صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۷۳۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸

گروه جامعه: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بررسی لایحه حمایت از افراد با معلولیت خاص در مجلس از ضرورت پرداختن به مسئولیت اجتماعی در جامعه سخن گفت و افزود: نهادینه‌کردن مسئولیت اجتماعی می‌تواند بسیاری از گره‌ها و مشکلات جامعه را برطرف کند، لذا باید کاری کنیم که این موضوع به یک تعهد و تکلیف عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری جشنواره مسئولیت اجتماعی، امروز یک‌شنبه 26 آذرماه، با حضور انوشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور برگزار شد.

بند‌پی، در ابتدای این نشست، با اشاره به خبری برای معلولان، اظهار کرد: باتوجه به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی، امروز لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که دو سال در مجلس کار کارشناسی بر روی آن انجام شده بود، در اولویت بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مواد این لایحه از روز سه شنبه مورد بررسی در صحن علنی قرار می‌گیرد، افزود: یکی از رسالت‌های بهزیستی انجام مسئولیت اجتماعی برای کسانی است که در زندگی خود از فرصت‌های برابر بهره‌مند نبوده‌اند؛ از این جهت وظایفی بر دوش سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با ارائه گزارش اقدامات انجام شده در راستای امدادرسانی و حمایت از آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه گفت: در زلزله شرایط تلخی برای هموطنان به وجود آمد و بهزیستی در راستای ایفای وظایف خود اقدامات فراگیری برای کاهش آلام آنان در پیش گرفت. در همین راستا اعزام تیم‌های محب برای جلوگیری از اختلالات روانی و اجتماعی صورت گرفت و 50 تیم محب به 17 هزار نفر حمایت‌های روانی و اجتماعی ارائه کردند.

بندپی ادامه داد: راه‌اندازی مهدکودک‌های تخریب شده و استقرار 39 کانکس در هفته اول پس از زلزله یکی از اولین اقدامات سازمان برای کاهاش درد و آلام زلزله‌زدگان بود؛ میزان کمک‌های نقدی در این زلزله یک میلیارد و 200 میلیون تومان و میزان کمک‌های غیرنقدی 30 میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به ایجاد یک مرکز خدمات توانبخشی در سرپل ذهاب، تصریح کرد: این مرکز خدمات بسیار اثربخشی را در این مناطق انجام داد. همچنین 361 کانکس که 50 مورد آن در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گرفته است، مستقر شد. دو پایگاه اورژانس اجتماعی در این منطقه دایر کردیم و 118 معلول جدید شناسایی شد که 18 نفر از آنها دچار ضایعه نخاعی شده‌اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به بازدید معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و رئیس انجمن فیزیوتراپی از مرکز توانبخشی سرپل ذهاب طی روزهای گذشته، عنوان کرد: خدمات توانبخشی برای افرادی که در زلزله اخیر کرمانشاه دچار معلولیت و ضایعه نخاعی شده‌اند را توسعه می‌دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هزار و 375 منزل افر اد جامعه هدف ما در زلزله تخریب شد که برای بازسازی و ساخت آنها تفاهم نامه‌ای را با بسیج سازندگی امضا کردیم تا مسکن دائمی برای آنها احداث شود. همچنین در این حوزه 10 میلیون کمک بلاعوض ما و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض دولت برای این امر اختصاص گرفت.

بند‌پی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره مسئولیت‌ اجتماعی، گفت: سال گذشته تجربه موفقی در برگزاری نشان مسئولیت اجتماعی داشتیم و هنوز این بحث به عنوان یک امر تعهدی و تکلیفی پذیرفته نشده است. سال گذشته اعطای نشان مسئولیت اجتماعی مورد توجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفته و مباحث بسیاری پیرامون آن شکل گرفت.

وی ادامه داد: رصد آسیب‌های اجتماعی و تولی‌گری سلامت اجتماعی بر عهده بهزیستی است و از این جهت تلاش می‌کنیم این مفهوم که توصیه اخلاق‌مداری و پاسخگویی مناسب به افراد می‌کند، نهادینه کنیم. از این جهت هیچ جایی بهتر از سازمان بهزیستی برای شکل‌گیری و ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی نخواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 15 هزار نفر تلفات جاده‌ای و پنج برابر آن معلولیت داشته‌ایم، افزود: باید هرکدام از ما حتی در حین رانندگی بپذیریم که در برابر جان تک تک افراد مسئول هستیم. در این زمینه نیاز به کار جدی و پیشگیری داریم.

وی تأکید کرد: باید مسئولیت اجتماعی به یک تعهد و تکلیف عمومی تبدیل شود. ما امروز نمی‌توانیم نسبت به افراد جامعه احساس بی‌تفاوتی کنیم، لذا نهادینه‌کردن مسئولیت اجتماعی می‌تواند بسیاری از گره‌ها و مشکلات جامعه را برطرف کند. در آموزه‌های رفتاری و کرداری ما این امر یک امر پسندیده است و در آموزه‌های دینی ما نیز به آن توصیه شده است.

محسنی‌بندپی بر توسعه گفتمان مسئولیت اجتماعی در جامعه تاکید کرد و گفت: ما نسبت به سرنوشت دیگران وظیفه داریم؛ بنابراین آگاه‌سازی جامعه، اقدامات به‌موقع و به‌هنگام و نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت اجتماعی را در دستور کار قرار داریم.

بند‌پی با بیان اینکه گفتمان مسئولیت اجتماعی را شکل خواهیم داد، گفت: با توجه به برخورداری جامعه به حس مسئولیت‌پذیری و حس نوع‌دوستانه و خداپسندانه باید این مسئله به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که می‌تواند در نهایت منجر به کاهش آسیب‌ها در حوزه‌های بسیاری شود.