صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴

گروه اجتماعی: رئیس کمیسیون جمعیت سلامت مجمع مشورتی زنان استان خراسان گفت: کودکان با نیاز ویژه یکی از دغدغه‌های بزرگ مجمع خیران سلامت است که سعی داریم برنامه‌هایی در موضوعات آموزشی، ورزشی و مددکاری برای آنها برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آرزو حیدریان، رئیس شورای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی و رئیس کمیسیون جمعیت سلامت مجمع مشورتی زنان استان خراسان در حاشیه دوره سه ساعته آشنایی با اوتیسم که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، گفت: کودکان با نیاز ویژه یکی از دغدغه‌های بزرگ مجمع خیران سلامت است که سعی داریم برنامه‌هایی در موضوعات آموزشی، ورزشی و مددکاری برای آنها برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه مراحل ابتدایی این همایش از شش ماه پیش آغاز شد، گفت: خدمت به خانواده بیماران اوتیسم یکی از دغدغه‌های ماست تا به مشکلات شایع آن رسیدگی شود.
حیدریان با اشاره به اینکه به زودی اولین پارک برای کودکان اوتیسم ایجاد می‌شود، ابراز کرد: در سال گذشته برنامه‌هایی در حوزه دیابت، اوتیسم و متابولیک برگزار کرده‌ایم تا خدمتی به خانواده بیماران باشد.
وی عنوان کرد: از هر هفتاد زایمان یک کودک مبتلا به اوتیسم به دنیا می آید که این موضوع یک سونامی بزرگ در سطح کشور ایجاد می‌کند.
در این همایش مهین توکلی، رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان رضوی با بیان اینکه دین اسلام دین ارزش‌گذاری به انسان‌ها است، عنوان کرد: تمام انسان‌ها ارزشمند هستند اما بعضی از مواقع ارزش این گنجینه‌ها سخت‌تر درک می‌شود، کودکان با نیاز ویژه در این دسته قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه راه پرورش این کودکان سخت‌ و دشوارتر است، عنوان کرد: این کار سخت، شدنی است، کودکان را نباید از حق آموزش محروم کنیم و هرکس با توجه به نیاز باید آموزش‌های مختص به خود را در مدارس ببیند.
رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: تا زمانی که از دولت و نهادهای دولتی انتظار داشته باشیم، راه به جایی نخواهیم داشت بلکه باید با همکاری سازمان‌های مردم نهاد از حقوق کودکان خود دفاع کنیم و با حضور در این انجمن‌ها نیازهای کودکان خود را اجابت کنیم.
وی با اشاره به اینکه نگهداری از کودکان اوتیسم از هفت گروه کودکان با نیازهای ویژه دشوارتر است، افزود:  در حال حاضر 250 دانش‌آموز اوتیسم در سطح خراسان رضوی از دو سالگی زیر نظر آموزش‌ و پرورش استثنایی آموزش می‌بینند.
توکلی با بیان اینکه سال گذشته با مجمع خیران سلامت خراسان رضوی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد، عنوان کرد: در بحث اوتیسم و نگهداری از این کودکان با این مجمع همکاری‌های بسیاری انجام می‌دهیم و با برگزاری همایش‌هایی در قالب نگهداری از کودکان اوتیسم اطلاعات والدین را برای نگهداری از این کودکان بالا می‌بریم.
در ادامه این همایش میراحمدیان، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در خصوص نگهداری از کودکان اوتیسم، گفت: کودکان اوتیسمی که قدرت تکلم ندارد، نباید هر سخنی را جلوی ‌آنان بیان کرد، زیرا می‌شنوند و در قالب کلامی عکس‌العمل نشان خواهند داد که این رفتار می‌تواند پرخاشگرانه یا در قالب اختلال رفتاری باشد.
وی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی کودکان را نباید تنبیه کنیم، تصریح کرد: وقتی والدین در برابر رفتار نادرست کودک خود او را تنبیه بدنی کنند، او به رفتار زشت خود ادامه می‌دهد زیرا از حسی که با کتک زدن به او منتقل شده خوشحالی می‌شود و این تحریک را با کتک زدن به کودکان وارد می‌کند.
