صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۴۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

گروه اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه به تشریح جایگاه دولت و مردم در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه پرداخت.

سید مجتبی حسینی یمین درگفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار و طلب عفو و رحمت برای درگذشتگان زلزله کرمانشاه تصریح کرد: قطعا بنی آدم اعضای یکدیگرند و اگر کسی بی غم از محنت دیگران باشد نمی‌شود بر او اسم آدمی گذاشت پس باید همه به مردم زلزله زده کرمانشاه که روزهای سختی را می گذرانند کمک کنیم، اما در چنین موارد بحرانی، بایددولت وظیفه اصلی خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی از قبیل کنسرو، آب معدنی، پوشاک بچه، چراغ گرمایشی و... می‌کنند، و همه خبرها قید فوریت دارد.

وی یادآور شد: آیا واقعا دولت نمی‌تواند چندین ده تریلی آب معدنی از یک شرکت خریداری کند و به آن مناطق بفرستد!؟ یا پوشاک یا اقلام مورد نیاز دیگر؟ در حالی که در پیام مقام معظم رهبری هم وظیفه اصلی کمک رسانی به دولت و نیروهای نظامی محول شده و در پایان از مردم نیز طلب مساعدت شده است.

حسینی با بیان اینکه اگر دولت کمک نکند به هر دلیل، ما موظف هستیم و واجب است کمک کنیم، افزود: به نظر می‌رسد اولویت ما برای کمک رسانی برای مواردی است که رسما دولت موظف به کمک به آنها نیست و واقعا برخی مواقع اصلا توانایی شناسایی آنها و دسترسی به آنها را نیز ندارد.

وی ادامه داد: اشکال تراشان با خواندن این مطلب حتما سریعا یاد کمکهای ما به مردم منطقه از جمله سوریه و عراق و فلسطین میکنند! اما اولا این کمک‌ها هزینه امنیت ماست چون امنیت مقوله‎ای منطقه ای است علاوه بر این کمک‌ها وظیفه مسلمانی ماست چون اسلام مرز جغرافیایی ندارد همچنین این کمکها برای زمانی است که خود و دولتشان توانایی کمک ندارد وگرنه میلیون‌ها مسلمان دیگر در دنیا هستند که ما کمکی به آنها نداریم مانند مردم مالزی و کشورهای مسلمان آفریقایی و... .

وی تاکید کرد: دولت باید خود را موظف بداند و به نظر جای خجالت دارد که برای تهیه کنسرو آماده، مردم دست به کار شوند، گر چه بسیاری از مردم کشور ما در این مقوله کمک کرده و می‌کنند اما این هیج چیزی از وظیفه دولت کم نخواهد کرد.