صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۹۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
فیض‌بخش:

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه صنعتی شریف در کارگاه آموزشی توسعه کارآفرینی گفت: تفکر وابستگی به دولت در دانشجویان باید اصلاح شود امروز پیشرفت ناشی از کارآفرینی نیاز داریم نه وابستگی دولتی؛ لذا در قدم اول باید وابستگی به دولت را کنار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، کارگاه آموزشی ترویج و توسعه کارآفرینی به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان، در آمفی‌تئاتر این مرکز، امروز،  10 اسفندماه با حضور علی‌رضا فیض‌بخش، از اساتید دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
فیض‌بخش در این کارگاه با اشاره به مشکلات جوانان از جمله بیکاری گفت: جوانان امروز تصور روشنی از آینده شغلی خود ندارد، درواقع دانشگاه و تربیت دانشجو زمانی در ایران رونق گرفت که سیستم دولتی برای تأمین نیروی انسانی با مشکل مواجه بود و این نیرو را از خروجی دانشگاه تأمین می‌کرد.
مؤسس مدرسه کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه جذب بدنه دولت می‌شدند؛ لذا سیستم آموزشی دانشگاه نیز برای تأمین نیروی مورد نیاز دولت، به سمت تربیت کارشناس هدایت و این تفکر که فارغ‌التحصیل باید توسط دولت جذب کار شود غالب و به مرور زمان به نسل جدید نیز منتقل شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت جذب نیرو در دولت اشباع شده است تأکید کرد: تفکر وابستگی به دولت در دانشجویان باید اصلاح شود امروز پیشرفت ناشی از کارآفرینی نیاز داریم نه وابستگی دولتی، سالانه از دانشگاه‌های دولتی حدود 500 تا 600 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند این رقم شامل سایر دانشگاه‌ها نمی‌شود؛ لذا چگونه می‌توان انتظار داشت این حجم عظیم فارغ‌التحصیلان جذب بدنه دولت شوند؟
فیض‌بخش ادامه داد: دانشجو باید شخصاً برای رسیدن به شغل مناسب تلاش کند هر چند برخی از این افراد از طریق رابطه جذب یا جایگزین نیروهای دولتی می‌شنوند اما بخش عمده فارغ‌التحصیلان از چنین راه‌هایی به دور هستند. نمی‌توان آینده را معطل نداشتن روابط فامیلی کرد؛ لذا در قدم اول باید وابستگی به دولت را کنار گذاشت، این تفکر که دولت برای خواهان شغل کاری کند فقط وقت تلف کردن است.
مؤسس مدرسه کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: باید بهانه‌ها را کنار گذاشت و به استعدادهای شخصی  تکیه کرد، همان طور که در کشوری مثل ژاپن یک نوجوان می‌تواند فست‌فودهای معروف را مدیریت کند، برخلاف برخی نوجوانان ایرانی که حتی فکر کار کردن را هم به ذهن خود راه نمی‌دهند.
این استاد دانشگاه در پایان افزود: بسیاری از بزرگان دنیای تجارت از هیچ شروع کردند اما به استعداد خود اطمینان داشتند و به دنبال کار آفرینی بودند، از ویژگی‌های این افراد خطر پذیری و خلاقیت است، ورود به راه‌هایی که تا به حال دیگران طی نکرده‌اند، امروز با توجه به وجود شبکه‌های ارتباطی گسترده می‌توان استعدادها را شکوفا کرد درواقع شرایط برای کارآفرینی مهیا است اما مشکل اصلی در عدم اتخاذ تصمیم درست است نه بی‌پولی.