صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۶۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴

گروه اجتماعی: مدیر‌کل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۲۵ درصد بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و درمانگاه‌ها در کشور موقوفه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام حسین اژدری، مدیر کل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح امروز در همایش وقف و رسانه در استان اظهار کرد: در مجموع ۲۵ درصد در قالب یک هزار و ۴۰۰ مورد شامل بیمارستانها، درمانگاه ها و مراکز پزشکی در کشور موقوفه هستند.
وی با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار موقوفه در کشور، افزود: قبل از بازنگری بیشترین نیات موقوفات بین ۷۰ تا۸۰ مورد بود که پس از بازنگری وقف نامه ها مشخص شد که در این موقوفات به ۷۰۰ نیت عمل می شود.
اژدری با اشاره وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار رقبه در کشور، ادامه داد: اگر در حوزه موقوفات به صورت جهادی عمل نشده بود هم اکنون به نقطه اوج در این حوزه نرسیده بودیم.
وی با بیان اینکه با وقف اموال خود می توانیم بسیاری از مشکلات را در جامعه مرتفع کنیم، گفت: در این راستا امکان ثبت وقف های مشارکتی در جامعه ایجاد شد تا به صورت مشارکتی و سهامی بتوانیم در حوزه های مختلف به ویژه دارو درمان گامی برداریم.
مدیر کل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر ثبت وقف های جدید در حوزه علم و فناوری، افزود: هم اکنون می توانیم با ثبت وقف های جدید در این حوزه، پردیس دانشگاهی ایجاد کنیم و پژوهش هایی را انجام دهیم.
اژدری با اشاره به وجود هشت هزار موقوفه در سطح کشور، گفت: در برهه ای از زمان سایت ها و رسانه های بیگانه شبهه ای مبنی بر اضافه کردن به بقاع متبرکه ایجاد کردند، در حالی که این موضوع صحت ندارد، بلکه بقاع موجود در کشور از سوی اوقاف احیاء شدند.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته در ۷۰ تا۸۰ بقعه کشور مراسم های فرهنگی برگزار می شد، افزود: این در حالیست که هم اکنون در دو هزار و ۵۰۰ بقعه در کشور کار فرهنگی انجام شده و این اماکن به قطب فرهنگی تبدیل شده اند.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری در راستای نگهداری و  پویایی  موقوفات، ادامه داد: هم اکنون می توان در حوزه اشتغال و کار آفرینی در برخی از موقوفات سرمایه گذاری کنیم تا موقوفات از رکود خارج شوند.
مدیر کل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیری با اشاره به ایجاد شبهه ای مبنی بر اینکه اوقاف از درآمد موقوفات برداشته و در مکان دیگری هزینه می کند، گفت: اوقاف هیچ حق تصدی گری را نداشته و در موقوفات طبق نیات واقفین عمل خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد موقوفات در کشور برای روضه خوانی و عزاداری ائمه اطهار است، ادامه داد:  با توجه به اینکه وقف در این حوزه هم نیاز است اما هم اکنون با توجه به نیاز جامعه باید وقف هایی در حوزه مسکن و جهیزیه جوانان، ایجاد مراکز پیشگیری از بیماری ها به ثبت برسد.
وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از مدارس کشور موقوفه هستند، گفت: اگر این تعداد موقوفه در کشور نبود چگونه باید دولت این تعداد مدرسه برای تحصیل دانش آموزان ایجاد می کرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در این همایش اظهارکرد: باید وقف های جدید متناسب با نیاز روز به ثبت برسد تا گره ای از مشکلات مردم و جوانان بازشود.
حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی با بیان اینکه وقف در حوزه فرهنگی در اولویت قرار دارد، گفت: باید همچنان که غذای جسم تامین می شود غذای روح نیز تامین گردد بنابراین باید وقف هایی در حوزه فرهنگی به ثبت برسد.
وی با بیان اینکه یک درصد وقف های استان مربوط به امور قرآنی است، ادامه داد: این مهم شایسته مردم نیست و باید ثبت وقف های جدیدی در حوزه امور قرآنی  و سبک زندگی قرآنی مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در این مراسم اظهارکرد: در استان ۶۰ درصد موقوفات در رابطه با عزاداری اهل بیت (ع) وقف شده و ۴۰ درصد نیز مربوط به دیگر نیات است.
حجت الاسلام سید جواد رئوف سید نژاد با بیان اینکه در برخی از موضوعات در استان وقف نداشته و یا خیلی کم داریم، ادامه داد: باید وقف های جدید در ارتباط با ازدواج و یا مسکن زوج های جوان و یا دارو درمان به ثبت برسند زیرا در این حوزه ها میزان وقف بسیار کمرنگ است.
وی با تاکید بر لزوم ثبت وقف های جدید متناسب با نیاز استان، گفت:  باید وقف های جدید در حوزه علمی و پزشکی به ثبت برسند و تبلیغ و ترویج شود.
به گزارش ایکنا در این مراسم از ۵۰ واقف خیراندیش تقدیر شد.