صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۶۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

گروه معارف: روز عرفه و خواندن دعای عرفه، فرصتی برای بازماندگان از سرزمین وحی است تا خود را در دریای بیکران لطف الهی شستشو دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، روز عرفه، روز شناختن و معرفت پیدا کردن نسبت به پروردگار یکتا است. روزی که غرق در توبه و انابه به درگاه خدا، از او می‌خواهی تا تو را به خاطر تمام گناهانی که انجام داده‌ای ببخشد.

روز عرفه، روز بارش چشم‌های انسان‌های خاکی برای غرق شدن در درگاه الهی است.

دعای عرفه امام حسین(ع) دعایی منسوب به امام حسین(ع) که بنابر روایات، آن حضرت در روز نهم ذی‌الحجه (روز عرفه) در صحرای عرفات خوانده است، این دعا دربردارنده آموزه‌های دینی و معرفتی است.

در این دعا، خدا را با تمام وجود و با اسم‌های اعظمش می‌ستایی و از او می‌خواهی تا گناهان تو را ببخشد.

انسان در این دعا نعمت‌های خداوند را به یاد می‌آورد و به این واسطه شکرگزاری نعمت‌های او را می‌آموزد.

انسان در این دعا، تنها خداوند را پناهگاه خود می‌داند و تنها او را یار و یاور زندگی خود می‌داند و این اصل برای بنده راستین خدا شدن، اصلی مهم است.

خداوند این فرصت را در اختیار بندگان خود قرار داده تا باری دیگر بندگی خود را به پروردگار نشان دهند و راه بندگی او را بپویند.

عرفه، فرصت اعتراف به گناهان

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا گفت: روز عرفه از جمله روزهای بسیار مهم برای مسلمانان خصوصاً شیعیان است چرا که روز شناخت و روز اعتراف به گناه است .

وی با بیان اینکه روز عرفه، روز توبه و انابه است، افزود: روزی است که خداوند توجه ویژه‌ای به آن و مناجات‌کنندگان آن  می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: روزی که حاجیان از خانه خدا به سمت سرزمین شناخت و معرفت کوچ می‌کنند اما آدمی وقتی به عرفات می‌رسد یعنی باید به معرفت و شناخت برسد.

سیدی بیان کرد: اعمال مستحبی در این روز وارد شده از جمله دعای سراسر معرفت، انابه، اعتراف و انسان‌ساز عرفه از لسان مولایمان حضرت اباعبد الله الحسین(ع) است که دریایی از معرفت است.

وی اظهار کرد: انگاه که ابی عبدالله در زیر آفتاب و سر برهنه و سر به آسمان بلند کرده و با خدای خویش راز و نیاز مینماید .

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اعمال توصیه شده در این روز زیارت امام سوم شیعیان، از دور یا نزدیک است، تصریح کرد: زیارت حضرت سید الشّهداء(ع) که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، در این روز توصیه شده است.

سیدی بیان کرد: روایات‏ در کثرت فضیلت زیارت حضرت امام حسین(ع) در این روز متواتر است یعنی از افراد بسیاری نقل شده است و اگر کسی در این روز توفیق یابد، که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی‏که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر است.

عرفه، فرصت دوباره بخشایش گناهان کبیره پس از شب‌های قدر

مهدی عبدالرزاق‌نژاد، استاد معارف و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا گفت: عرفه، فرصت دوباره برای کسانی است که نتوانسته‌اند از شب‌های قدر و ماه رمضان استفاده کامل ببرند که باید از شب و روز عرفه بهره کافی ببرند.

وی با اشاره به قرائت دعای روز عرفه بیان کرد: این روز مصادف با روز شهادت مسلم(ع) است که قرائت زیارت امام حسین(ع) بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: از اعمال اختصاصی این روز غسل، روزه، قرائت زیارت امام حسین(ع)، نماز، ذکر صلوات امام صادق(ع)، قرائت دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه و خواندن دعای عرفات است.

فضیلت بسیار قرائت زيارت امام حسين(ع) در روز عرفه

حجت‌الاسلام سید مسعود موسوی رستگار، یک کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مسئله مهم در روز عرفه زيارت امام حسين(ع) است كه در حديث آمده است خداوند قبل از آنكه به سرزمين عرفات نظر كند، به زائرين امام حسين(ع ) نظر مي‌افكند.

وی ادامه داد: اين نظر افكندن در زمان‌هاي حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، عيد فطر، عيد قربان و عيد غدير است كه افضل اعمال در اين زمان‌ها، زيارت امام حسين(ع ) است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: هر لحظه‌اي از لحظات امروز براي انسان گرانبها است، به خصوص براي دعا و درخواست از خداوند.

موسوی رستگار با بیان اینکه اين فرصت بهترين فرصت است، افزود: پس اين فرصت را نباید از دست داد به خصوص از ظهر تا هنگام غروب را كه در روايات وارد شده است.

 وی اظهار کرد:  اگر انسان مي‏خواهد مشكلات خود را حل كند باید ‌اين چند ساعت را به در خانه خدا برود و از او حاجت‏هاي مادي و معنوي را بخواهد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در این روز به خصوص باید درباره ديگران دعا كرد چرا که در روايت داريم كه در این صورت خداوند چند هزار برابر به انسان عطا مي‏كند.

برگزاری دعای عرفه در 225 مسجد خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام ابوالفضل صادقی‌خواه، مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مراسم دعای عرفه در ۲۲۵ مسجد و حسینیه خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: دعای شریف عرفه در  ۲۲۵ مسجد، هیئت‌های مذهبی، بقاع متبرکه و مزار شهداء خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: این مراسم در ۲۵ مسجد از شهرستان  بیرجند، ۳۰ مسجد از شهرستان قاین، ۳۵ مسجد از شهرستان طبس و ۲۰ مسجد از شهرستان سربیشه برگزار می‌شود.

صادقی‌خواه ادامه داد: همچنین مراسم قرائت این دعای پرفیض در ۱۵ مسجد از اسدیه، ۱۵ مسجد از شهرستان خوسف، ۱۱ مسجد از سرایان، ۱۵ مسجد از نهبندان و ۱۵ مسجد شهرستان فردوس نیز برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۲ مسجد شهرستان بشرویه، ۱۲ مسجد شهرستان خضری و سه مسجد شهرستان خوسف نیز برگزار کننده این دعای شریف هستند.

مسئول رسیدگی به امور مساجد تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اعمال روز عرفه یادآور شد: غسل، قرائت زیارت امام حسین(ع) و قرائت دو رکعت نماز بعد از نماز عصر و پیش از خواندن دعای عرفه، از جمله اعمال این روز پرفیض است.

گزارش از زهرا حمیدی