میراحمدیان با بیان اینکه در تربیت کودکان اوتیسم باید شرایط را محدود کرد، افزود: محدودسازی کودک یعنی برای او قانون بگذاریم برای مثال در اتاق خودش قانون بگذاریم که اسباب‌بازی‌های خود را همیشه مرتب کند، اگر این کار انجام نشود و آموزش روانی مناسبی به کودک ندهیم، او دچار رفتارهای نامناسب در جامعه خواهد شد اما براساس اختلال اوتیسم نیست بلکه نشأت گرفته از تربیت غلط والدین است.
وی با بیان اینکه باید اجازه دهیم کودکان اوتیسم هر کاری که می‌توانند انجام دهند، گفت: حتی کودکان اوتیسمی که پایین طیف معمول هستند می‌توانند با آموزش‌، مهارت‌های لازم را فراگیرند، کودکان اوتیسم مانند سایر کودکان شیطنت‌هایی دارند و نباید همه کارهای آنان را به محدودیت اوتیسم نسبت دهیم.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با اشاره به اینکه یکی از غلط‌ترین کارهایی که در تربیت کودک اوتیسم انجام می‌شود، این است که تمام امور کودکانه را به اوتیسم فرزند نسبت دهیم، افزود: شیطنت‌ها، ویژگی‌های سنی کودکان و علائم اوتیسم را بشناسیم و تا این دو را از هم تفکیک کنیم و هر شیطنتی را به اوتیسم کودک نسبت ندهیم.
وی در رابطه با تغذیه کودکان اوتیسم گفت: برخی از کودکان اوتیسم دارای آلرژی‌های غذایی و مشکلات گوارشی هستند، بنابراین باید در تغذیه کودکان اوتیسم نیز دقت لازم را داشته باشیم.
میراحمدیان ادامه داد: در فضای مجازی شایعاتی مبنی‌بر اینکه عصاره کلم بروکلی و شیر شتر برای اوتیسم مناسب است پخش می‌شود ولی خانواده‌های دارای اوتیسم نباید به این امر توجه کنند. این شایعات براساس تحقیقات کوچکی بر روی تعداد کمی از کودکان اوتیسم اثر می‌گذارند و عمومیت ندارد.
وی با بیان اینکه خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم باید با یک مشاوره تغذیه برای تغذیه کودکانشان مراجعه کنند، تشریح کرد: باید براساس همین برنامه غذایی پیش برویم تا کودکانمان دچار اختلال نشوند.
میراحمدیان در خصوص دوران تحصیلی کودکان اوتیسم عنوان کرد: آرزوی تمام والدین این است که کودکان تحصیل کنند و در دانشگاه‌ها به عنوان متخصص وارد جامعه شوند و وقتی با فرزندی روبه‌رو می‌شوند که این امر را نمی‌تواند اجابت کند همه آرزوها و آرمان‌های ذهن خود را بر باد می‌دهند.
وی با بیان اینکه همه ما دوست داریم کودکانمان را به مدارس عادی بفرستیم، گفت: در این مدارس با وجود اینکه فرزند می‌تواند هوش خوبی داشته باشد اما در بعضی از مواقع آنقدر آثار اوتیسم آشکار است که سایر دانش‌آموزان فرزند شما را مورد تمسخر قرار دهند و در نتیجه کودک سنش بالا می‌رود و اعتماد به نفس او کاهش میابد.
میراحمدیان در خصوص مدارس اوتیسم گفت: در سنجش مرتبط با کودکان اوتیسم مشخص می‌شود که اگر فرزند شما شاخصه‌های کودک اوتیسم را دارد، مدارس اوتیسم بهترین انتخاب است.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در رابطه با مدارس مرزی، ابراز کرد: در این مدارس دانش‌آموزان از نظر هوشی پایین‌تر هستند، این مدارس زمانی برای فرزند شما مفید خواهد بود که کودک شما مشکل هوشی و ضریب هوشی پایینی داشته باشد، در این صورت مدرسه مرزی بهترین انتخاب است.
وی در رابطه با تحصیل کودکان اوتیسم در مدارس ناشنوایان، گفت: اگر کودک اوتیسم مشکل شنوایی دارد این مدرسه نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد ولی اگر مشکل شنوایی نداشته باشد برای  او مشکلات دیگری پیش خواهد آمد.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ادامه داد: اگر کودک اوتیسم شما در هیچ‌یک از این مدارس پذیرش نشد، نباید نگران بود زیرا سازمان بهزیستی کشور مراکزی تحت عنوان مراکز نگهداری دارد که درست مانند مدارس عادی کودکان را از صبح تا بعدازظهر پذیرش کرده و برای آنان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند.