صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۲۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
طیبی در اختتامیه کتاب سال دانشجویی:

گروه ادب: رئس جهاد دانشگاهی گفت: طی سال‌های اخیر اتفاق ناگواری شیوع پیدا کرده و آن رواج کار شبه علمی یا تقلب و سرقت علمی است که رو به رشد است که مدرک‌گرایی عامل اصلی رواج آن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی صبح امروز در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد فرهنگی، علمی و فناورانه معتقد است برای رسیدن به پیشرفت و توسعه باید کشور به صورت دانش‌بنیان اداره شود؛ از این رو توسعه در حوزه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، صنعتی، خدمات اجتماعی و ... باید کارشناسی باشد تا بتواند رقابت‌پذیر باشد و در جامعه دوام بیاورد.
وی افزود: زمانی نیروی کار را سرمایه اصلی و توسعه می‌دانستند اما امروزه، فناوری مبنای توسعه و رقابت شده است و فناوری هم مختص رشته‌های فنی و پزشکی نیست، بلکه همه رشته‌ها را دربرمی‌گیرد.
طیبی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس به دنبال روش‌هایی بودیم که توان علمی، حرکت در مرز علم و فناوری و در راستای توسعه جامعه باشد و توسعه فناورانه از گذشته تاکنون در جهاد بوده و توانسته‌ایم در مرز علم و فناوری حرکت کنیم و خدمات علمی را در اختیار جامعه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه کارهای علمی خوب و ارزشمندی از سوی جهاد دانشگاهی طی سال‌‌های گذشته انجام شده است، بیان کرد: برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه‌های دانشجویی یکی از این اقدامات ارزشمند است و این کار هم شناسایی استعدادهای جوان و هم تشویق آنها برای ادامه این راه را ممکن می‌سازد تا بتواند کارهای ارزشمند دیگری را رقم زند.
طیبی ادامه داد: با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور یک مجلد از رایحه به موضوع جشنواره کتاب سال دانشجویی اختصاص یافته است که در این ویژه‌نامه، برخی از جایزه اندک این جشنواره گلایه داشتند و آنها انتظار داشتند از این جایزه برای نشر کتاب خود استفاده کنند که امیدوارم خیرین بتوانند در این زمینه کمک کنند.



رئیس جهاد دانشگاهی تجلیل و بزرگداشت اساتید و خادمان نشر در این جشنواره را اقدام مناسب ارزیابی کرد و گفت: طی سال‌های اخیر اتفاق ناگواری شیوع پیدا کرده و آن رواج کار شبه علمی یا تغلب و سرقت علمی است که رو به رشد است و شاید به دلیل موقعیت مکانی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی است که این امر بیشتر دیده می‌شود.
وی دلیل این امر را مدرک‌گرایی دانست و افزود: با توجه به اینکه مبنای ارتقا، مدرک است؛ به همین دلیل افراد به دنبال راه آسان برای ارتقای مدرک خود هستند و از سوی دیگر به جای اینکه عاقلانه برای حل آن فکر کنیم، به ویژه در حوزه توسعه، دیدگاه‌های ما سبب به حاشیه راندن مسائل اصلی و به متن آوردن مسائل حاشیه‌ای می‌شود و همچنین در این راستا باید طر فکر درست باشد. انقلابی بودن و ارتباط داشتن با دنیا باید منحنی همگرا باشد، اگر این امر در کشور رخ ندهد، نمی‌توان برنامه‌ریزی درازمدت داشت.
طیبی تصریح کرد: اگر بازاری را در حوزه توسعه و اقتصاد به کشور خارجی واگذار می‌کنیم، باید این امر در گرو گرفتن علم و دانش آن کشور باشد و نقص‌ها و ضعف‌های خود را جبران کنیم.
وی ادامه داد: کسانی که علاقه‌مند به توسعه علمی و فناورانه هستند مشتاقانه کارهای خود را انجام می‌دهند و این علم او مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این صورت سطح مهاجرت از کشور به حداقل خود می‌رسد.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه عنوان کرد: ویژه‌نامه این جشنواره را که تورق کردم، همه از تبلیغات ضعیف جشنواره گله کرده و عنوان کرده‌اند که برخی به طور اتفاقی از برگزاری این جشنواره باخبر شدند. از این رو دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره باید به این موضوع توجه کنند و من نیز آن را در دستور کار قرار می‌دهم تا در دوره‌های آتی تبلیغات گسترده‌تری صورت گیرد.
وی در  بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری منطقه‌ای این جشنواره اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای فارسی‌زبان هستند که آثار دانشجویان آنها به زبان فارسی منتشر می‌شود؛ از این رو این رقابت دانشجویی را می‌توان به خارج از مرزهای کشورمان گسترش داد.

در ادامه این مراسم، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش مهم و اثرگذار جهاد دانشگاهی در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی، تحولات فرهنگی و ... اشاره کرد و گفت: نمی‌توان نقش جهاد دانشگاهی را در این زمینه انکار کرد؛ چرا که یکی از کارهای موفق آن، جریان برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی است و در این راستا باید خیلی کار کرد؛ چرا که فاصله بسیاری با نقطه مطلوب داریم.
وی افزود: همه مسئولان برای اینکه بتوانند کتاب را در سبد خانوار قرار دهند، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اما دانشجویان و دانشگاهیان می‌توانند مؤثرتر باشند؛ چرا که در تحولات اساسی کشور جای پای دانشجویان وجود داشته است؛ از این رو جایگاه بالایی برای آنها وجود دارد.
مخبردزفولی گفت: از ابتدای انقلاب، کشور با درگیری‌های متعددی مواجه بوده است و دانشجویان موج جدید تحول در کشور و تطهیر دانشگاه را ایجاد کردند و جریان انقلاب فرهنگی رخ داد و پس از آن جهاد دانشگاهی از دل این حرکت‌ها بیرون آمده است.
وی تصریح کرد: براساس آمار یونسکو در سال 2016، شاخص توسعه انسانی که هم آموزش، بهداشت، سلامت و هم درآمدهای سرانه، امید به زندگی و ... را مورد توجه قرار می‌دهد و جهان را به چهار دسته تقسیم می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در رده بالای تقسیم‌بندی قرار دارد.



