صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

گروه اجتماعی ـ امروز ولادت امام موسی كاظم(ع)، پدر اكثر قریب به اتفاق امامزادگان مدفون شده در استان فارس است؛ اما دریغ از اجرای یك برنامه و جشن فاخر و باشكوه در این روز؛ باز هم مسئولان فرهنگی فارس در خواب غفلتند.

به گزارش ايكنا از فارس، اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) است؛ دیار گنبدهای برافراشته؛ وجود یك هزار و 400 بقعه متبركه خاندان عصمت و طهارت(ع) و اوصیاءالله، از بزرگترین افتخارات این دیار محسوب می‌شود. نگین‌های درخشانی كه هر كدام از آنان به تنهایی سالانه میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.

كیست كه نام حضرت احمدبن موسی‌بن الكاظم شاهچراغ(ع) را در ایران اسلامی نشنیده باشد؛ كیست كه از وجود بقاع متبركه متعدد و بیشماری از فرزندان و نوادگان امام موسی كاظم(ع) در این دیار اطلاعی نداشته باشد.

بنا براین با این تفاسیر و داشتن این همه ظرفیت و صبغه مذهبی در شیراز و بلكه استان فارس به نظر می‌رسد اینجا باید یكی از قطب‌های اصلی برگزاری برنامه‌های مذهبی به خصوص در ایام ولادت و شهادت خاندان عصمت و طهارت(ع) باشد.

 

جشن‌های باشكوه مذهبی باید تیتر تمام رسانه‌های سومین حرم اهل بیت(ع) باشد

برپایی جشن‌های باشكوه در سطح ملی و بلكه بین‌المللی در حرم حضرت امین ولایت و سایر حرم‌های امامزادگان دیار گنبدهای باید تیتر یك تمام رسانه‌ها باشد اما افسوس از غفلت‌ها و صد فغان از ظرفیت‌هایی كه دیده نمی‌شوند.

به راستی مردم این دیار در مناسبت‌های مختلف مذهبی اعم از تاسوعا، عاشورا، 28 صفر، اربعین حسینی، شب‌های قدر عاشقی، عید غدیر و غیره همواره در صحنه بوده و حماسه‌های جانانه حضور را در این مناسبت‌های مذهبی داشته و ایجاد كرده‌اند و برای خلق دوباره حماسه‌های حضور مردم تنها یك ندا كافی است تا دوباره خیل عظیم مشتاقان مكتب عشق و بندگی در این نگین‌های استان فارس گردهم آیند.

امروز، 20 شهریورماه 96 و 20 ذی‌الحجه 1438 هجری قمری مصادف با سالروز ولادت باب‌الحوائج، امام موسی كاظم(ع)، پدر امام رضا(ع) و بسیاری از امامزادگان مدفون در ایران اسلامی است چراكه در زمان حضور امام ثامن‌الائمه، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) بسیاری از اهل بیت(ع) ایشان اعم از خواهران و برادران و فرزندانشان با هدف رسیدن به امام زمانشان راهی ایران اسلامی می‌شوند.

 

بسیاری از فرزندان امام موسی كاظم(ع) در فارس مدفون هستند

بسیاری از این امامزادگان و فرزندان امام موسی‌بن جعفر(ع) در استان فارس كه در مسیر دستیابی به طوس و جاده ولایت قرار دارد، مدفون هستند و به عبارت دیگر این استان ملجأ و پناهگاه خاندان عصمت و طهارت(ع) شده است.

در این راستا در نقاط مختلف كشورمان به خصوص در حرم‌های اول و دوم یعنی حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س)، فرزندان امام موسی كاظم(ع) برنامه‌های مفصل و باشكوهی با حضور اقشار مختلف مردم به‌مناسبت میلاد پدر برگزار می‌شود.

