صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
در تفسیر سوره انبیاء مطرح شد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به این‌که نام حضرت داوود 16 بار در قرآن‌کریم آمده است، افزود: داشتن حکومت مقتدر و استوار از جمله ویژگی‌های حکومت حضرت داوود بود، حکومت وی امنیت قوی و گسترده داشت و مقتدر بود، کمااینکه بهترین حکومت حکومتی است که از امنیت و اقتدار برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع کارکنان لشگر 84 خرم‌آباد در تفسیر آیات 78، 79 و 80 سوره مبارکه انبیاء(ص) و گفت: همان‌طور که از نام این سوره برمی‎آید این سوره مربوط به پیامبران است.
وی با اشاره به این‌که در این سوره داستان به زندگی بسیاری از پیامبران مانند ابراهیم، نوح، موسی، عیسی و حضرت داوود و سلیمان پرداخته شده است، ادامه داد: در این آیات به داستان زندگی حضرت داوود پرداخته شده است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که نام حضرت داوود 16 بار در قرآن‌کریم آمده است، عنوان کرد: یکی‌از جنگ‌هایی که نام آن در قرآن آمده جنگ تالوت و جالوت است که حضرت داوود در این جنگ به‌عنوان یک سرباز جوان و شجاع حضور داشت و با زیرکی و شجاعت توانست فرمانده سپاه دشمن، جالوت که از سلاطین ظالم و جبار بود، را بکشد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تاکید کرد: بعد از این جنگ نام داوود بر سر زبان‌ها افتاد و بعد از مرگ تالوت به قدرت رسید.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: در آیه‌های مختلف قرآن‌کریم از ویژگی‌های حضرت داوود سخن به میان آمده است که ازجمله این آیات می‌توان به آیات 78 تا 80 سوره مبارکه انبیا اشاره کرد، در این آیات می‌توان 10 ویژگی اخلاقی برای حضرت داوود برداشت کرد.
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: داوری به حق و قضاوت عادلانه، داشتن صوت نیکو، شجاعت و شهامت، برخورداری از علم و حکمت، داشتن کلام و سخن نیکو و داشتن کتاب ازجمله ویژگی‌های حضرت داوود است که کتاب او به‌نام «زبور» دارای 150 فصل مشتمل بر احکام، حلال و حرام خدا، پند و اندرز و مناجات های حضرت داوود است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که طبق این آیات برخورداری از قدرت معنوی به‌طوری که کوه‌ها و پرندگان را تسخیر می‌کرد، ازجمله ویژگی‌های حضرت داوود است، تصریح کرد: طبق آیه 80 سوره مبارکه انبیا که می‌فرماید: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ»، داشتن مهارت زره‌سازی و تجهیزات نظامی از ویژگی‌های دیگر داوود است.
وی با اشاره به این‌که تجهیزات نظامی به دو قسمت دفاعی و تهاجمی تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: در این آیه نیز کلمه « لَبُوسٍ» به‌معنای تجهیزات دفاعی و تهاجمی است و در برخی از روایات داریم که حضرت داوود بر زره‌سازی تاکید فراوان داشت که جز تجهیزات دفاعی محسوب می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی داشتن حکومت مقتدر و استوار را ازجمله ویژگی‌های حکومت حضرت داوود عنوان کرد و افزود: حکومت حضرت داوود هم امنیت قوی و گسترده داشت و مقتدر بود، بهترین حکومت حکومتی است که از امنیت و اقتدار برخوردار باشد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: بهترین لشگر لشگری است که تامین‌کننده امنیت و مقتدر باشد، با قدرت امنیت را برخوردار کند نه با ضعف و سازش و تعامل بلکه با قدرت امنیت را تامین کند.
وی با اشاره به این‌که ارتش‌های دنیا دو نوع هستند، اظهار کرد: بعضی از ارتش‌ها سازش‌کار هستند با سازش و تعامل و امتیاز دادن امنیت را برقرار می‌کنند اما برخی‌از ارتش‌ها مقتدرانه امنیت را برقرار می‌کنند، حضرت داوود از حاکمانی بود که حکومتش هم امنیت کامل را برقرار می‌کرد و هم مقتدر بود.
آیت‌الله میرعمادی داشتن مقام عبودیت و بندگی خدای متعال را از دیگر ویژگی‌های حضرت داوود دانست و افزود: خداوند متعال در قرآن‌کریم در وصف حضرت داوود می‌فرماید:《نعم العبد» و در روایت آمده است که داوود وقتش را به چهار بخش تقسیم می‌کرد یک بخش را به عبادت می‌پرداخت، یک بخش برای قضاوت بود، یک بخش برای امرار معاش و بخشی دیگر را برای استراحت می‌گذاشت.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تاکید کرد: وظیفه ما در برابر خداوند شکرگزاری به‌خاطر امنیت، حکومت اسلامی و ولایت است که در کشور داریم.