صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

گروه اجتماعی: مسیر تربیت در شرایط فعلی از خانواده‌ها گرفته شده و به سمت بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی رفته است لذا بهتر است خیَران در حوزه‌هایی همچون تولید نرم‌افزار و بازی‌ برای کودکان وارد شوند تا بتوانیم نسل بعدی کشورمان را با ارزش‌های دینی آشنا کنیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر روحانی‌مقدم، مشاور خانواده، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر دوره زن‌سالاری و مردسالاری در خانواده‌ها تمام شده و اکنون با پدیده فرزندسالاری روبرو هستیم  که طی این مسیر روند طبیعی تربیت ایجاد نمی‌شود.

وی بیان کرد: در مسیر فرزندسالاری، فرزند خانواده حرف خودش را می‌زند و در مقایسه با دوستان خودش و محیطی که دارد، پدر و مادر را مجبور به اطاعت می‌کند در حالی که پدر و مادر هستند که باید به فرزندان امر ونهی کنند، از همین رو در ادامه فرآیند زندگی‌ تربیت درستی انجام نمی‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی‌مقدم ابراز کرد: عدم هماهنگی والدین در تربیت فرزندان، باعث بی‌تدبیر دیده شدن والدین از سوی کودک می‌شود، از همین رو فرزندان امروز یاد گرفته‌اند، پدر و مادر را به دعوا بیندازند و از آب گل آلوده ماهی بگیرند.

روحانی مقدم با اشاره به اینکه الان مسیر تربیت از خانواده‌ها گرفته شده و به سمت بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی رفته است، عنوان کرد: الان تربیت کودک من و شما، دست من و شما نیست، بلکه دست ابزار است، وقتی بازی‌های مختلف ایجاد شد، اثرات این بازی‌ها را در روح و روان کودکان می‌توان دید که تکرار رفتارهای شخصیت‌های بازی را انجام می‌دهند.

این مشاور خانواده ابراز کرد: در حال حاضر ابزارهای مثبت و منفی زیادی در اختیار کودکان و والدین‌شان قرار گرفته است که از جمله ابرازهای مثبت می‌توان به نرم‌افزار قصه‌گویی اشاره کرد، زیرا قصه ابراز مهمی در انتقال پیام‌های تربیتی به کودکان است، برخی از والدین با قصه‌گویی آشنا نیستند که این ابراز می‌تواند به آن‌ها کمک کند.
وی گفت: شهرک معارفی حرم رضوی از طریق بازی و با حضور چند طلبه مفاهیم ارزشی والایی را به کودکان آموزش می‌دهد، بنابراین می‌توان از ابزار بازی در راه درست و مفید آن بهره برد تا کودک ما ضمن گذراندن لحظات شادی با مفاهیم ارزشی نیز آشنا شود.
این مشاور خانواده با اشاره به اینکه دو سال مشاور برنامه تلویزیونی فیتیله بودم که در این دو سال آموزش قرآن و یاد امام زمان(عج) در برنامه‌ها گنجانده شد که با رغبت کودکان نیز همراه بوده است، تصریح کرد: ما آمدیم با زبان کودکان و ابزاری که دوست دارند و در قالب طنز کاری را ارائه کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای تولید برنامه‌های کودک باید اسپانسر داشته باشیم، ابراز کرد: بهتر است خیران در حوزه‌هایی همچون تولید نرم‌افزار و بازی‌ برای کودکان وارد شوند تا بتوانیم نسل بعدی کشورمان را با ارزش‌های دینی آشنا کنیم.
وی ابراز کرد: تربیت کودک مراحل مختلفی دارد که در معارف ما 7 سال تولد کودک دوران امیری و پادشاهی کودک است، اما از 7 تا 14 سالگی باید برخی از مسئولیت‌ها را به فرزند خانواده سپرد، زیرا در هفت سال دوم وارد دوران اطاعت پذیری می‌شود، بنابراین اگر ما براساس روانشناسی دین اسلام حرکت کنیم، دیگر برای انجام واجبات و ترک محرمات با فرزند خود مشکلی نداریم، زیرا در هفت سال اول با کودک خود صمیمی شده و در هفت سال دوم اطاعت پذیری را به او آموخته‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی‌مقدم با اشاره به اینکه بر اساس معارف دینی، فرزند در هفت سال سوم به عنوان مشاور پدر ومادر محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید در دوران هفت سال سوم به فرزند عزت نفس را عملی نشان بدهید و این قدر مهم شده باشد که به عنوان مثال برای خرید ماشین با وی مشورت کنید بنابراین باید به گونه‌ای فرزند را بزرگ کنیم که اطاعت‌پذیر باشد، زیرا اگر دوران امیری او ادامه یابد، فرد مستبد می‌شود.
وی ابراز کرد: روانشناسی دین اسلام بهترین منبع برای تربیت کودک است زیرا 1400 سال قبل پیامبر(ص)، کودکان را تشویق به خاک بازی می‌کردند اما روانشناسی غربی تنها چند سالی است که متوجه شده، خمیر بازی وگل بازی می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد هویت کودک ایجاد کند، بنابراین نزدیک شدن هر چه بیشتر به مفاهیم دینی و هزینه کردن برای ساخت بازی‌های دینی در تربیت نسل آینده بسیار موثر است.