 

غفلت دوباره مسئولان فرهنگی فارس

متأسفانه استان فارس باز هم در این زمینه از حرم‌های دیگر و بسیاری از شهرهای دیگر از قافله عقب مانده است و باز هم متولیان فرهنگی این استان در خواب غفلت به سر می‌برند؛ علی‌رغم اینكه بیشترین تعداد فرزندان امام موسی كاظم(ع) در این استان مدفون هستند و مقبره مطهر برادران بزرگوار و مشهور امام رضا(ع) در این استان وجود دارد، اما برنامه فاخر و باشكوهی طی امروز در این استان مشاهده نمی‌شود و تنها به برپايی مراسم كلنگ‌زنی توسعه حرم ام احمد(س)، همسر گرامی امام موسی كاظم(ع) و مادر حضرت شاهچراغ(ع) اكتفا كرده‌اند.

طبق اعلام روابط عمومی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس یكسری برنامه‌ها نظیر پخش شیرینی در بقاع متبركه به‌صورت عمومی اجرا می‌شود؛ اما ای كاش یك برنامه درخور توجه و باشكوه برای ولادت پدر امامزادگانی كه در این دیار مدفون هستند، به حرمت و احترام آنان در فارس برگزار می‌شد.

 

برخی از حرم‌ها تنها به انتشار پوستر تبریك ولادت اكتفا كرده‌اند!

برخی از حرم‌ها تنها به توزیع و پخش پوستر تبریك ولادت امام موسی كاظم(ع) در فضای مجازی و كانال‌های تلگرامی خود اكتفا كرده‌اند و خبری از سخنرانی مذهبی، مولودی‌خوانی و یا برپایی جشن باشكوه در این حرم‌ها نیست.

 

روایت ولادت امام موسی كاظم(ع) در ذی‌الحجه متقن‌تر است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس در این باره به خبرنگار ایكنا گفت: برای ولادت امام موسی كاظم(ع) دو روایت آمده است یكی امروز و دیگری هفتم صفر است اما روایت ذی‌الحجه متقن‌تر است زیرا ما در كتاب‌های متعدد برای ولادت امام موسی كاظم(ع) در ماه صفر روایتی زیادی نداریم؛ ضمن اینكه دلالت عمل اصحاب بر اینكه ولادت امام موسی كاظم(ع) را در ماه صفر نمی‌گرفتند دلالت مهمی است كه اگر روایت اندكی هم وجود داشته باشد، قابل اعتنا و استناد نیست.

وی افزود: با توجه به روایت ابوبصیر یكی از شاگردان امام صادق(ع) كه می‌گوید با امام صادق(ع) از سفر حج بر می‌گشتیم كه خبر ولادت امام موسی كاظم(ع) را به ما دادند؛ امكان اینكه ولادت امام موسی كاظم(ع) در ماه صفر باشد، بسیار بسیار ضعیف است.

ایرانیان وامدار امام موسی كاظم(ع) هستند

وی با تأكید بر اهمیت توجه به سالروز موالید اهل بیت(ع) گفت: همه امام موسی كاظم(ع) را به نام باب‌الحوائج می‌شناسند یعنی یك امام كاملاً محبوب و شناخته شده به خصوص در میان ما ایرانیان كه اكثر قریب به اتفاق بقاع متبركه كشورمان همگی از فرزندان آن امام همام هستند.

رصاف با بیان اینكه امروز مزار شریف فرزندان امام موسی كاظم(ع) در ایران اسلامی تبدیل به یك قطب فرهنگی شده‌اند، گفت: سزاوار است كه خصوصاً در شیراز كه سومین حرم اهل بیت(ع) و مدفن فرزند بزرگوار ایشان هم در این شهر است به صورت ویژه نسبت به این امام بزرگوار عرض ادب صورت گیرد.

 

معنویت امروز ایران اسلامی مدیون فرزندان امام موسی كاظم(ع) است

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه با تأكید بر اینكه همه ما شیعیان مدیون این امام همام هستیم، گفت: اما كشور ما و به خصوص استان فارس و شیراز باید به صورت ویژه به این مسئله توجه كند؛ حرم‌های اول و دوم و سوم ما در ایران اسلامی همگی فرزندان امام موسی كاظم(ع) هستند و آن معنویتی كه امروز در كشور ما حرف نخست را می‌زند از قبل وجود همین فرزندان امام موسی كاظم(ع) است لذا باید تكریم درخور و شایسته‌ای برای آن حضرت داشته باشیم.

انتهای پيام