صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۴۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸

گروه فرهنگی: تمثال شهید مدافع حرم شهیدمحمد جاودانی که با هزاران اثر انگشت هنرمند سبزواری، خلق شده، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تمثال شهید مدافع حرم شهیدمحمد جاودانی که با هزاران اثر انگشت هنرمند سبزواری، خلق شده در مشهد رونمایی شد.
مجتبی مومنی، هنرمند سبزواری در این خصوص اظهار کرد: حدودا از 12 سالگی کار هنری را آغاز کردم، اما اوج آن سال 56 بود که فعالیت‌های گوناگونی از قبیل رنگ و روغن، طراحی و نقاشی را به صورت رسمی ادامه دادم.
وی عنوان کرد: سال 56 به دلیل اینکه چند نمایشگاه در سبزوار برگزار کردم سپاه سبزوار از من درخواست کرد تا به بنیاد شهید که تصاویر شهیدان سبزوار را طراحی می‌کرد، کمک کنم و آن زمان شب‌ها تا صبح با دستگاه به صورت سیاه و سفید و حالت کنته کار می‌کرد.
مومنی تصریح کرد: تا یک ماه گذشته مسئول فرهنگی تیپ 47 مهندس سلمان بودم و هیچ زمان کار نقاشی و طراحی را رها نکردم و در شاخه‌های مختلف هنری از جمله مجسمه‌سازی، کارهای حجمی، نمایشگاهی، نمایش، تئاتر، نمایش نامه نویسی و نیز فیلم کوتاه فعالیت کرده‌ام و تا حد امکان از اساتید رشته‌های هنری بهره ‌بردم.
این هنرمند سبزواری افزود: شهدا خاص هستند چون صادقانه و پاک از دنیا می‌روند و با خدای خود تجارت می‌کنند و انشاالله که شفاعت من را هم بکنند. همراه بودن با شهدا و مضامین دفاع مقدس که خواسته یا ناخواسته منجر شد تا به امروز با این جریان همراه شوم.
وی با بیان اینکه طرح اثر انگشت شهید حججی را 15 روز پس از شهادت این شهید و با استفاده از 70 هزار اثر انگشت طراحی کردم، گفت: در آن زمان مشاهده کردم، بسیاری از هنرمندان برای شهید حججی کاری انجام دادند و به ذهنم رسید من هم یک اثر هنری که اثر نو هم باشد برای این شهید داشته باشم که این اثر انگشت به ذهنم رسید.
مومنی ادامه داد: پس از آن با خود گفتم مددی از قرآن بگیرم و قرآن را که باز کردم و صفحه 355 سوره نور آمد که  در این سوره خداوند در مضمون این آیه می‌فرماید: «پاک مردانی که در راه خدا تجارت می‌کنند در روز جزا که همه هراسان هستند به آنها پاداش می‌دهیم و کسانی که با آن‌ها در ستیز هستند، آن آب نیست و سراب است». پس از خواندن این آیه شروع به طراحی کردم.
وی بیان کرد: با توجه به مورد استقبال قرار گرفتن مردم از این سبک، پس از آن به جهت اینکه یک عملیات روانی انجام شده باشد و مردم همراه با کار باشند تابلو را در ملا عام قرار دادم تا خود مردم هم پای کار باشند.
در این مراسم مادر شهید جاودانی طی سخنانی اظهار کرد: پسرم در وصیت نامه خود عنوان کرده که هرچه دارم از زیارت عاشورا دارم و مداومت بر خواندن زیارت عاشورای امام حسین(ع) سر و راز شهادت پسرم در شب عاشورا بود.
مادر شهید جاودانی گفت: شهدا راه خود را انتخاب و راه خاصی را دنبال کردند به خصوص پسر من که با چشم باز این راه را برگزید و به درجه شهادت رسید.
وی بیان کرد: امیدوارم همه جوانان با توجه به خون این شهدا بتوانند راه صحیح اسلام را پیدا کنند و به سعادت برسند و عاقبت به خیر شوند.