: مردم ایران در این حادثه دلخراش عشق به ولایت، اهل بیت(ع) و هم‌وطنان را به منصه ظهور رساندند، مردم در این حادثه با تمام وجود احساس مسئولیت کردند و در موقع لازم که به خون آنها نیاز بود به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند یا آمادگی خود برای هر نوع امکاناتی از جمله حفاری و ..  اعلام کردند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی همچنین ضمن تقدیر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری تهران، سازمان‌های تابعه و بنیاد مستضعفان اضافه کرد: بنیاد مستضعفان قول ساخت ساختمانی تا سه سال آینده برای مغازه داران را داده است، برای داشتن چنین مکانی باید همگی کمک کنند تا بتوان ساختمان تولیدی دیگری با تجهیزات و امکانات به روز ساخت.
وی عنوان کرد: برای کارگرهای بلاتکلیف باید کاری کرد، مسئولان ذی‌ربط در تهران می‌توانند تا ساخته شدن ساختمان اصلی قطعه زمینی را برای ساخت کارگاه‌های تولیدی پوشاک در نظر بگیرند و کانتینرهایی را جهت کار با در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم به کارگران اختصاص دهند، به بار نشستن بازارچه تولیدی در این زمان می‌تواند به چرخه تولیدی و بسط اقتصاد مقاومتی نیز کمک کند. انجام چنین اقدامی به ریسندگی، اشتغالزایی و قطع وابستگی خواهد انجامید.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی بااشاره به اینکه ساخت بازارچه تولیدی باید قبل از تخریب پلاسکو اتفاق می‌افتاد، اظهار کرد: ایران در حوزه پوشاک و پارچه در قرون گذشته حرفی برای گفتن داشت، با گذشت زمان برندهای ترکیه، ایتالیا و اروپا گوی سبقت را از ایران ربودند با تجهیز کارگاه‌های تولیدی و ارتقای سطح کیفی پوشاک می‌توان اصالت از دست را بازپس گرفت و سالیانه 10میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور داشت. ما توانایی داریم تا یکی از برندهای مطرح دنیا باشیم و 2میلیون اشتغال سالم در حوزه‌های مختلف پوشاک از جمله پارچه ضد حریق ایجاد کنیم.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: دولت، مجلس و دستگاه‌های ذی ربط خردمندانه و حکیمانه تصمیم بگیرند، نقشه راه داشته باشند و خدمات خود را با برنامه از پیش تعیین شده پیش ببرند.
وی افزود: داشتنن بانک اطلاعاتی در چنین مواقعی ضروری است، اگر تمام تجهیزات ساختمان از جمله آب، برق، گاز و نقشه مقاوم سازی در بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد در زمان حادثه راحت‌تر می توان برنامه‌ها و خدمات را هدایت کرد.
امام جمعه اراک از نبود کپسول اطفاء حریق در آتش سوزی پلاسکو ابزار تأسف کرد و گفت: منهای خدمات آتشن‌شانان باید صدها کپسول اطفاء حریق با مردم آموزش دیده وجود داشته باشد تا از بروز چنین حوادث دلخراشی جلوگیری شود کسبه نباید در این زمینه کوتاهی کنند.
وی همچنین با تأکید براینکه مدیریت ارتباط، نظم حاکم بر تأسیسات اتمی واجب است، اظهار کرد: کارها نیاز به مدیریت قدرتمند و منضبط دارد، با باری به هر جهت بودن نمی تواد خدمات ارائه داد، مسئولان و مردم باید از حادثه پلاسکو درس بگیرند و پیشگیری و برنامه‌ریزی برای آینده را فراموش نکنند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی تصریح کرد: دستگاه‌های تجاری برای هر واحد خود شناسنامه داشته باشند، محل کار یا محل فروش اجناس نباید محل نگهداری و انبار باشد، پلاسکو تمام نیاز تهران یا حتی استان‌های دیگر را تأمین می‌کرد این ظرفیت یک سرمایه ملی است که باید با برنامه‌ریزی از آن حفاظت می‌شد.
وی با اشاره به ساختمان‌های فرسوده و در معرض خطر تخریب در کشور، ابراز کرد: برای حفاظت از این ساختمان‌ها باید عملیات نوسازی، مرمت، حفاظت هر سه سال یکبار انجام شود تا حادثه پلاسکو تکرار نشود؛ چراکه این ساختمان‌ها سرمایه ملی هستند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی با ابراز تأسف از پایان عمر ساختمان‌ها بعد از 30 سال، اضافه کرد: در کشورهایی مثل آلمان ساختمان‌های 200 ساله یا بیشتر وجود دارد، ما با برنامه‌ریزی باید عمر ساختمان‌ها را به 300 سال افزایش دهیم و از سرمایه‌های ملی خود مراقبت کنیم این کار از لوازم اقتصاد مقاومتی است.