صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۷۳۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

گروه معارف: مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نباید محدود به یک روز شود و دانشگاهیان روحانیون را به گرمی و همچنین حوزه پذیرای دانشگاهیان باشند.

طاهره افشین‌زاد، مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: متأسفانه در نظام پهلوی تلاش‌های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگرغربی کردن کشور در حوزه فرهنگی و آموزشی به ویژه دانشجویان انجام شد.
وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی که دو قشر دانشگاهیان و حوزویان در پیروزی آن پیشگام بودند به دلیل اهمیت این دو قشر در هدایت جامعه، موضوع وحدت بین این دو نهاد با هدف تحقق اسلام ناب محمدی(ص)، مورد توجه امام خمینی(ره) و سپس مقام معظم رهبری قرار گرفت.
افشین زاد با بیان اینکه وحدت و همکاری این دو پایگاه فکری و فرهنگی برای حفظ فرهنگ اصیل در مقابل هجوم ارزش‌های غربی ضروری است، گفت: وحدت به معنای نزدیکی و یکی شدن این دو نهاد در زمینه معارف و ارزش‌های فرهنگی و حساسیت‌های سیاسی و اجتماعی است.
وی عنوان کرد: در واقع منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که این دو قشر در کنار یکدیگر در عرصه‌های مختلف و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقابله با توطئه‌های دشمنان اسلام نهایت تلاش و همکاری را با یکدیگر داشته باشند.
وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که نباید علم و دین از هم جدا باشند بلکه با ورود روحانیت در دانشگاه معارف دینی در دانشگاه ترویج داده شود و با ورود اساتید دانشگاه در حوزه، پژوهش‌های علمی و دینی در حوزه گسترش یابد.
افشین‌زاد ابراز کرد: برای تحقق بخشیدن به این موضوع باید به دنبال شیوه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی این دو نهاد بود و مبادله اطلاعات این دو نهاد انجام شود و از سوی دیگر شبکه‌های مشترک اطلاع‌رسانی علمی و پژوهشی تشکیل شود.
وی تأکید کرد: بر اساس سخنان امام خمینی(ره) از حوزه‌های علمیه عالم متعهد خارج شود و دانشگاه مرکز ساخت انسان باشد که از این سخن ما متوجه این نکته می‌شویم که ما به انسان دانشگاهی نیاز داریم نه معلم و دانشجو.
مدیر حوزه خواهران الزهرا در ادامه سخنان خود به لزوم ایجاد وحدت بین این دو نهاد علمی تأکید کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی است، درواقع این دو نهاد به جای صرف انرژی برای جداسازی یکدیگر باید توان خود را برای مقابله با دشمنان مشترک به کار گیرند.
وی اضافه کرد: این دو نهاد می‌توانند با تعامل هدفمند با یکدیگر به طور کامل با تهاجم فرهنگی مقابله کنند و از دیگر مزایای وحدت حوزه و دانشگاه این است که این امر باعث ایجاد جنبش نرم‌افزاری که منجربه تحولات بزرگی شود، خواهد شد.
وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه محدود به یک روز نباید شود و دانشگاهیان روحانیون را به گرمی بپذیرند و حوزه پذیرای دانشگاهیان باشند، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه لازمه اتحاد ملی و انسجام اسلام در پرتو آگاهی جامعه است که این وظیفه بر عهده این دو نهاد است.