صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸

شاخص بورس روز چهارشنبه با ۵۶۴ واحد رشد پس از حدود چهار سال، بار دیگر وارد کانال ۸۹ هزار شد و در جایگاه ۸۹ هزار و ۳۳۹ واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) جهان اقتصاد نوشت: در داد و ستد های اولین روز آذر ماه شاخص کل توانست مرز ۸۹ هزار واحدی را در نوردد و رکوردی تازه در سال جاری به ثبت برساند. بدین ترتیب شاخص کل بورس با رشدی ۵۶۴ واحدی توانست از مرز ۸۹ هزار واحد عبور کند و به رقم ۸۹ هزار و ۳۳۹ برسد.

در روز چهار شنبه همه هفت شاخص بورس تهران صعودی بودند. شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب ۵۸۴ و ۲۳۱ واحد رشد کردند. نمادهای فولاد مبارکه، گل گهر، ملی مس، فولاد خوزستان، پالایش نفت اصفهان ، سرمایه گذاری معادن و فلزات و گسترش نفت و گاز پارسیان با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند.

در معاملات دیروز سرمایه گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و ۹۳ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از دو هزار و ۸۲۲ میلیارد و ۲۶۶ میلیون ریال بود و در ۶۵ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

به گزارش جهان اقتصاد یکی از دلایل رشد شاخص بورس در یک ماه گذشته رشد ترخ ارز است به طوری که در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار ارز آزاد تهران، قیمت هر دلار با عبور از مرز ۴۱۰۰ تومانی به ۴۱۰۹ تومان رسید. ضمن اینکه هر یورو ۴۸۷۰ تومان، پوند ۵۵۰۰ تومان، درهم امارات ۱۱۲۴ تومان و لیر ترکیه ۱۰۵۵ تومان است. رشد ارز موجب شده است تا گروه فلزات اساسی رشد خوبی را تجربه نماید. علاه بر گروه فلزات اساسی، کانه فلزی و فرآورده های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی الوند، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، آلومینیوم ایران، آلومراد، لیزینگ ایرانیان، فولاد آلیاژی ایران و معادن منگنز ایران بود.

در مقابل نمادهای سیمان کرستان، سیمان شاهرود، نصیر ماشین،سیمان شمال، پگاه آذربایجان غربی، سیمان ایلام و بیمه پارسیان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

** رشد ۴ واحدی فرابورس

معاملات فرابورس ایران در نخستین روز از آذرماه با ادامه سبزپوشی شاخص کل و دادوستد حدود ۲۸۹ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۲ هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال پایان یافت.

در اولین روز آذر ماه آیفکس با بیش از ۴ پله صعود رکوردشکنی‌های اخیر خود را تداوم بخشید و در ارتفاع ۱۰۱۷ واحدی قرار گرفت به طوری که بازدهی آیفکس از ابتدای سال به بیش از ۱۶ درصد رسید.

دو نماد از گروه شیمیایی به نام‌های «زاگرس» و «مارون» و دو نماد از گروه فلزات اساسی به نام‌های «ارفع» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت بر شد آیفکس را رقم زدند. این در حالی است که نمادهای «میدکو»، «شپاس» و «شراز» با افت قیمتی خود و تاثیر منفی بر این نماگر از رشد بیشتر آن جلوگیری کردند.

سهامداران دیروز همچنین شاهد جابه جایی نزدیک به ۱۴۱ میلیون سهم به ارزش ۴۴۵ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس بودند. به ترتیب دو نماد «ذوب» و «ارفع» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این دو بازار در اختیار گرفتند.

سهامداران بازار پایه نیز اقدام به دادوستد بیش از ۱۱۶ میلیون سهم به ارزش ۱۶۷ میلیارد ریال در مجموع سه تابلو این بازار کردند.