صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۸۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
موسویان:

گروه فناوری اطلاعات: رئيس مركز رسانه‌های ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا كنون 14 هزار و 300 کانال دارای شامد(شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سیدمرتضی موسویان، با محوریت محتوای فضای مجازی، یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال پیش ازظهر امروز سه‌شنبه 14 شهریورماه در مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

موسویان با اشاره به ایجاد محتوای سالم، مفید و ایمن اظهار کرد: ساماندهی محتوا در فضای مجازی دغدغه همه کمیسیون‌های مرکز ملی فضای مجازی است و درحال حاضر شاهد هستیم که مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر تلاش همه دستگاه‌ها برای ایجاد فضای سالم، مفید، ایمن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی مرکز رسانه‌های دیجیتال درحال پیگیری است.

وی افزود: اساسی‌ترین عاملی که می‌توان برنامه ایجاد فضای سالم در فضای مجازی را محقق کرد، فرهنگسازی است. همچنین براساس پژوهشی که در مرکز ملی فضای مجازی کلید خورد، جلسات به صورت هفتگی تشکیل و زیست بوم فضای مجازی برای ایجاد فضای مجازی سالم و مفید به صورت کلی احصا شد.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با مطالعه روند تنظیم مقررات در کشور اهدافی را در نظر گر‌فته‌ایم که شامل این مباحث است. 1)مالکیت مادی و معنوی افراد در فضای مجازی، شرط افزایش تولید در این فضاست؛ 2) قانون‌گذار و جرم‌انگاری متخلف‌ها در فضای مجازی نیازمند معرفی هنجارها و ناهنجارها از سوی دولت است؛ 3) در فضای مجازی مسئولیت محتوا بر خلاف نشریات مکتوب برعهده تولیدکننده محتواست. 4) در مدیریت محتوا در فضای مجازی نیاز به قوانین متقن مانند کشورهای توسعه‌یافته کاملا ضروری است. 5) فرد دارنده محتوا علاوه بر حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه مالکیتی که برمحتوا دارد، مسئولیت را در زمینه پاسخگویی به مردم برعهده دارد.

وی بیان کرد: زمانی که 46 درصد از کل جرائم در تلگرام است؛ بنابراین ضرورت توجه مردم به نشان شامد بسیار افزایش می‌یابد. بیش از 119 هزار اپ بر روی استورها قابل دریافت و دسترسی هستند و با توجه به نشست‌هایی که با اپ استورها داشتیم، امکان نشان‌دار شدن اپ‌ها توسط استورها ایجاد خواهد شد.

موسویان اظهار کرد: طرح فرهنگیار تا یک ماه آینده رونمایی می‌شود و زیرساختی با کمک هوش مصنوعی آماده شده که فاز اول آن به اتمام رسیده و فازهای دیگر آن تا سه ماه دیگر محقق می‌شود.

وی بیان کرد: 14 هزار و سیصد کانال، 49 هزار و پانصد سایت و وبلاگ، 53 هزار نرم‌افزار دارای نشان شامد هستند. همچنین امیدواریم تا پایان شهریورماه فرآیند اعطای نشان به اپ‌های موبایلی(بازی، نرم‌افزارهای کاربردی) آغاز می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم تا سه ماه آینده دارای نشان شوند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: 16 بند هنجاری و ناهنجاری را احصا کرده‌ایم و همه فعالان فضای مجازی باید با این بندها آشنا باشند تا با اجرای این 16 بند یک فضای سالم، مفید و ایمن در فضای مجازی داشته باشیم.

وی افزود: مشکل ما در کشور اجرای قانون است و ما تلاش خواهیم کرد تا این قوانین مربوطه اجرایی شود. همچنین شعارمان در همایش سواد رسانه‌ای، نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن است.

ثبت نام جشنواره رسانه‌های دیجیتال آغاز شد

موسویان اظهار کرد: ثبت نام دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال آغاز شده است و فعالان می‌توانند آثار خود را در بخش‌های اصلی همچون رسانه‌های برخط، رسانه‌های هوشمند، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی، علمی و پژوهشی ارسال کنند.

وی افزود: بخش جنبی دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال شامل رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های دیجیتال علوی، کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال رسانه‌های دیجیتال رضوی و مهر محرم است.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از میان آثار هر موضوع اصلی جشنواره به یک اثر که فاخرترین اثر آن بخش انتخاب شده است، نشان عالی سرآمد(30 سکه) اهدا خواهد شد. همچنین به اثر برگزیده هر عنوان نشان سرآمد(10 سکه) و به اثر شایسته تقدیر لوح تقدیر سرآمد(یک سکه) تقدیم خواهد شد.

دهه آخر آبان‌ماه؛ زمان برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
موسویان اظهار کرد: برای نمایشگاه یازدهم تصمیم گرفته‌ایم تا متقاضیان برای حضور در کارگاه‌ها پرداخت ناچیزی داشته باشند؛ چراکه فضای کارگاه‌ها محدود است و اگر افراد برای حضورشان پولی پرداخت کنند، قطعا حضور خواهند داشت در غیر این صورت حضور در کارگاه‌ها چندان برای‌شان اهمیتی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: برای یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال 160 کارگاه تخصصی پیش‌بینی شده است. همچنین 25 هزار متر مربع فضا در شبستان مصلی برای این دوره از نمایشگاه درنظر گرفته شده است.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پیش‌بینی‌مان این است که 500 شرکت و مؤسسه در این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شرکت کنند. همچنین با استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل و نقل هماهنگ خواهیم بود تا تخفیف ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان نمایشگاه داشته باشند.

وی یادآور شد: 40 درصد بن تخفیف برای محصولات نمایشگاه درنظر گرفته‌ایم. همچنین بیش از 10 عنوان محتوا، کتاب، اینفوگرافی در حوزه سواد رسانه‌ای تهیه کرده‌ایم و علاوه بر آن لوح فشرده‌ای شامل پنج بخش آموزشی کسب و کار دیجیتال آماده شده است تا در بخش استارت‌آپ‌ها دراختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم.

موسویان اظهار کرد: رسانه‌های همراه هوشمند، رسانه‌های برخط، رسانه‌های نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، بازی و هنرهای دیجیتال، کسب و کارهای نوپا، شبکه‌های اجتماعی، دانش دیجیتال، واقعیت مجازی و ربات‌ها، اینترنت اشیا از جمله بخش‌های یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هستند.

وی بیان کرد: بخش بین‌المللی نمایشگاه را با همکاری مؤسسه اکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دراین دوره از نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از 20 تا 26 آبان ماه در مصلی تهران برگزار خواهد شد.