صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۸۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

گروه اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه گفت: سوغات هر شهر، فرهنگ همان شهر را نمایان می‌کند از همین رو وقتی زائر از مشهد سوغاتی خریداری می‌کند، باید دارای جنبه معنوی نیز باشد.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در رابطه لازمه پرداختن به سوغات زیارت بیان کرد: با توجه به اینکه مشهد یک شهر زیارتی است و هرساله پذیرای میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا است، سوغات نقش مهمی را در این شهر مذهبی ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه در قرآن روایاتی مبنی بر آوردن سوغات وجود دارد، ادامه داد: سوغات هر شهر، فرهنگ همان شهر را نمایان می‌کند از همین رو باید وقتی زائر از مشهد سوغاتی خریداری می‌کند، دارای جنبه معنوی نیز باشد.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در همین خصوص گفت: هنگامی که شخص به روستا سفر می‌کند، سوغاتی که از آنجا به همراه می‌آورد، جنبه سنتی دارد، اما وقتی که به یک شهر مذهبی سفر می‌کند، سوغاتی‌هایی که با خود به همراه می‌آورد، ارتباطی بین فرد دریافت‌کننده و آن مکان مذهبی ایجاد می‌کند.
استاد دانشگاه ابراز کرد: در گذشته هر که به مشهد سفر می‌کرد به همراه خود نخود و کشمش می‌آورد و در زمان جنگ نیز بیشتر سوغاتی‌ها برای کودکان و نوجوانان در قالب کتاب و نوحه بود که همین سوغاتی‌ها باعث شد افرادی نوحه‌خوان و افرادی راهی جبهه بشوند. پس دیده می‌شود که سوغات در فرهنگ و رفتار جوامع تأثیر بسزایی دارد. 
وی اظهار کرد: شخصی که راهی سفر کربلا می‌شود خاک تربت را به عنوان سوغاتی به همراه می‌آورد و این امر موجب می‌شود که هرگاه فرد به تربت بنگرد یاد امام حسین(ع) و کربلا در خاطرش زنده شود، پس هر سوغاتی نقل دهنده یک فرهنگ مذهبی است.
استاد حوزه عنوان کرد: آستان قدس، صدا و سیما، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی می‌توانند فرهنگ سوغات مذهبی را در بین افراد رواج دهند.
فیض آبادی ادامه داد: تا به حال در صدا و سیما هیچ مجموعه تلویزیونی در رابطه با سوغات تهیه نشده و تنها در برخی مجموعه‌ها فقط به بخش‌های حاشیه‌ای پرداخته شده است.
استاد دانشگاه گفت: شهرداری نیز می‌تواند در قسمت ورودی‌های شهر نمایشگاه‌هایی تحت عنوان نمایشگاه سوغات مذهبی برپا کند.
وی ابراز کرد: آستان قدس نیز خود باید در امر سوغات مذهبی متولی و توزیع‌کننده باشد. البته خوشبختانه کار مهمی که آستان قدس امسال انجام داد این بود که در قسمت ورودی باب‌الجواد نمایشگاهی تحت عنوان سوغات زیارت برگزار کرد که در آن سوغات مذهبی عرضه می‌شود.
استاد دانشگاه ادامه داد: باید فضای بازارها و مغازه‌های اطراف حرم فرهنگی باشد و سوغاتی‌های مذهبی برای زائران عرضه شود.
وی اظهار کرد: در کنار عوامل ذکر شده بحث سوغات فرهنگی باید برای همه افراد فرهنگ‌سازی شود تا همه آن‌ها به جای خرید خوراکی به عنوان سوغاتی از سوغاتی‌های مذهبی نظیر کتاب‌ها، ادعیه‎‌ها، مهر و ... استفاده کنند.