صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۱۰۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

گروه اجتماعی: معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: باید مجوز مشاغل بر اساس سواد معقول و تعریف شده به متقاضیان داده شود و یکی از شاخصه‌هایی که باید در دادن مجوز به آن توجه کرد داشتن سواد قرآنی در سطح روخوانی و روانخوانی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی محمد غلامی، معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان مرکزی، امروز، 25 خرداد، در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی که در فرمانداری برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های ما برای رفع بی‌سوادی توجه به گروه‌هایی چون رانندگان درون شهری و برون شهری، صنف نانوایی و کارگران ساختمانی است تا با همکاری دستگاه‌های مربوطه راهکاری برای رفع این مشکل پیدا کنیم. 
وی اضافه کرد: یکی از شرایط کسب مجوز نانوایی داشتن سواد است و صاحب مجوز بی‌سوادی نداریم، اما صحبت ما روی کارگران نانوایی است، طبق سرشماری سال گذشته این کارگران یا بی‌سواد مطلق هستند یا از سواد کمی برخوردارند برنامه این بود که این افراد شناسایی و جهت آموزش معرفی شوند.  
غلامی اضافه کرد: اولیای بی‌سواد یکی دیگر از گروه‌های هدف است، از 3هزار اولیای بی‌سواد شناسایی شده یک‌هزار و 323 نفر به مناطق 15 گانه معرفی شدند و مابقی در سال تحصیلی 96 - 97 برای سوادآموزی معرفی می‌شوند، ما زمان پایان اولیای بی‌سواد را پایان خرداد سال آینده اعلام می‌کنیم. 
وی ادامه داد: تأثیر سواد در کاهش تصادفات جاده‌ای و درون شهری بسیار حائز اهمیت است، راننده‌ای که از سواد کافی برخوردار باشد بیشتر به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه می‌کند و همین عامل در پایین آمدن آمار حوادث جاده‌ای مهم است. 90درصد موتور سوارها، 75 درصد رانندگان و 50 درصد عابرین پیاده بی‌سواد یا کم سواد هستند. 
غلامی افزود: سوادآموزی حتی در زندگی هم تأثیر مثبت دارد، تنوع روش‌های آموزشی امروز زمینه اشتیاق افراد برای سوادآموزی را افزایش می‌دهد، امروز آموزش افراد بی‌سواد به صورت خودآموز، آموزش فرد به فرد، آموزش از طریق تلفن همراه انجام می‌شود، ما پاداش 140هزار تومانی سوادآموزی برای فرد بی‌سواد و مبلغ بیش از 700 هزار تومان برای فرد آموزش دهنده در نظر گرفته‌ایم. 
وی تصریح کرد: مشخصات اولیای بی‌سواد حتی در دور افتاده ترین مدارس با ذکر اسم و کدملی استخراج و پالایش شده است؛ چراکه ممکن است اولیاء یا معلول باشند یا بالای 50 سال، جامعه هدف ما از 10 تا 49 سال تعریف شده است. انعطاف لازم برای نوع آموزش در نظر گرفته شده است و امیدواریم با انجام اینکار آمار اولیای بی‌سواد در استان را به صفر برسانیم. 
غلامی اضافه کرد: نرخ سوادآموزی مرکزی 97.4 است و نسبت به استان‌های دیگر در رده بهتری هستیم، امید داریم با همکاری همگی دستگاه‌ها این سه درصد باقی مانده را هم باسواد کنیم. این سه درصد افراد مشکل زا هستند که پای کار نیستند و مشارکت ندارند که این برای ما زمان بر و هزینه بر است، بخشی از این آمار هم به مهاجرت از استان‌های دیگر به مرکزی مربوط است. 
معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: باید مجوز مشاغل مختلف بر اساس سواد معقول و تعریف شده به متقاضیان داده شود، یکی از شاخصه‌هایی که باید در دادن مجوز به آن توجه کرد داشتن سواد قرآنی در سطح روخوانی و روانخوانی است.