صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۲۷۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ مرحله استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در فارس با حضور و قضاوت 12 داور ملی و بین‌المللی برگزار شد، در این گزارش نگاهی به نقطه نظرات برخی از این داوران درباره سطح متسابقان و پیشنهادات آنان داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مرحله استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در فارس طی روزهای 12 و 13 مردادماه جاری به‌صورت همزمان در دو بخش بانوان و آقایان و با رقابت 670 نفر از نخبگان قرآنی این استان در شیراز برگزار شد.

در این مسابقات 12 داور ملی و بین‌المللی از شیراز، تهران و اصفهان در دو بخش بانوان و آقایان به قضاوت پرداختند كه 6 نفر در بانوان و 6 نفر در بخش آقایان این كار را به عهده داشتند.

مسلماً یكی از نكاتی كه باید در برگزاری تمام مسابقات به آن توجه داشت تا بتوان نواقص و كاستی‌ها را جبران كرد و برای ارتقای هر چه بهتر سطح متسابقان گام برداشت، بحث توجه نقطه نظرات داوران درباره كیفیت و كمیت مسابقات و متسابقان است. در این گزارش به سراغ چند نفر از این داوران رفته و به ارزیابی سطح این مسابقات می‌پردازیم.

علی اكبر حنیفی، داور لحن و سرپرست هیئت داوران در بخش آقایان در این باره به خبرنگار ایكنا گفت: این مسابقات بحمد الهی بسیار خوب بود؛ زیرا تمام اهتمام عده‌ای از جوانان، مسئولان و خدمتگزاران این بود كه مسابقات خوب برگزار شود و این مسئله بسیار زیباست.

همیشه عشق به قرآن، بسیار دیدنی و لذت‌بخش است

وی اعتقاد دارد كه عشق به قرآن و تلاش در مسابقات قرآن كه با عشق انجام می‌شود، بسیار زیبا و دیدنی و لذت‌بخش است زیرا همه این‌ها به خاطر خدا و قرآن است و انسان از دیدن این صحنه‌ها انرژی بسیار بالایی را دریافت كرده و دیگر احساس خستگی نمی‌كند.

حنیفی، همچنین حضور گسترده متسابقان از شهرستان‌های مختلف را بسیار خوب توصیف كرد و در پاسخ به اینكه قوی‌ترین متسابقان در كدام رشته‌ها بودند، گفت: اگرچه این مسابقات در سطح استانی برگزار شد و نماینده شهرستان‌ها در آن حضور داشتند، اما به نظر می‌رسد تعداد افرادی كه كارشان خوب و ممتاز بود، زیاد نبودند.

فراوانی متسابقان فارس در بین خوب و عالی بود

وی با یادآوری اینكه در مسابقات قرآن بعد از رتبه عالی، رتبه ممتاز قرار دارد، افزود: در این مسابقات فراوانی در بخش بین خوب و عالی بود و شاید اصلاً ممتاز نداشتیم اما عالی چند نفری بودند.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن با بیان اینكه در میان متسابقان، سطح فوق ممتاز نداشتیم، ادامه داد: در هر رشته‌ای یكی دو نفر بین عالی و ممتاز بودند اما تعداد افرادی كه بین خوب و عالی بودند، بیشتر بود و سطح متوسط هم بسیار كم بود یعنی سطح بچه‌های استان فارس بین خوب و عالی بود.

انتظار ما از بچه‌های فارس بسیار بالاتر بود

معتز آقایی، داور وقف و ابتدا و هادی حفاظ رشته حفظ این دوره از مسابقات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا بر این نكته تأكید كرد كه انتظار ما از بچه‌های فارس بسیار بالاتر بود.

وی افزود: باز در رشته حفظ چند نفری خوب اجرا كردند اما رقابت‌ها آنقدر رضایت‌بخش نبود كه بگوییم بسیار قوی و نزدیك به هم اجرا شده باشد؛ البته در رشته اذان مقداری اذان‌های زیبا شنیدیم و در مجموع سطح متسابقان متوسط رو به بالا بود.

