صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۷۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵

گروه اجتماعی: صبح امروز پیکر مطهر شهید مدافع حرم پاسدار محسن حججی با حضور خیل عزادارن حسینی از گوشه و کنار کشور، خانواده شهید و جمعی از مقامات کشوری و لشکری تشییع و در منزلگاه ابدی خود واقع در جنت الشهدای شهر نجف‌آباد آرام گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، از ابتدای صبح امروز پنجشنبه، مرد و زن، پیر و جوان، دختر و پسر از سلایق و قشرهای مختلف از گوشه و کنار کشور به نجف‌آباد آمدند تا با شرکت در مراسم خاکسپاری شهید حججی، بار دیگر حماسه‌ای ماندگار از خود به نمایش بگذارند. نکته قابل توجه در رابطه با جمعیتی که خود را به نجف‌آباد رسانده بودند، حضور چشمگیر کودکان و نیز سالمندانی بود که با ویلچر در مراسم شرکت کرده بودند.


خیل عظیم جمعیت از شهرهای مختلف کشور با در دست داشتن تصاویر شهید محسن حججی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، و بیرق‌های عزاداری امروز خود را به نجف‌آباد رساندند تا با شهید بی‌سر وداع کنند.
مراسم وداع با شهید حججی با تلاوت قرآن کریم آغاز شد، مداحان اهل‌بیت و هیئت‌های عزاداری به نوحه‌خوانی و عزاداری پرداختند، ایستگاه‌های صلواتی  نیز در گوشه و کنار شهر برای پذیرایی از مهمانان دایر شده بود.
مسیر طولانی ازمیدان بسیج تا جنت الشهدای شهر نجف‌آباد مملو از جمعیت عزادارانی بود که آمده بودند تا بار دیگر با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کنند. پلاکاردهایی که بر روی آنها عبارت «سر می‌دهیم ولی زانو نمی‌زنیم» به چشم می‌خورد، حاکی از این است که ملت ایران همچنان پای آرمان‌های خود محکم ایستاده‌اند. 
جمعیت تلاش می‌کرد تا خود را به ماشین حامل پیکر مطهر و گلباران شده شهید رسانده و از آن تبرک بجویند. اهتزاز بیرق‌های عزاداری در میان خیل جمعیت و طنین فریادهای یا حسین(ع) و یا زینب(س)، حال و هوایی عاشورایی به مراسم تشییع و خاکسپاری شهید داده بود. هلی‌کوپترها نیز با پرواز بر فراز خیابان‌ها، جمعیت را با شاخه‌های گل بوسه باران می‌کردند.


هر یک از افرادی که در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید حججی شرکت کرده بودند، حاجت و خواسته‌ای در دل داشتند. یکی از این افراد که جزء نیروهای انتظامات مراسم بود، به خبرنگار ایکنا گفت: من با این امید به اینجا آمده‌ام تا شهید حججی و امثال او واسطه شوند تا صدای ما به خداوند برسد و حاجت‌هایمان برآورده شود. شهید حججی همرزمان خود را می‌دید که چگونه بی‌سر از سوریه آورده می‌شوند، اما  در راه ادای وظیفه شرعی خود مسیر شهادت را انتخاب کرد و در راه حفظ ناموس و سرزمین خود حسین‌گونه سرش از تن جدا شد. شهید حججی مسیر و هدف خود را مشخص کرده بود، به گونه‌ای که چهل هفته متوالی به جمکران رفت تا در خلوت، با خدای خویش عهد و پیمان بسته و فیض شهادت را طلب کند. ایشان حتی هنگام عهد و پیمان مشترک با همسر خود، از او قول گرفته بود تا برای گام برداشتن در مسیر شهادت کمکش کند.
شهروند دیگری معتقد بود: گاهی گفته می‌شود که شهید حججی  آسمانی بوده است، اما در حقیقت او نیز همانند یکایک ما بود و در همین عصر و زمان و در میان همین مردمان زندگی می کرد و با تمام مشکلات زندگی امروز روبه رو بود. هنر و رشادت او این بود که با وجود انبوه مشکلات توانست خود را به مقام شهادت برساند. اگر بگوییم شهید حججی آسمانی بود، یعنی اینکه امثال ما نمی‌توانند خود را به آن مرحله برسانند؛ در صورتی که چنین نیست، شهید حججی آسمانی نبود و از میان مردم و متعلق به همه بود. مبارزه بی‌دریغ این شهید بزرگوار با نفس خود، او را به چنین مرتبه و مقام والایی رسانده است؛ او این مسیر را آگاهانه انتخاب کرد و با این انتخاب، هم شکنجه را به جان خرید و هم  اسارت را و هم به فیض شهادت نائل شد. این افراد در راه خدا جان داده و برای عموم مردم الگو می‌شوند؛ امید است که عموم افراد جامعه با الگو قراردادن این شهید، وقت و سرمایه خود را وقف ادامه راه او کنند.



