صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵

گروه سیاست و اقتصاد: آیت‌الله علم‌الهدی، تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی را عامل انحراف امت اسلامی دانست و افزود: 80 هزار نفری که به طرف یزید برگشتند و امام حسین(ع) را رها کردند، منطق‌شان جدایی رهبری سیاسی از رهبری مرامی بود، رهبری سیاسی را از رهبری مرامی تفکیک کردند و از دل آن کربلا، مظالم بنی‌عباس، 14 سال زندانی موسی‌بن جعفر(ع)، پاره‌پاره شدن جگر علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در این سرزمین درآمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی علم‌الهدی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز، 26 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی ضمن تسلیت مصیبت وارد شده به مردم غرب کشور در زلزله اخیر، اظهار کرد: حادثه جان‌گداز و فجیع زلزله غرب کشور که موجب داغ دیدن قشر کثیری از هم‌وطنان ما شد، به همه داغ دیدگان و زلزله‌زدگان تسلیت عرض می‌کنیم.
برودت هوا، مهم‌ترین نکته در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده
وی مهم‌ترین نکته در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را در نظر گرفتن شرایط برودت هوا و سرما دانست و افزود: آنچه مهم است، در این شب‌های سرد، فرزندان شما در چه شرایطی به سر می‌برند و آن عزیزانی که از تمام هستی‌شان، جز یک‌ مشت کلوخ و خاک چیز دیگری باقی نمانده است، در چه شرایطی هستند؟
آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه باید جلوی بهره‌برداری افراد سودجو در فرآیند امدادرسانی گرفته شود، عنوان کرد: متأسفانه یک عده عناصر سودجو در کمین بهره‌برداری از این حادثه مصیبت‌بار هستند که مأموران انتظامی و امنیتی باید نقش عمده خود را در این قضیه ایفا کنند.
در خلقت، بشر درجه یک و درجه دو معنا ندارد
عضو مجلس خبرگان رهبری، تقسیم انسان‌ها به مخلوق درجه یک و دو را امری اشتباه دانست و ابراز کرد: خدا بشر را شهروند درجه یک و دو خلق نکرده، این امر درست نیست که بگوییم انسان‌ها در زمان انبیاء و اولیاء، شهروند درجه یک بودند که باید برایشان امام و پیامبر می‌آمد.
وی با اشاره به اینکه همه بشر برای خدا شهروند درجه یک هستند، عنوان کرد: خداوند بین انسان‌ها در آنچه مقتضای رحمانیت پروردگار در عرصه هدایت هست، فرقی نگذاشته که بگوییم یک عده آن روز حتماً احتیاج به پیغمبر داشتند و ما باید بدون پیغمبر زندگی کنیم.
در اسلام، رهبری سیاسی آمیخته با رهبری مرامی است
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه بشر منهای وحی، توان زندگی ندارد، تصریح کرد: اینکه عده‌ای گفتند بشر از نظر عقلانیت در ضعف و نقص بود و به همین دلیل وحی، شریعت و پیغمبر(ص) را لازم داشت و اکنون در آن نقص و کسر نیست، این امر پنداری غلط و کفرآمیز است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: مسئله وحی تنها آمدن یک قرآن، برنامه و قانون نیست که باقی آن به انسان‌ها واگذار شود، مدیریت و رهبری نیز در کنار وحی قرار دارد و در اساس اسلام هم رهبری سیاسی آمیخته با رهبری مرامی است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه تمام مشکلی که به شکل مظلومیت در دنیا بعد از پیغمبر(ص) ظاهر شد، به علت تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی بوده است، تشریح کرد: مسئله مظلومیت امام مجتبی(ع) و سیدالشهدا(ع)، فجایعی که در عرصه زندگی پیش آمد، فقط برای این نیست که بگوییم اقتضائات سیاسی آن زمان، حاکمیت‌های نابکارانه آن روز این فجایع را ایجاد کرد.
انحراف سیاسی، عامل ظلم به ائمه(ع)
وی انحراف سیاسی جامعه دوران امام حسن(ع) را عامل تنها ماندن و شهادت ایشان خواند و بیان کرد: یک انحراف سیاسی در آن روز بود که ممکن است امروز نیز به سراغ مردم بیاید، یک اندیشه فاسد و باطل در میان امت به وجود آمد که امروز نیز ممکن است همان اندیشه فاسد و باطل، امت امروز را به همان بلا دچار کند و آن تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی بود.
تفکیک رهبری سیاسی و مرامی، امت اسلامی را تهدید می‌کند
آیت‌الله علم‌الهدی، تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی را عامل انحراف امت اسلامی دانست و افزود: 80 هزار نفری که به طرف یزید برگشتند و امام حسین(ع) را رها کردند، منطق‌شان جدایی رهبری سیاسی از رهبری مرامی بود، رهبری سیاسی را از رهبری مرامی تفکیک کردند و از دل آن کربلا، مظالم بنی‌عباس، 14 سال زندانی موسی‌بن جعفر(ع)، پاره‌پاره شدن جگر علی بن موسی‌الرضا(ع) در این سرزمین درآمد.
وی در رابطه با علت نجنگیدن امام مجتبی(ع) با معاویه بیان کرد: حاکمیت حق خدا و قدرت دست مردم است، مردم این بینش را پیدا کردند که می‌دانند معاویه پسر هند جگرخوار و امام حسن(ع) پسر صدیقه اطهر(س) است، اما معاویه را بر امام حسن(ع) ترجیح دادند.
امام جمعه مشهد در نقلی از جابر ابن عبدالله انصاری گفت: وقتی امام مجتبی(ع) متارکه جنگ کرد، یک عده از شیعیان اعتراض می‌کردند و می‌گفتند آقا چرا این کار را می‌کنید؟ بعضی‌ها هم که مستقیم به امام چیزی نمی‌گفتند، امثال ما را پیدا می‌کردند که از ارادتمندان اهل‌بیت(ع) هستیم، به ما اعتراض می‌کردند، یک روز اعتراض‌ها به من زیاد شد، تحت تأثیر این اعتراض‌ها قرار گرفتم، امام مجتبی(ع) را دیدم و عرض کردم یا ابن‌رسول‌الله، چرا با معاویه ساختی؟ تا این حرف را زدم، دیدم اشک دور چشمان امام مجتبی(ع) را گرفت، فرمود جابر تو هم می‌گویی؟ تو هم به من اعتراض می‌کنی؟ «مثل من با مثل معاویه می‌سازد؟ درحالی‌که مادر من فاطمه است؟»