صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۷۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حالی مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان سراسر كشور در شیراز برگزار می‌شود كه هیچ نشانی از این رویداد بزرگ قرآنی در سطح شهر دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، قریب به یكسال پیش بود كه از سوی سازمان همكاری‌های اسلامی شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شد. فرصتی مهم كه می‌توانست برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر شیراز به جهانیان اسلام از آن نهایت استفاده كرده و به صنعت گردشگری این كلان‌شهر رونق فراوانی بخشید.

از همان ابتدا جلسات متنوع و متعددی با حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی فارس در استانداری برگزار شد و مدیركل ورزش و جوانان این استان به سمت دبیری شیراز، پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شد.

از سوی دیگر برای این عنوان برنامه‌های متنوعی نیز تدارك دیده شد كه از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی و غیره اشاره كرد. از آنجا كه این جایگاه مختص جهان اسلام و كشورهای اسلامی است لذا به نظر می‌رسد كه برای ایجاد وحدت و انسجام میان جوانان كشورهای اسلامی لازم است كه به نقاط وحدت و اشتراك مسلمانان توجه بیش از پیشی شود و چه نقطه وحدتی مهم‌تر از كتاب آسمانی مسلمانان یعنی قرآن كریم.

بنا بر این شد كه توجه به برنامه‌های قرآنی بین‌المللی نیز برای جایگاه پایتخت جوانان جهان اسلام در نظر گرفته شود و محافل و مسابقات قرآن جوانان جهان اسلام در شیراز برگزار شود.

با توجه به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) شیراز و همچنین صبغه مذهبی این كلان‌شهر، به نظر می‌رسید كه باید نهایت استفاده از این برنامه‌های قرآنی صورت گیرد و همه دستگاه‌ها با هم‌افزایی و همكاری یكدیگر پای كار آمده و فضای شهر را برای برگزاری این مجالس قرآنی مهیا كنند تا همگان بدانند كه این روزها در شهر مقدس شیراز چه خبر است.

اكنون قریب 3 روز است كه مسابقات قرآن ورزشكاران و جوانان سراسر كشور در شیراز آغاز شده است و فردا نیز بناست تا جشنواره بین‌المللی تلاوت قرآن جوانان جهان اسلام آغاز به كار كند اما دریغ از یك بنر و پوستر تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی عمومی در سطح شهر!

عجیب اینجاست كه اگر ادعای سومین حرم اهل بیت(ع) بودن را داریم پس چرا به برنامه‌های قرآنی در تمام ابعاد مختلف اعم از فضاسازی شهری، اطلاع‌رسانی عمومی به این مسئله توجه نمی‌شود تا همه اهالی این شهر بدانند كه این روزها شهرشان مزین به قدوم چه كسانی است كه می‌توانند با خود نور و بركت را به این دیار بروند چرا كه قرآن نور است و مسلماً حاملان، حافظان و عاملان به قرآن كریم نیز روشنایی‌بخش محافل مردمی هستند.

حتی در محل‌های برگزاری این رویدادهای بزرگ قرآنی هم هیچ نشانی از پوستر و بنر و بیلبورد دیده نمی‌شود. آیا به راستی شأن شیراز و مردم مذهبی آن این است كه این چنین به برنامه‌های قرآنی بی‌توجهی و بی‌مهری شود؟!

صبغه مذهبی مردم شیراز را بارها در رسانه‌ها و مطالب مختلف خوانده‌ایم؛ همین كه این كلان شهر هر ساله بالاترین میزان مشاركت جوانان سراسر كشور را در مراسم معنوی اعتكاف دارد؛ وجود 1400 بقعه متبركه در این استان و همچنین تنها بنای تاریخی قرآنی یعنی دروازه قرآن در شیراز همگی گواهی بر این ادعا هستند.

خوب است كه مسئولان به خصوص مسئولان شهری شیراز نیز با مردم همراه و همنوا شوند و در برگزاری برنامه‌های قرآنی كه می‌تواند رنگ و بوی معنوی را به این كلان‌شهر ببخشد نهایت همكاری و مشاركت را داشته باشند چرا كه اثر و بركت برگزاری این برنامه‌ها، سوای از اینكه میزبان برنامه چه كسانی هستند، قطعاً در سطح جامعه دیده خواهد شد.