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در فناوری و علم پیشرفت داشته‌ایم و رویان را همین دانشجویان ایجاد کردند، هر چند با تمسخر و استهزا به آن نگاه می‌کردند، اما رویان اکنون یک منبع علمی مورد توجه در جهان است و ما نیاز به ترویج احساس اعتماد به نفس و غرور ملی داریم و چه کسی بهتر از دانشجویان است و این جشنواره که بیست و چهار دوره آن برگزار شده، یک نماد ملی است.
وی در ادامه عنوان کرد: دانشجویان و اساتید توانستند حرکت علمی کشور را به گونه‌ای پیش ببرند که اگر چند سال پیش نامی از ایران نبود، امروز مجبورند به عنوان کشور صاحب علم از ایران نام ببرند و 2 درصد از تولید علم از سوی ایران بوده است. مگر کسی می‌توان این تولید علم و توانمندی و تکنولوژی هسته‌ای دانشمندان ایران را انگار کند. این شجاعت را نباید از دانشجویان گرفت و باید اجازه داد آنها دست به تألیف و ترجمه بزنند تا نسبت به آینده امیدوارتر شوند و حس اعتماد به نفس در آنها تقویت شود و این رقابت دانشجویی را باید به خارج از مرزهای ایران نیز برد.
عادل تقوی، دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در ادامه این مراسم گفت: طی بیست و چهار دوره گذشته بیش از 9 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره کتاب سال دانشجویی ارسال شده و در آخرین دوره نیز تعداد آثار به 780 اثر می‌رسد که پس از غربال اولیه و حذف آثار فاقد شرایط در مجموع 660 اثر به مرحله اصلی رقابت وارد شدند که در شش گروه طبقه‌بندی و مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی افزود: آثار ارسالی به جشنواره در چهار مرحله داوری شدند و این دوره بیشترین تعداد اثر را از نظر کمی داشت و از لحاظ کیفی در برخی رشته‌ها با افت کیفی مواجه بودیم و به همین دلیل در برخی رشته‌ها، آثار با اغماض انتخاب شدند. که در این راستا پس از اختتامیه، کارگاه‌های آموزشی را برگزار خواهیم کرد تا هم برگزیدگان دوره‌های گذشته و هم این دوره بتوانند شرکت کنند.
تقوی ادامه داد: بیشترین تعداد اثر در بخش علوم انسانی بود که به ترتیب رشته حقوق، دین و فلسفه و روانشناسی و علوم تربیتی دارای بیشترین تعداد اثر بودند و پس از آن گروه پزشکی و دامپزشکی و فنی و مهندسی حائز بیشترین تعداد اثر بودند. همچنین 66 درصد آثار به تفکیک نوع اثر، تألیفی و 34 درصد ترجمه است اما این شیب به سمت آثار ترجمه‌ای حرکت می‌کند و از این نظر نگرانی وجود دارد.

در بخش دیگری از این مراسم، علی‌رضا مختارپورقهرودی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به معرفی یک کتاب با عنوان «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» بسنده کرد و گفت: کتابی که اخیراً منتشر شده، کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» است که نشر مازیار آن را بدون پانوشت و نشر گمان همراه با پانوشت منتشر کرده است.
وی افزود: این کتاب به این سؤال پاسخ می‌دهد که چرا در قرن بیست و یک در دوران ما با اینکه مردم به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند، مطالعاتشان سطحی‌تر شده است و میل به تقلیل‌گرایی افزایش یافته است؟ در فضول مختلف به نظریه مارشال مک لوهان با عنوان «رسانه خود پیام است» پرداخته است. برخی تصور می‌کنند مارشال مک لوهان با بیان این موضوع، از رسانه تجلیل می‌کند در حالی که وی معتقد است؛ رسانه با ظهور خود نه تنها محتوا بلکه اندیشه‌ها را تغییر می‌دهد.



وی ادامه داد: اگر نزاع فکری میان مخالفان و موافقان اینترنت وجود دارد به دلیل محتوا است. نیکولاس کار، نویسنده کتاب یادشده می‌گوید، نباید اختلاف بر سر محتوا باشد، بلکه اینترنت به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود صرف‌نظر از اینکه چه محتوایی انتقال می‌یابد، کار با اینترنت نوع اندیشیدن و تفکر را تغییر می‌دهد.
مختارپور در ادامه عنوان کرد: در پیشگفتار این کتاب با عنوان «دزد و سگ نگهبان» آمده است که مارشال مک لوهان معتقد است که؛ محتوای یک رسانه فقط یک تکه گوشت آبدار است که دزد جلوی سگ نگهبان ذهن می‌اندازد تا حواسش را پرت کند.



در پایان این مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی با اهدای لوح و تندیس‌هایی تجلیل و قدردانی شد.