صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۶۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵

گروه فرهنگی: آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر خوزستان با هدف تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و غبارروبی از مزار شهیدان مدافع حرم فردا 8 شهریور در مزار شهدا برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، ناصر چنانی دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر خوزستان امروز سه شنبه 7 شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اظهار کرد: جشنواره تئاتر خوزستان با حضور گروه‌های نمایشی استان خوزستان از شهرستان‌های مختلف از هشتم تا یازدهم شهریور 96 در اهواز برگزار می شود.
 
وی گفت: فراخوان این جشنواره از اوایل فروردین‌‎ماه سال جاری منتشر شد و در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت و از زمان اعلام این فراخوان، گروه‌های نمایشی، نمایش‌هایی برای شرکت در این جشنواره آماده کردند. از کل استان خوزستان 40 گروه نمایشی برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه اثر ارسال کردند. این آثار از 15 شهرستان ارسال شده بودند. اهواز با ده گروه نمایشی، بهبهان با پنح، شوش با چهار، دشت‌آزادگان، بندرامام،‌ شادگان و امیدیه هر کدام با سه اثر، دزفول و اندیمشک هر کدام با دو اثر و آغاجاری، مسجدسلیمان، ایذه، شوشتر و ماهشهر هر کدام با یک گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
 
چنانی با بیان این‎که مرتضی مطوری، رسول حق‌جو و بهزاد خیراللهی کار بازبینی و انتخاب آثار را بر عهده داشتند ادامه داد: در مرحله‌ اول بازبینی هیات داوران 16 اثر را برای بازبینی میدانی انتخاب کردند ضمن این‎که از بین این 16 اثر، 9 اثر برای مرحله‌ نهایی جشنواره معرفی شد.
 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: در جهت تولیدات نمایشی سعی کردیم به بحث اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، بسترهای تاریخی، ادبی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت‌های استان خوزستان، همچنین دفاع مقدس توجه داشته باشیم. تمامی این‎ها جزﺀ اولین‌ آیتم‌های این جشنواره هستند به همین منظور از گروه‌های نمایشی خواستیم بر اساس این اولویت‌ها نمایش‌های خود را تولید و در معرض دید عموم قرار بدهند.
 
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر خوزستان تصریح کرد: از تاکیدهای موجود جهت شرکت در جشنواره اجراهای عمومی در سطح استان بود که از رویدادهای خوب این جشنواره محسوب می‎شود. با توجه به این‎که از سال گذشته تاکنون حدود یک هزار و 888 اجرای نمایشی عمومی در کل استان از 169 گروه نمایشی شاهد بوده‎ایم. البته از این 169 گروه، 75 گروه ثبت شده‎اند و دارای پروانه نمایش هستند و قرار است بقیه‌ گروه‌ها هم ثبت و پروانه نمایش به آن‎ها تعلق بگیرد.
 
چنانی افزود: جشنواره امسال نسبت به جشنواره‌های قبل جوان‌تر شده است و بانوان نیز در این جشنواره حضور دارند. همچنین از ویژگی‌های این جشنواره می‌توان به اضافه شدن بخش پژوهشی و مسابقه‌ عکس اشاره کرد.
 
دبیر جشنواره در خصوص آیتم‌های مورد ارزیابی هیات داوران بیان کرد: علاوه بر این‎که داوران تمام فیلم را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا فیلم‌های منتخب را جهت شرکت در جشنواره فجر معرفی کنند، آیتم‎هایی نظیر کارگردانی، نمایش‌نامه‌ها، بازیگری زن و مرد، طراحی صحنه، موسیقی و بروشور را نیز بررسی خواهند کرد. ما تصمیم داریم دو گروه نمایشی را که در این جمع‌بندی از امتیاز بالاتری برخوردار باشد جهت شرکت در جشنواره بین‌المللی فجر معرفی کنیم.
 
وی اظهار کرد: دکتر سعید اسدی، نادر برهانی، محمدامیر یاراحمدی اعضای هیات داوران این جشنواره را تشکیل می‌دهند.
 
چنانی از تالار آفتاب، پلاتوی استاد لاریان و تالار آینه به عنوان مکان‎های برگزاری جشنواره تئاتر امسال خوزستان نام برد و خاطرنشان کرد: در کنار این رویداد تصمیم داریم اجراهای خیابانی یا میدانی را نیز در حاشیه‌ شهرستان اهواز مانند کوی علوی، لشکرآباد، 400 دستگاه و زویه برگزار کنیم تا به نوعی دیگر در این مناطق این جشنواره نیز برگزار شود.
 
وی یادآور شد: آیین افتتاحیه جشنواره، در مزار شهدا با هدف تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و غبارروبی از مزار شهیدان مدافع حرم و سردار شهید علی هاشمی فردا 8 شهریور ساعت 15:30 برگزار می‌شود.
 
در ادامه این نشست علی بناییان، دبیر اجرایی این جشنواره اظهار کرد: هر روز ساعت 10 در مکان هتل آپارتمان گروه‌ها، ورک‌شاپ برگزار می‌شود؛ ضمن این‎که محمدامیر یاراحمدی ورک‌شاپ‌های نمایش‌نویسی را بر عهده دارد و در ساعت 23 در محل خوابگاه گروه‌ها سیستم صوتی قرار داده‌ایم که بعد از اتمام اجراها، نقد و بررسی صورت گیرد.
 
وی خاطرنشان‌کرد: مدیریت نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر خوزستان بر عهده‌ سعید آلبوعبادی و قاسم غلام‎حیدر است.