صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۰۶۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
در گفت‌وگو با یک کاتب قرآن مطرح شد:

گروه فرهنگی: یک کاتب قرآن با بیان اینکه خط نسخ به دلیل لحاظ واضح‌ نبودن خط کوفی و عدم استفاده از حرکات اعرابی در این نوع خط، مطرح شد، گفت: با توجه به ویژگی‌های خاصی از جمله تسهیل در قرائت برای همه سطوح و جامعیت خط نسخ، این خط بی‌رقیب مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رضا ولی‌زاده، از اساتید خوشنویسی است که در ابتدا در وزارت بازرگانی مشغول به کار بوده است، وی در كنار این شغل، هنر خوشنویسی را هم دنبال می‌کرد و به‌دلیل علاقه بسیار به این هنر، کار قبلی خود را رها كرده است.
وی و برادر دوقلویش، عباس ولیزاده به جز قرآن، كتاب‌های ادعیه، مفاتیح‌الجنان و كتاب‌های مذهبی دیگر را نیز با خط خوش به رشته تحریر درآورده‌اند که جمع کتاب‌هایشان به بیش از 120 كتاب می‌رسد.
رضا ولیزاده در خصوص چگونه ورود به این هنر، برایمان اینگونه گفت: در مقطع راهنمایی بودم که به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم، پدربزرگم نیز در این حرفه بود، وقتی به خانه او می‌رفتیم، از نزدیك كار او را دنبال می‌كردیم و همان موقع‌ها بود که علاقه‌ام به این هنر روز به روز بیشتر می‌شد.

ولیزاده با بیان اینکه در سال 1377 نخستین کتابت قرآن را آغاز كردم، نخستین كتابت توسط برادرم نیز در سال 1379 بوده است، اظهار کرد: همیشه نوشتن كلمه «علی» در من حس خوبی را ایجاد می‌كند، این حس شاید در بین تمام خوشنویسان به وجود بیاید. حتی این مسئله در بین افرادی كه مسلمان نیستند، هم به وجود آمده چون نوشتن كلمه «علی» در وجود یك خطاط آرامش خاصی ایجاد می‌كند.
وی در پاسخ به این سؤال که هر كتابت قرآن كریم چقدر زمان می‌برد، افزود: بستگی به نوع قرآن دارد، بعضی از كتاب‌ها باید با سرعت بیشتری نوشته شود. اما اگر به‌صورت معمولی بخواهیم در نظر بگیریم، معمولاً نوشتن كتاب قرآن بین 10 ماه تا یك سال زمان لازم دارد.
وی با بیان اینکه در طول روز از ساعت 7:30 تا 19، نزدیك به 8 ساعت به صورت مداوم این کار را دنبال می‌كنیم، گفت: كتابت قرآن از زمان صفویه تا امروز ادامه داشته است اما به دلیل حمایت نه چندان رضایتبخش از هنرمندان كمتر شده است.
وی درباره اینكه چه تعداد از مردم با این هنر آشنا هستند و به آن گرایش دارند، عنوان کرد: متأسفانه امروزه تعداد افرادی كه به این هنر گرایش پیدا می‌كنند، كمتر شده است، شاید دلیلش هم كمبود امكانات باشد؛ البته تعداد كلاس‌های آموزشی در این منطقه كم است و افراد تمایل زیادی به این هنر ندارند اما اگر حمایت مسئولان بیشتر شود، شاهد فعالیت خوشنویسان بیشتری در منطقه خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سؤال که قرآن‌های كتابت شده چه احساسی را در مخاطب ایجاد می‌كند، بیان کرد: مردم به قرآن‌هایی كه توسط خوشنویسان كتابت شده است، علاقه بیشتری دارند و از آن‌ها استقبال می‌كنند.

این کاتب قرآن‌ که قریب 20 سال است در این هنر قلم می‌زند و قرآن را تنها به خط نسخ می‌نویسد، به انواع خط‌وط نگارش قرآن از جمله نسخ، ثلث و ... اشاره و بیان کرد: خط نسخ شامل عربی و فارسی می‌شود که در نسخ فارسی استاد احمد نیریزی از پیشکسوتان نگارش قرآن به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه خط ثلث با توجه به نوع نگارشی که دارد، بیشتر در کتیبه‌ها و بناهای اسلامی به کار می‌رود، درباره پیشینه خط نسخ و ویژگی‌های خاص آن، عنوان کرد: پس از اینکه خط کوفی به لحاظ واضح‌ نبودن و عدم استفاده از حرکات اعرابی، کارایی خود را از دست داد، خط نسخ به میان آمد و با توجه به ویژگی‌های خاصی از جمله تسهیل در قرائت برای همه سطوح و جامعیتی که داشت، در عرصه هنر قرآنی بی‌رقیب مانده است.
این استاد نگارش قرآن کریم با اشاره به نام «ابن ملقه» به عنوان پیشگام ارائه خط نسخ، اضافه کرد: در ایران می‌توان قزوین را مرکز این نوع خط دانست.
ولی‌زاده با بیان اینکه هر گاه در زندگی دچار مشکل شده‌ام این قرآن بوده که همواره مرا یاری کرده است، ابراز کرد: تا زمانی که بتوانم، عمرم را در راه قرآن صرف می‌کنم.