صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۲۱۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

گروه معارف: از نگاه اسلام و سنت حج به خودی خود عبادتی بسیار بزرگ محسوب می شود. فریضه‌ای که ضمن افزایش ایمان و یقین انسان به خداوند راه را برای اتحاد و نشان دادن عظمت امت اسلامی فراهم می‌آورد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، از نگاه اسلام و سنت حج به خودی خود عبادتی بسیار بزرگ محسوب می شود. فریضه‌ای که ضمن افزایش ایمان و یقین انسان به خداوند راه را برای اتحاد و نشان دادن عظمت امت اسلامی فراهم می‌آورد.

بدون شک، مراسم با شكوه حج، برای امت اسلام، منافع دنيوی و اُخروی را در پي دارد، زيرا وقتی، اقوام و مليت‌های مختلف از اطراف و اكناف جهان، در آنجا جمع می‌شوند با همه تفاوت‌هايی كه در نژادها، رنگ‌ها، آداب و سنن دارند، همگی با برقراری ارتباط و شناخت همديگر، هماهنگ و متحد، در انجام عملی واحد، بسيج می‌شوند و در واقع مراسم حج، عمل واحد، كلمه واحد، معبود واحد و كعبه واحد است.

فلسفه حج در اسلام و جايگاه آن هدف از آفرینش انسان در پرتو آیات الهی و رهنمودهای پیامبران، چیزی جز عبادت و بندگی خدا نیست؛ عبادتی که همه ابعاد زندگی انسان را فرا گیرد و در نهایت او را به حد اعلای تکامل روحانی و معنوی برساند. انسان موجودی است که فطرتا گرایش به عبادت دارد؛ از همین رو ناخودآگاه حس دینی اش پویا می‌شود و عطش روحش فزونی می‌یابد تا آنجا که روح سرگردان و بی پناه انسان به هر سو می گریزد.

هدف حج دلبستگی به معبود حقیقی است

حجتالاسلام سیدرضا رضوی، امام جمعه شهرستان بستان‏آباد در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هدف حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و درنهایت به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی افزود: انسان موجودی است که به طور فطری گرایش به عبادت دارد؛ از همین رو ناخودآگاه حس دینی اش پویا می‌شود و عطش روحش فزونی می‌یابد تا آنجا که روح سرگردان و بی پناه انسان به هر سو می‌گریزد تا درون آشفته اش را با ایمان به خداوند عزوجل از رنج و عذابی که دامنگیر اوست، رهایی بخشد.

وی با استناد به آیه 97 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در آن خانه آیات، ربوبیّت  هویداست، مقام ابراهیم خلیل است و هر که در آنجا داخل شود ایمن باشد. و مردم را حج و زیارت آن خانه به امر خدا واجب است بر هر کسی که توانایی برای رسیدن به آنجا دارد و هر که کافر شود به خود زیان رسانده و  خدا از جهانیان بی نیاز است.

حجت‌‏الاسلام رضوی ادامه داد: در دین اسلام به منظور تقرب جستن به ذات خداوند عزوجل برنامه مشخص عبادی به عنوان شعائر برجسته و مهم برگزیده شده‌اند که اساس این عبادات عبارتند از: گواهی دادن به یگانگی خداوند و رسالت حضرت محمد(ص)، اقامه نماز؛ ادای زکات؛ روزه گرفتن ماه رمضان و حج بیت الله الحرام.

امام جمعه بستانآباد یادآور شد: دین اسلام یگانه دین برگزیده خداوند است که روش حقیقی معرفت وعبادت خداوند را به صورت شفاف و صحیح برای بندگان الهی، ترسیم و تشریح می نماید.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می‌گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می‌کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد.

حجت‌‏الاسلام رضوی حج را شناخت پایه مذهب بزرگ ابراهیمی دانست و تأکید کرد: حج در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی است؛ دعوت به آیین خالص ابراهیم(ع) که از شائبه هر گونه عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

حجت‌الاسلام عبداله باقرنژاد، امام جمعه ممقان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می‌دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی‏اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا(ص) و یاران و پیروان او را در وی سیراب می گرداند.

وی افزود: حج آموزش و تمرین عملی اصول متعالی انسانیت مورد نظر اسلام برای هر فرد مسلمان است. در انجام مناسک حج این مسأله کاملا روشن می‌شود که هیچ فرد و گروهی امتیازی نسبت به فرد یا گروه دیگری ندارد و از جمله اهداف بلند این آیین عبادی، مساوات و کنار نهادن برتری جویی بر دیگران است.

وی با استناد به آیه 27 سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و در میان مردم براى حج ندا در ده تا پیاده و سوار بر هر شتر لاغر میانِ چابکى که از هر راه دورى فرا مى رسد نزد تو آیند.

امام جمعه ممقان یادآور شد: جای جای آن حرم و حریم پاک و پیرامون آن کانون نور، هر چه هست، چشمه حیات است و برکه برکت و آبشار رحمت است و کاریز کرامت که می‌جوشد و می‌ریزد و می دود و می رود و همه از"کانال حج و زیارت" به "اقیانوس بی نهایت" می‌پیوندد.

حجت‌الاسلام باقرنژاد با اشاره به فرموده امم جعفرصادق(ع) ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: حج دوگونه است: حجی برای خدا و حجی برای خلق، هرکس برای خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وی را به بهشت درآورد و هرکس برای مردم حج گزارد، پاداش وی روز قیامت برعهده مردم خواهد بود.

وی حیات جامعه اسلامی را در گرو فریضه حج دانست و افزود: حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است؛ اگر این فریضه مهم نباشد و یا کمرنگ شود، در دین اسلام، جامعه اسلامی و تمدن پایدار اسلامی تزلزل ایجاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام باقرنژاد تاکید کرد: حج با هیچ عبادتی قابل مقایسه نیست و اگر برخی جایگزین‌هایی برای حج تعیین می‌کنند نشان از کم‌اطلاعی آنها از فریضه حج است و افراد متخصص و آگاه به اهمیت فریضه حج واقف هستند و به خوبی اهمیت آن را به جامعه می‌رسانند.