صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۸۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل:

یک استاد علوم سیاسی با اشاره به مسئله استقلال کردستان عراق گفت: این اتفاق می‌تواند به سود گروه‌های افراطی همانند داعش در منطقه و به دراز مدت شدن بحران سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: علی اصغر داوودی اظهار کرد: پس از جنگ جهانی اول قدرت های استعماری مانند بریتانیا و فرانسه ضعیف شدند و زمینه برای خیزش های مردمی فراهم شد، همچنین با فروپاشی امپراطوری عثمانی کشورهای مختلفی از دل این امپراطوری سر بر آوردند و کردها بعنوان یک قوم بزرگ و قابل توجه از همان دوران به دنبال استقلال بودند.
 
وی تصریح کرد: کردها از همان زمان به دنبال استقلال بودند اما منافع استعماری در آن برهه زمانی ایجاب می کرد تا استقلال به آن‌ها داده نشود و کردها در چهار کشور عراق، ایران، سوریه و ترکیه پراکنده شدند، البته کردها از همان زمان ناراضی بودند و برخی حرکت‌های اعتراضی در میان کردها به راه افتاد اما به فرجامی نرسید و شرایط، منافع و جغرافیای منطقه امکان استقلال کردها را فراهم نمی کرد.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام اظهار کرد: پس از حوادث سال 2003 که منجر به سقوط صدام و اشغال عراق توسط آمریکایی ها شد، کردها از این فرصت استفاده کردند تا به آرزوی دیرینه خود برسند اما شرایطش وجود نداشت ولی توانستند خودمختاری پیدا کنند و بعنوان یک اقلیم خودمختار عمل کنند.
 
داوودی ادامه داد: این خودمختاری کردها را راضی نمی‌کرد و همیشه بدنبال فرصتی برای کسب استقلال بودند.
 
وی عنوان کرد: موانع بین المللی، مخالفت کشورهای منطقه و دودستگی در کردها بین دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و دموکرات کردستان از مهم‌ترین عواملی بود که مانع استقلال کردها می‌شد اما با کنار رفتن آقای طالبانی و تضعیف حزب اتحادیه میهنی و به قدرت رسیدن بارزانی‌ها، ظهور داعش و تضعیف قدرت عراق، تضعیف اسد در سوریه و از دست دادن حمایت غربی ترکیه باعث شد تا کردها این زمان را بهترین فرصت برای استقلال ببینند و اقداماتی را انجام دهند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد بیان کرد: البته بهانه‌هایی را مطرح کردند که دولت مرکزی عراق به میثاق‌نامه پایبند نبوده و در ابتدا بحث مذاکره را مطرح کردند اما در واقعیت به دنبال مذاکره واقعی نبودند و بیشتر به دنبال استقلال بودند که نهایتا همه پرسی را برگزار کردند اما همه پرسی تمام ماجرا نیست و مسائل دیگری تعیین کننده این است که کردها تا چه اندازه می توانند از استقلال برخوردار باشند.
 
این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: یک بخش آن مربوط به عراق می شود که سال ها کردستان را بخش جدایی ناپذیر خودش تلقی کرده و صراحتا اعلام کرده که تسلیم این همه پرسی نمی شود و قطعا این یک جدایی کم هزینه برای کردستان نخواهد بود و حل و فصل مشکلاتشان با عراق زمان خواهد برد.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود چنانچه کردها بر جدایی پافشاری کنند احتمال درگیری جدید در منطقه بوجود خواهد آمد و این اتفاق می‌تواند به سود گروه‌های افراطی همانند داعش در منطقه و به دراز مدت شدن بحران سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه منجر شود.
 
داوودی خاطرنشان کرد: همچنین اختلاف‌های داخلی کردها از مسائل مهم دیگر است، کردها بر سر این که دولت بعدی چه ساختاری داشته باشد اختلاف‌های تاریخی بین گروه‌های افراطی و اعتدالی‌شان وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: مهم ترین مسئله استقلال کردستان، کشورهای منطقه است، چراکه بدون پذیرش کشورهای منطقه، کردستان به دلیل عدم دسترسی به آب‌های آزاد به صورت جزیره محصوری تبدیل خواهد شد که ارتباطی با دنیا ندارد و درواقع جو ژئوپولیتیکی منطقه مانع بزرگ بر سر راه کردها است.
 
داودی ادامه داد: منافع کشورهای روسیه، آمریکا و کشورهای فرامنطقه ای در این باره بی تاثیر نیست و اگرچه بعضی کشورهای کوچک منطقه از استقلال کردستان دفاع کردند اما ظاهرا آمریکا مخالف این مسئله است و پیش‌بینی می‌شود کشورهای اروپایی هم موافق این استقلال نباشند و در غیاب چنین حمایت‌هایی سخت است که کردها روی پای خودشان بایستند.
 
وی تصریح کرد: دولت عراق تا حد ممکن مخالفت خواهد کرد اما اگر واقعا شرایط بین‌الملل و عزم و اراده کردها معطوف به این باشد که به هر بهایی پای استقلال شان بایستند ممکن است دولت عراق نتواند چندان کار مهمی انجام دهد چراکه قدرت نظامی قدرتمندی ندارد.
 
این استاد علوم سیاسی گفت: عراق در مبارزه با داعش موفق شد به دلیل این که ایران و کشورهای دیگر همراهش بودند اما اگر بنا باشد ارتش عراق سر ستیز با کردها بردارد اطمینانی نیست که به تنهایی بتواند مقابله کند.
 
داوودی ادامه داد: همچنین کردها منتظر خواهند ماند تا عواقب و پیامدها را نسبت به این اتفاق دریافت کنند و اگر ببینند نظام بین الملل همراه است راه را ادامه خواهند داد اما اگر ببینند فشارها زیاد و هزینه ها رو به افزایش است ممکن است استقلال رسمی را به تعویق بیندازند و به زمان دیگری موکول کنند.