برگزاری دوره‌های آموزشی تنها به ایام مسابقات محدود نشود

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن پیشنهاد داد كه دوره‌های آموزشی قوی‌تر و بیشتری باید برای متسابقان برگزار شود كه البته این دوره‌ها تنها به محدود مسابقات قرآن نشود.

وی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه باید از اساتید مختلف برای تدریس در این دوره‌ها دعوت شود و ادامه داد: یكی از نقاط ضعف این بو دكه بسیاری از متسابقان آیین‌نامه مسابقات را بعضاً نمی‌دانستند لذا باید در این دوره‌های آموزشی برای متسابقان آیین‌نامه‌های مسابقات بازگو شود تا با آمادگی بیشتری در مسابقات قرآن شركت كنند.

فرخنده كریم‌زاده، داور لحن و سرپرست هیئت داوران بخش بانوان این مسابقات نیز به خبرنگار ایكنا گفت: هر سال در میان متسابقان استان فارس، چند نخبه خوب در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل هستند.

حركت بانوان در مسابقات قرآن نسبت به سال‌های گذشته، صعودی است

وی با بیان اینكه حركت بانوان در مسابقات قرآن نسبت به سال‌های گذشته یك حركت صعودی است، گفت: البته انتظار بیشتری از نظر كیفی و آموزشی از متسابقان داریم كه امیدوار هستیم این مسئله از امسال اتفاق بیفتد.

رباب بازگیر، داور دعاخوانی هم به خبرنگار ایكنا گفت: باید ابتدا یكسری از مطالب برای كسانی كه در این بخش از مسابقات شركت می‌كنند، بیان شود و آن‌ها تمرین داشته و توجیه باشند تا زمانی كه برای اجرا در مسابقات حضور می‌یابد، بداند كه باید چه كار كند اما متأسفانه شاهد هستیم كه در مسابقات قرآن هر كسی به اندازه و فن و صدای خودش در رشته دعاخوانی حركتی می‌زند و این مسئله موجب می‌شود كه قطعاً یكسری مطالب را از دست بدهد.

حتماً كلاس‌های توجیهی و تمرینی برای متسابقان دعاخوانی برگزار شود

وی، خواستار برگزاری كلاس‌های توجیهی و تمرینی برای متسابقان دعاخوانی برای سال‌های آینده شد و بر این نكته تأكید كرد كه اگر چنین كاری صورت گیرد،‌ قطعاً سطح متسابقان استان فارس در رشته دعاخوانی خیلی بهتر خواهد شد.

بازگیر با بیان اینكه متسابقان فارس نسبت به سال گذشته پیشرفت آنچنانی نداشتند، گفت: پیشنهاد شاخص من همان برگزاری كارگاه‌های آموزشی و توجیهی است تا متسابقان بداند كه وقتی بالای سن می‌آید باید چه كاری انجام دهد.

محبوبه كاتب، داور تجوید این دوره از مسابقات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا با بیان اینكه سطح متسابقان استان فارس متوسط بود، گفت: البته در هر رشته‌ای قوی هم داشتیم اما اگر بخواهیم میانگینی از كل متسابقان بگیریم باید گفت كه سطح آنان متوسط بوده است.

اشاره به ضعیف‌ترین و قوی‌ترین‌ها در بخش تجوید

وی، ضعیف‌ترین متسابقان در بخش تجوید مسابقات بانوان را حافظان 5 جزء دانست كه تازه وارد این عرصه شده‌اند و قوی‌ترین آن‌ها را نیز حافظان كل برشمرد و ادامه داد:‌ پیشنهاد می‌شود كه برای متسابقان حتماً كلاس‌های آموزشی برگزار شود و در گام نخست باید اول قرائت‌های متسابقان اعم از رشته‌های حفظ و قرائت قوی شود چرا كه ابتدا درست خواندن و سپس فصیح‌خواندن به صورت عربی مدنظر است.