صحبت‌های یک شهروند دیگر  نیز شنیدنی بود که می‌گفت: ما امروز اینجا آمده‌ایم تا به این شهید عزیز بگوییم که اگر در سوریه همراه تو نبودیم و یزیدیان زمان پیکر تو را در سرزمین غریب این‌گونه بی‌سر گذاشتند، ما امروز در سرزمین خودت تو را بدرقه و همراهی کرده و راهت را ادامه می‌دهیم؛ آمده‌ایم تا با حضورمان تنها گوشه‌ای از غربت و مظلومیت این شهید بزرگوار را جبران کنیم. این افراد به مرتبه و درکی رسیده بودند که برای خیلی از افراد جامعه غیرقابل فهم است، به همین خاطر برخی از افراد حرکت دلاورمردانه این شهید را درک نکردند. همه افرادی که برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) اعزام می‌شوند، خانواده و زن و فرزند داشته و به آنها دلبستگی دارند، آنان واقعا عاشق‌اند که از همه تعلقات خود گذشته و به استقبال جنگ و خون می‌روند. این جمعیت را کسی دعوت نکرده است، همه در یک حرکت خودجوش و با نیت و عشق به اینجا آمده‌اند تا پیکر پاک این شهید را همراهی کنند؛ لذا این حرکت خودجوش و مردمی بسیار ارزشمند است.

در این مراسم که جمعی از مقامات لشکری و کشوری نیز حضور داشتند، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی اظهار کرد: امروز شخصیت شهید حججی فراتر از کالبد مادی و جسم دنیایی‌اش بوده و روحش در پیکر جوانان ما تکثیر شده است. این شهید شور حسینی را در کالبد این ملت زنده وعزتی در قلب‌ها ایجاد کرد و آن چشم‌های معجزه گر و زیبایش در قلب‌ها راه یافت  و دوباره آرمان‌ها احیا و روح جهاد و شهادت طلبی در این سرزمین جاری شد.
سردار سلامی تصریح کرد: شهید حججی همه محاسبات و معادلات دشمن را به هم زد، زیرا دشمنان تصور می‌کردند که ملت ایران از تعقیب آرمان‌های خود خسته شده‌اند، اما دشمن امروز چشم خود را باز کند و این دریای بی‌کران و خروشان و مواج جمعیت عاشق و دلداده را در خیابان‌های تهران، مشهد، اصفهان و نجف آباد در وداع با این شهید ببیند. این شهید حجت‌‌های بزرگی برای ما به همراه آورد و امروز جوانان ما را مهیای نبردی بی پایان تا انتهای سقوط دشمنان کرد.


جانشین فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: شهادت و جانبازی جوانان برومند ایران اسلامی و صبر و شکیبایی خانواده‌ها و بازماندگان عزیز آنها باعث پیروزی ما در برابر هجوم دشمنان شده است و ما باید امروز  راه محسن و یاران او را ادامه دهیم. اگر ما امروز در حال تبدیل شدن به یک قدرت تراز اول جهانی هستیم و اگر توانستیم ظرف ۴۰ سال گذشته، تمام تهاجمات استکبار را خاموش کنیم، به برکت خون شهیدان و روح عاشورا بوده است.
در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسناتی امام جمعه شهر نجف‌آباد بر پیکر شهید نماز اقامه کرد و سپس پیکر مطهر بر روی دوش مردانی سفیدپوش، با زمزمه روضه حضرت علی اکبر(ع) و در میان سیل اشک و آه جمعیتی که بر سر و صورت خود می‌زدند و با بدرقه غنچه‌های پرپر شده، با عبای مقام معظم رهبری به سمت منزلگاه ابدی خود که جلوه‌ای از گنبد و بارگاه عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س) بود، رهنمون شد.