صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۱۲۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
در تفسیر سوره حدید مطرح شد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان از «حدید» در قرآن نماد قدرت و وسیله پیشرفت است، گفت: برای اداره جامعه قدرت منطق و قدرت حدید لازم است به این معنا که در جایی باید با علم، منطق و قانون جلو رفت و در جایی هم باید با قدرت به پیش رفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه پنج‌شنبه، یکم تیرماه در جلسه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: آیه 25 سوره حدید با این مضمون «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» 10 نکته تفسیری دارد.
وی افزود: این آیه شامل سه بخش است که بخش اول آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، بخش دوم آیه « وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ» و بخش سوم نیز «وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» است.
این مفسر قرآن‌کریم در بیان نکات تفسیری این آیه اظهارکرد: بشر در زندگی نیاز به راهنما و پیامبران دارد لذا خداوند متعال انسان را آفرید و برای برآورده کردن نیاز انسان‌ها پیامبرانی را فرستاد و رسولانی را مبعوث کرد.
وی ادامه داد: خداوند متعال برای اقامه قسط و عدل و موفقیت پیامبران همراه پیامبران چهار چیز فرستاد که این چهار چیز شامل «بینات»، «کتاب»، «میزان» و «حدید» است.
آیت‌الله میرعمادی به بیان این‌که خدای متعال همراه پیامبران کتاب فرستاد که این کتاب شامل مجموعه قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های زندگی است که از جمله این کتب می‌توان از کتاب نوح، ابراهیم، تورات، انجیل و قرآن نام برد، اضافه کرد: خدای متعال به همراه پیامبرانش میزان یعنی معیار سنجش خوبی و بدی، حق و باطل، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را فرستاد کمااینکه میزان نماد عدالت و سنجش اعمال است حال ممکن است این میزان عقل، قانون یا اهل‌بیت باشد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان از حدید به‌عنوان نماد قدرت و وسیله پیشرفت یاد کرد و گفت: پیامبران برای پیشرفت جامعه آمدند لذا باید ابزار پیشرفت را داشته باشند که «حدید» نماد پیشرفت و نماد اجرای عدالت است.
امام جمعه خرم‌آباد با یادآوری این‌که عالی‌ترین هدف بعثت پیامبران الهی هدایت مردم به‌سوی کمال و اقامه قسط و عدل است، اظهارکرد: بنابر تفسیر این آیه هدف پیامبران الهی آن است که مردم به‌سمت عدالت بروند و جوش و خروشی در بین مردم ایجاد شود کمااینکه لازمه برقراری عدالت سه چیز است داشتن قانون، نیاز به رهبری رهبران الهی تا آنها مسیر را مشخص و داوری، قضاوت، تفسیر و تبیین کنند همچنین نیاز به عمل مردم است مردم باید به پا خیزند چراکه مسئولیت اجرای عدالت بر عهده مردم است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که خدای متعال در این آیه فرموده است که ما حدید را نازل کردیم و منظور این است که ابزار پیشرفت جامعه را در اختیار پیامبران قرار دادیم، افزود: پیامبران که می‌خواهند عدالت را برقرار کنند برای اثبات رسالت خود نیاز به معجزه، کتاب، میزان و حدید دارند.
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: خدای متعال در این آیه دو خصوصیت برای حدید ذکر کرده که این دو خصوصیت این است که در این حدید قدرت شدیدی است هم منفعت برای مردم است و هم وسیله اجرای عدالت است که این می‌رساند باید با کسانی‌که ظلم و فساد می‌کنند، برخورد شود.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: خداوند متعال در این حدید منافعی برای مردم قرار داد امنیت، قدرت، نظم و پیشرفت کمااینکه در سایه حدید امنیت برقرار می‌شود و آهن در قرآن نماد قدرت است لذا در این آیه خداوند می‌فرماید برای اداره جامعه قدرت منطق و قدرت حدید لازم است.
این مفسر قرآن با بیان این‌که این آیه قلمرو منطق و قدرت را بیان می‌کند این‌که در جایی باید با علم، منطق و قانون جلو رفت و در جایی هم باید با قدرت پیش رفت به این معنا که هم قدرت لازم است و هم کتاب، اظهارکرد: رهبران نیاز به حمایت و نصرت دارند و مردم باید آنها راحمایت و نصرت و یاری کنند.
وی ادامه داد: در این آیه در رابطه با «بِالْغَيْبِ» چند نظر وجود دارد بعضی از مفسران گفته‌اند این بالغیب به این معناست که خداوند به طریق غیب آگاه بر اعمال شماست، بعضی گفته‌اند متعلق به فعل «يَنصُرُهُ» است و بعضی گفته‌اند متعلق به اسم «اللَّهُ» است یعنی چه کسی خدا را ندیده یاری می‌کند، بعضی گفته‌اند متعلق به «رُسُلَهُ» است یعنی خدا می‌داند چه کسی خدا و پیامبرش را ندیده است یاری می‌دهد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در بیان نکات تفسیری جمله «إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»، گفت: این‌که خدا از ما یاری خواسته است این‌طور نیست که خدا به کمک ما نیاز دارد خدا قوی است وقتی بدانید خدایی که شما دارید او را یاری می‌کنید قوی و شکست‌ناپذیر است در زندگی مؤمن هم شکست معنا ندارد کمااینکه در دوران جنگ تحمیلی شعار ما «یا شهادت یا پیروزی» بود چراکه در این راه ما هر دو را پیروزی می‌دانیم.