الهام ماندگاری مهر، داور رشته وقف و ابتدا هم به خبرنگار ایكنا گفت: متسابقان چون هر ساله آموزش می‌بینند، به ملاك‌های آیین‌نامه نزدیك‌تر می‌شوند البته در برخی از رشته‌ها هنوز جا هست كه متسابقان بیشتر تمرین كنند.

رقابت‌های بانوان در این مسابقات تنگاتنگ بود

وی رقابت در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل بانوان را رقابتی تنگاتنگ توصیف كرد و گفت:‌ سطح خوبی از متسابقان بانوی استان فارس در بخش وقف و ابتدا شاهد بودیم اما در رشته‌های حفظ 5 و 10 جزء كمتر چنین چیزی بود البته باز هم افرادی بودند كه در این رشته‌ها خوب تلاوت می‌كردند.

ماندگاری مهر با تأكید بر اینكه درصد نسبتاً زیادی از متسابقان فارس باید حتماً آموزش ببیند، گفت: این مسئله باید به عنوان یك راهكار در برنامه‌های سالانه متسابقان استان فارس وجود داشته باشد.

مسابقات در صورتی به هدف نهایی می‌رساند كه در راستای آموزش باشد

وی همچنین این نكته را یادآور شد كه مسابقات در صورتی می‌تواند ما را به آن هدف نهایی برساند كه در راستای آموزش باشد یعنی حداقل برای افراد مختلف در شهرستان‌های استان در طول سال جلسات آموزشی مختلفی برگزار شده و هر ماهی یك بار از اساتید بومی و غیربومی برای این آموزش‌ها استفاده شود.

ماندگاری مهر با تأكید بر اینكه این جلسات آموزشی باید ماهی یك یا دو بار حتماً برگزار شود، گفت: در صورت چنین اتفاقی قطعاً شاهد ارتقای سطح متسابقان خواهیم بود.

آموزش‌ها باید به صورت یكدست در تمام شهرستان‌ها باشد

وی همچنین خواستار توجه به آموزش‌های یكدست در تمام شهرستان‌ها شد و گفت: قطعاً آموزش‌ها در مركز هر استانی بیشتر است و اصولاً شهرستان‌ها و مناطق اطراف از این آموزش‌ها محروم می‌مانند لذا لازم است كه این آموزش‌ها یا به صورت اردویی و كارگاهی برگزار شود یا اینكه اساتید را به مناطق محروم اعزام كنیم.

وحیده گنبدی،‌ داور صوت نیز به خبرنگار ایكنا گفت: با توجه به اینكه امسال اداره امور قرآنی اوقاف در فارس شكل گرفته بود و كارشناس امور قرآنی آن تغییر سمت پیدا كرده بود،‌ تغییرات در سطح مسابقات قرآن بسیار محرز بود.

مسابقات فارس در سطح ملی برگزار شد

وی با بیان اینكه این مسابقات در سطح مسابقات ملی برگزار شد، گفت: تمام دست‌اندركاران برگزاری این مسابقات بسیار زحمت كشیدند و حتی متسابقان هم با شور و نشاط بیشتری نسبت به سال‌های قبل وارد مسابقات شدند.

گنبدی همچنین حضور اساتید ملی و بین‌المللی در بخش داوری را بسیار خوب و مثبت ارزیابی كرد و گفت: ما هر ساله انتظار داریم كه متسابقان از نظر آموزشی ارتقا داشته باشند اما به دلیل اینكه بانوان دغدغه‌های مدیریت خانواده و زندگی و همسرداری و تربیت فرزند را دارند، بعضاً نمی‌توانند در بحث مسابقات ارتقا پیدا كنند به خصوص در برخی از شهرستان‌های محروم كه اساتید قوی و خوبی هم ندارند.

وی با بیان اینكه هنوز ظرفیت ما در مسابقات آن طور كه هست، تكمیل نشده است،‌ گفت: رؤسای اوقاف تمام شهرستان‌ها باید همتی به خرج دهند و از اساتید قوی همراه با منابع آموزشی اعم از كتاب، سی دی آموزشی و غیره برای ارتقای سطح متسابقان خود در برگزاری كارگاه‌های آموزشی در مسابقات قرآن استفاده كنند.