صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۳۷۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹

گروه سلامت: همایش جوامع ایمن عصر امروز 30 دی‌ماه با حضور وزیر بهداشت برگزار شد و در بخشی از این همایش، بر استفاده از مبانی و آموزه‌های دینی جهت همیاری و مشارکت در کاهش حوادث ترافیکی و دیگر حوادث تاکید شد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اجلاس سالانه جوامع ایمن که عصر امروز 30 دیماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان پلاسکو اظهار کرد: امیدواریم دیگر شاهد حوادث این چنینی نباشیم و این همایش نیز موجب این شود که مرگ و میر در اثر حوادث کاهش پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده شرایط برای فراهم شدن دستگاهی اجرایی برای ایمن سازی محیط فراهم شده و فرهنگ و سواد ایمنی و رعایت حقوق همدیگر بالاتر برود.

وی یاد آور شد: ما میراث دار یک تمدن بزرگ بوده و به دینی باور داریم که مظهر رحمت و بخشندگی است این بسیار بد و زشت است که اما نزاع‌های منجر به فوت و آسیب‌های اجتماعی بالا باشد.

در بخش دیگری از این همایش، سردار سرتیپ تقی مهری، فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه برای هر حادثه سه مرحله پیش بینی، پیشگیری و مقابله وجود دارند، عنوان کرد: موضوعات ایمنی همگی در این زمینه مطرح هستند و کشور ما بیشترین حادثه را در حوزه رانندگی داشته و حدود 50 درصد کسانی که در اثر حوادث در سال 95 جان باختند در حوزه حوادث رانندگی بود.

مهری افزود: در دنیا شاید حوادث رانندگی در رده‌های چندم باشد، اما متاسفانه در ایران ما در مقام اول حوادث رانندگی قرار داریم.

مهری ادامه داد: سالیانه یک میلیون و 250 هزار نفر در جهان در حوادث ترافیکی فوت می‌کنند و 55 میلیون نفر نیز مجروح می‌شوند، اما در ایران تنها در سال 95 ، 16 هزار نفر فوتی و 33 هزار نفر مجروحی داشتیم، روزانه 43 نفر جان باخته و 900 نفر نیز مجروح شده‌اند، اینها علاوه بر هزینه‌های سنگینی است که در اثر این حوادث ایجاد می‌شوند.

سردار مهری تاکید کرد: ما برای پیشگیری از این نوع حوادث، باید قبل از هر چیزی پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آوریم، در حوزه حمل و نقل جاده‌ای 73 درصد جانباختگان در خارج از شهرها بوده و حدود 27 درصد در درون شهرها است. سهم عابر پیاده و راکبان موتورسوار در درون شهرها از این 27 درصد 80 درصد است.

وی با بیان اینکه از سال 84 سالی بالغ بر 27 هزار نفر کشته در حوادث رانندگی داشتیم، گفت: این آمارها تا سال 95 تکرار شده و در این سال به 16 هزار نفر کاهش یافت. موضوع همیاران پلیس و فرهنگسازان ترافیکی راهوران ناجا نقش بسیار پررنگی در کاهش این حوادث داشته‌اند.

سردار مهری اظهار کرد: سال گذشته 8 هزار نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی و بیش از سه هزار نقطه آنها رفع شد و متاسفانه بیش از 5 هزار مورد هنوز وجود دارند.

وی با اشاره به افزایش خودروها و موتورها از سال 72 تاکنون عنوان کرد: علیرغم رشد این وسایل هنوز فرهنگ استفاده از این وسایل رشد نکرده است.

وی با تاکید بر نقش مشارکت‌های مردمی و ارتقاء فرهنگ رانندگی در پیشگیری از حوادث رانندگی گفت: خداوند فرموده است که هر کس فردی را از مرگ نجات دهد انگار همه انسان‌ها را نجات داده است، لذا ما باید از این آموز‌ه‌ها برای ارتقای این فرهنگ و نجات جان افراد در کاهش حوادث ترافیکی و دیگر حوادث استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که تا چالش‌ها تبدیل به بحران نشوند، برای آنها تصمیم گیری نمی‌کنیم در حالی که باید برای این چالش‌ها برنامه ریزی داشته باشیم.

وی یاد آور شد: از نظر آماری 50 درصد کسانی که جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند، بین 21 تا 50 سال سن دارند و این یعنی نیروی کار ما از بین می‌رود. باید تا می‌توانیم از این حوادث پیشگیری کنیم.

مهری تاکید کرد: اگر عوامل انسانی، جاده‌ها و وسایل نقلیه در تصادفات نقش زیادی دارند، باید استانداردهای آنها را بالا ببریم در کشورهای جهان این سه عامل 120 استاندارد دارند، در حالی که در کشور ما حتی 50 درصد استانداردهای لازم نیز گاه وجود ندارد.