صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
میرباقری:

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن و معلم اخلاق کشورمان بر لزوم راه‌اندازی جریان اندیشه‌یابی از قرآن کریم تأکید کرد و گفت: به بحث اخلاقیات از قرآن توجه می‌شود که بسیار خوب است اما اینکه از قرآن فکر بگیریم نه فقط اصول اعتقادی، بسیار جایش خالی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم و معلم اخلاق امروز، 27  دی‌ماه در اختتامیه جشنواره پژوهش‌های قرآنی فارس که به‌مناسبت هفته قرآن و عترت در دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز برگزار شد، گفت: قرآن اولین منبع تعریف خود است.
وی با بیان اینکه در سوره مائده قرآن 5 خصوصیت را برای خود نامبرده است، افزود:  اولین تعریف آن است که قرآن کتابی برای انسان است و به یک معنا کتاب انسان است و تعریف دوم این است که قرآن کتاب خداست به همین خاطر سراسر علم و عصمت و نورانیت است.
میرباقری  با تأکید بر اینکه قرآن تنها کتابی است که در عالم مدعی است که هیچ باطلی در او راه ندارد و این ادعا را به اثبات می‌رساند، گفت: تعریف بعد این است که قرآن نور و کتابی است که روشنگر حقایق است و تعریف پنجم آن است که کتاب هدایت است.
این مدرس اخلاق با ذکر این نکته که قرآن کتاب هدایت است ولی برای هدایت 4 محور مطرح می‌کند، گفت: هدایت کننده، وسیله هدایت، هدایت شونده و سمت و سوی هدایت این محورها هستند.
وی با یادآوری اینکه وقتی می‌گوییم قرآن، یعنی قرآن و عترت با هم گفت: شاید بتوانیم برای قرآن و عترت این تلقی را داشته باشیم که این دو همانند شب و روز هستند.
میرباقری اظهار کرد: خداوند هدایت می‌کند اما به وسیله قرآن و اگر طالب نور و هدایت الهی هستیم این نکته مهمی است و راهی جز این نداریم که با قرآن مأنوس شویم و بعد هم با عترت.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در روایات ما تأکید زیادی برای تلاوت روزانه قرآن شده است، گفت: طبق روایات اسلامی وظیفه انسان مؤمن این است که بر عهده خدا بنگرد و توجه کند و همه روزه 50 آیه تلاوت کند و به نظر می‌آید سهم قرآن در زندگی ما نیم ساعت در شبانه روز هست و این مقدار اگر کم نباشد زیاد هم نیست.
وی ادامه داد: اگر این کار را انجام دهیم در طول یکسال سه بار قرآن را مرور کرده‌ایم و 10 سال بگذرد 30 بارمفاهیم نورانی قرآن را بر قلب خود مرور داده‌ایم و این مسئله یقیناً اثر نورانی می‌گذارد حتی بدون توجه به معانی، نورانیت خود را دارد چرا که قرآن و همه چیز آن نور است و اگر کسی بخواهد از این نور بهره‌مند شود، باید با آن مأنوس شوند.
میرباقری همچنین گفت: اگر بخواهیم فرزندانمان نورانی شوند و در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان مقاوم باشند، باید از سنین کودکی آنان را با معارف قرآن آشنا کنیم و اگر اندیشه‌های قرآنی از کودکی به آن‌ها وارد شود، این افکار تهاجمی غرب به قلب آن‌ها وارد نخواهد شد.
این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید آموزش قرآن را به دبستان ببریم و بعد دبیرستان، گفت: ما امروز در دانشگاه رنج می‌بریم که حتی دانشجویان متدین ما گاهی اوقات خواندن قرآن را بلد نیستند.
وی در عین حال این نکته را یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های زیادی در زمینه قرآن انجام شده است و بر روی قرائت بسیار کار و سرمایه‌گذاری شده و مسابقات بسیار زیادی در دو دهه اخیر برگزار شده است و درباره مفاهیم نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود که مردم وقتی قرآن را می‌خوانند معانی آن را بفهمند و بر روی تفاسیر هم کمابیش کار می‌شود اما جای اندیشه‌یابی از قرآن بسیار خالی است و باید این جریان راه‌اندازی شود.
میرباقری ادامه داد: به بحث اخلاقیات از قرآن توجه می‌شود که بسیار خوب است اما اینکه از قرآن فکر بگیریم نه فقط اصول اعتقادی، بسیار جایش خالی است.
این مفسر قرآن کریم با طرح این سئوال که نگاه قرآن به علم و دنیا چیست، گفت: امروز جریان سکولار دنیای غرب به ذکر خدا پشت کرده است و طبق آیات قرآن و روایات اسلامی ما هم باید به این ها پشت کنیم چرا که آنان جز زندگی دنیا را نمی‌خواهند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متأسفانه امروز علم‌فروشی در دانشگاه‌ها ما بسیار باب شده است، گفت: این بسیار حسرت برانگیز است که  کسی که در رشته علوم قرآن و حدیث مقاله می‌نویسد، کاملاً اقتصادی است در صورتی که زمانی علم مقدس بود اما امروز علم در دانشگاه‌ها اقتصادی شده است حتی در رشته علوم قرآن و حدیث.