صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۸۵۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده سابق مردم فریدون شهر در مجلس گفت: به نظر می‎آید که سال 95،سالی بود که دولت در بحث اقتصاد مقاومتی و بحث گسترش امکانات در این راستا توانست قدم‌هایی بردارد و اقدامات خوبی را به انجام برساند.

محمد‌علی اسفنانی، نماینده سابق مردم فریدونشهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: در سال 95 تاکید بر این بود که اقتصاد مقاومتی شکل واقعی به خود بگیرد و  بحث اقدام و عمل در این زمینه که مورد نظر مقام معظم رهبری بود، موردد توجه قرار  گیرد.
وی  افزود: به نظر می‎آید که سال 95،سالی بود که دولت در بحث اقتصاد مقاومتی و بحث گسترش امکانات در این راستا توانست قدم‌هایی بردارد و اقدامات خوبی را به انجام برساند به خصوص که دولت فضایی فراهم کرد تا در دوران پسا برجام بتواند اقدامات خود را با توجه به اقتصاد مقاومتی به نحو بهترانجام و در دستور کار خود قرار دهد.
این نماینده سابق مجلس بیان کرد: بعد از سال‌ها که بحث تحریم مانع از ورود ارز فروخته شده ناشی از صادرات کالا و نفت بود، وضعیت بهتری پیدا کرد و شرایطی فراهم شد که مطالبات کشورها وصول گردد.
اسفنانی با تاکید برا اقتصاد درون‌زا و اینکه اقتصاد ایران باید با بتواند با اقتصاد دنیا به رقابت بپردازد، گفت: آمارها و شاخص‌های ارائه شده در این راستا نشان از این است که صادرات کالاهای ایرانی نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است و در مقابل به نظر رسید واردات کالاهای غیر ضروری کاهش پیدا کرد.
وی تصریح کرد: در بحث توجه به مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز اقدامات خوبی انجام گرفت و با سیستماتیک کردن واردات از ورود بخش اعظمی از کالاهای قاچاق و غیر مجاز جلوگیری شد که در واقع این توجه خاصی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد داخلی است.
وی خاطرنشان کرد: در بحث توجه به مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز اقدامات خوبی انجام گرفت و با سیستماتیک کردن واردات از ورود بخش اعظمی از کالاهای قاچاق و غیر مجاز جلوگیری شد که در واقع توجه خاصی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد داخلی است.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در معنای واقعی کلمه به این معناست که بیشتر از آنچه که وابستگی به اقتصاد خارجی باشد، باید به اقتصاد داخلی توجه داشته و یکی از موانع اصلی تحقق آن در این سال‌ها که ضربات سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد، بحث قاچاق کالا بود. اما با اجرای طرح الکترونیکی کردن صادرات و واردات و ترخیص کالا به نظر آمد که قدم بسیار بزرگی در این راستا برداشته شد.
وی گفت:بنا به آما‌رهای موجود، دولت رقم‌های قابل توجهی در بحث صنایع تولیدی زود بازده و خرد اختصاص داد که توانست به اقتصاد کمک شایان توجهی کند. همچنین استمحال وام‌هایی که برای تولید در نظر گرفته شد و پرداخت تسهیلات برای تولید کنندگان که موجبات آن در سال 95 فراهم گردید به نظر آمد که در مجموع گام‌های حوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شد، ولی این بدین معنا نیست که الزاما تمام کارها انجام گرفت ،این می تواند شروع خوب و زمینه‌ای مناسب سال‌های آینده باشد که بتوان اساس آن را به سمت کارهای عملیاتی بیشتر برده و اقتصاد مقاومتی معنای واقعی خود را پیدا کند.
وی بیان کرد: در سال 95 شرایطی ایجاد شد که کشور‌های توسعه یافته و کشورهایی که توان اقتصادی بالایی داشتند به سمتی روی آوردند که بتوانند با همکاری با مجموعه اقتصادی کشور زمینه‌ای را فراهم کنند که به اقتصاد کشور توجه شود و در واقع پایه‌های اقتصاد کشور مستحکم شد و ارتباط با اقتصاد پیشرفته برخی از کشور‌ها و برخورداری از تکنولوژِی آنها بر قرار گردید.
این نماینده سابق مجلس گفت: دولت‌های اروپایی و برخی از کشور‌های توانمند اقتصادی در دنیا به درصدد هستند که با ایران شرایط و روابط اقتصادی منطقی برقرار کنند به نحوی که هم به اقتصاد کشور ایران توجه شود و هم اینکه آنها بتوانند مقاصد خود را در بحث مسائل اقتصادی و آنچه که در عرف تجاری و اقتصادی دنیاست دست یابند.
اسفنانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این مقدمات فراهم شده و زمینه خوبی برای سال 96 است تا در واقع بتوان به هدف مورد نظر دست یافت.