صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: حفظ کالبد و سیما و منظر پل‌های تاریخی زاینده رود دغدغه اساسی میراث فرهنگی استان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری صبح امروز 22 مهرماه با اعلام این مطلب افزود: با توجه به وجود 11 پل تاریخی بر روی زاینده رود در مسیر استان اصفهان، این اداره کل با ثبت ملی تمامی پل‌های تاریخی مسیر زاینده رود اقدام به پایش و مراقبت دائمی از آنها کرده است.
وی در ادامه به وضعیت پل‌های سی و سه پل (الله وردیخان) و پل خواجو در داخل شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: در داخل شهر اصفهان 5 پل تاریخی بر روی زاینده رود قرار دارد که در این میان دو پل تاریخی سی و سه پل و خواجو به صورت دو طبقه و با معماری منحصر به فرد طراحی شده‌اند.
الله یاری در همین رابطه ادامه داد و گفت: هم اینک تمامی پل‌های تاریخی در مسیر زاینده رود در داخل شهر اصفهان به عنوان معابر عمومی شهروندان و گردشگران شناخته شده و مردم بصورت دائم از روی آنها عبور می‌کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه سخنانش به معضلات پیش روی عابرین پیاده جهت عبور از روی پل‌های تاریخی اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در طی سالیان اخیر گزارش‌هائی مبنی بر سقوط برخی گردشگران و حتی مردم از لبه‌های طبقه دوم این دو پل تاریخی به ویژه در راهروهای سرپوشیده آنها ارائه شده است، لذا جهت ساماندهی وضعیت تردد و حفظ امنیت مردم و گردشگران، از یک سال گذشته کارگروهی در اداره کل میراث فرهنگی استان با مشارکت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تشکیل و جهت ساماندهی امنیت عبور گردشگران حداقل 5 طرح ارائه و مقرر شد این طرح‌ها صرفا در یک دهنه از پل سی و سه پل به صورت آزمایشی اجرا و پس از برآوردهای کارشناسی تلاش می‌کنیم به طرحی واحد دست یابیم.
الله یاری در ادامه به دغدغه‌های حفاظت از پل‌های تاریخی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دغدغه اساسی و اولویت اداره کل میراث فرهنگی استان حفظ کالبد و سیما و منظر پل‌های تاریخی زاینده رود است، نرده‌های نصب شده به بدنه پل سی و سه پل صرفا در یک دهنه به صورت آزمایشی بوده و پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی و جمع بندی آنها، تصمیم نهائی را جهت امور حفاظتی در پل‌های تاریخی اتخاذ خواهیم کرد.
در داخل شهر اصفهان و از محور غربی به شرقی پنج پل تاریخی در ادوار مختلف بر روی زاینده رود ایجاد شده که به ترتیب عبارتند از : پل مارنان (خواجه سرافراز)، پل سی و سه پل (الله وردیخان)، پل جوئی، پل خواجو و پل شهرستان که کهن‌ترین پل تاریخی زاینده رود به شمار رفته و پیشینه آن به عصر ساسانی باز می‌گردد.