صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۷۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور:

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ گفت: نتیجه بذل و بخشش کشورهای منطقه را آمریکا این‌گونه پاسخ داد؛ پول را از آنها گرفت، اما همه آرمان‌های عربی و اسلامی را به پای رژیم صهیونیستی ذبح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور جلسه علنی صبح امروز، یکشنبه 19 آذر، مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه زلزله کرمان و کرمانشاه گفت: از کمیسیون عمران خواسته شده بررسی و رسیدگی لازم را صورت داده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی تأکید کرد: همچنین در مجلس طرحی برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان لحاظ شده است که سریع‌تر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 

لاریجانی ادامه داد: در روزهای گذشته در میان حوادث متعددی که در سطح منطقه و بین‌الملل رخ داد که هر یک در جای خود با اهمیت بود هیچ یک به اندازه اقدام ناشیانه رئیس جمهور امریکا درباره دستور جابجایی سفارت این کشور در فلسطین اشغالی قلوب مسلمانان را آزرده ننمود.
وی تأکید کرد: حتی کشورهای دوست آمریکا نیز این اقدام ناپسند و غیر عقلانی را تقبیح کردند. کشورهای اسلامی در مقابل این تصمیم موضع گیری کردند و هیچ یک از روسای جمهور گذشته امریکا چنین رفتار ناشایستی نداشتند اما رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از تماس تلفنی با چند تن از روسای کشورهای عربی با گستاخی به چنین عملی دست زد.

رئیس مجلس عنوان کرد: اخبار پشت صحنه حکایت از آن دارد که این کار در چارچوب طرحی سامان یافته است که از قبل با برخی کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی، عادی کردن روابط با این رژیم و به فراموشی سپردن ماجرای غم‌انگیز ملت فلسطین هماهنگی صورت گرفته است که اگر چنین باشد این کشورها تمام حیثیت خود را برای هیچ حراج کردند.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم چنین اخباری را باور کنیم اما محاسبات ساده‌ای نشان می‌دهد آمریکا در این ماجرا چه فضاحتی ایجاد کرده است و اگر کشورهای اسلامی و عربی حساب خود را جدا نکنند از حیثیت خود چیزی باقی نخواهند گذاشت و ملت‌های مسلمان را در مقابل خود خواهند دید.

لاریجانی یاداور شد: چندی پیش رئیس جمهور آمریکا در مانور سیاسی که در منطقه داد، با سر و صدا به خلاف مواضع دوره تبلیغات انتخاباتی خود حرف‌های جدیدی سر داد و در ازای آن حدود 500 میلیارد دلار از اموال منطقه را به جیب زد و با کمال وقاحت اعلام کرد وقتی سعودی‌ها و برخی کشورها قول پولی در این حد را به ما دادند در جلسه آنها حضور یافتم. حتی اخیرا هم از کشور بحرین نگذشت و با پررویی در توئیت خود اعلام کرد پول خوبی از فروش سلاح به این کشور حاصل کردم.

رئیس مجلس ابراز کرد: نتیجه بذل و بخشش کشورهای منطقه را آمریکا این‌گونه پاسخ داد؛ پول را از آنها گرفت اما همه آرمان‌های عربی و اسلامی را به پای رژیم صهیونیستی ذبح کرد. در این ماجرا جدای از حماقت آمریکا بیشترین خسارت را این کشورها دادند؛ چرا؟ اگر بدون اطلاع انها، آمریکا چنین اقدامی کرده است که نشان دهنده کمال بی اعتنایی آمریکا به این کشورهاست. این اقدام یادآور سخنان چند دهه قبل کیسینجر است که گفته بود ارزش منابع نفتی کشورهای عربی برای ما بسیار بیشتر از خود انهاست. علی القاعده در چنین فرضی باید در رفتار این کشورها آثاری از تنبه دیده شود که دولت و ملت خود را این قدر تحقیر نکند. اگر در آینده چرخشی در رفتار انان دیده شود آثاری از غیرت دینی و ملی را می‌توان مشاهده کرد.

لاریجانی تصریح کرد: اما اگر با اطلاع آنان آمریکا چنین اقدامی انجام داده است که اوج فلاکت سیاسی این کشورهاست و این مسئله‌ای نیست که از ذهن ملت‌های مسلمان، به خصوص فلسطینیان مظلوم محو شود و نفرت این ماجرا برای آنان ابدی خواهد بود. ما امیدواریم همانگونه که این کشورها این روزها موضع گرفتند بدون اطلاع انان باشد و این کشورها مثل همه کشورهای مسلمان مخالف این اقدام باشند، ولی بپذیرند که خسارت عمده را آنان کرده‌اند و بیشترین ضربه را اقدامات آنان به پیکر جامعه اسلامی زده است.

وی تأکید کرد: انتظار این است کشورهای اسلامی، مخصوصا این کشورها، موضعی یکپارچه علیه آمریکا داشته باشند و اقدامات عملی علیه آمریکا اتخاذ کنند تا ایالات متحده دیگر هوس رفتار ارباب ـ رعیتی با انان نداشته باشد. انتظار حداقلی ملت‌های مسلمان در مقابل این گستاخی آمریکا این است که روابط سیاسی با این کشور را تعلیق نمایند تا آقای ترامپ درد رفتار تحقفیرآمیزر نسبت به مسلمانان را درک کند و اگرهمت بلندتری دارند روابط تجاری خود با آمربکا را متوقف کنند تا این رئیس جمهور متفرعن تاجرمسلک بفهمد با حیثیت مسلمانان نمی‌تواند تجارت کند.

لاریجانی با بیان اینکه در کنفرانس وزرای کشورهای عربی در حد اعلام مواضع اقدامی صورت گرفت، گفت: اما اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند نه تنها در تایخ به بی‌عرضگی در یک حادثه مهم متهم می‌شوند که ایالات متحده را گستاخ‌‌تر می‌کنند.

رئیس مجلس عنوان کرد: البته ملت غیور و شجاع فلسطین راه خود را یافته‌اند و رژیم بی‌هویت صهیونیستی نمی‌تواند با زد و بند با امریکا و چند کشور زبون منطقه صورت مسئله را عوض کند و برای مردم فلسطین جانمایی جدیدی در سرزمین‌های دیگر بکند. سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و خداوند مکر صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها به ذلت آنان بدل خواهد کرد.