صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۹۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
آیت‌الله سیدان:

گروه اجتماعی: استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه در آیه 75 سوره ص، مقصود از «عالین»، اهل‌بیت پیامبر(ص) هستند، گفت: حضرت فاطمه(س) از مصادیق آیات تطهیر، مباهله، قربی و... هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد شامگاه 19 بهمن‌ماه در آیین افتتاحیه سوگواره «نگین شکسته» که در حسینیه آل یاسین برگزار شد، با اشاره به خلقت نوری ائمه معصومين(ع)، به ویژه حضرت زهرا(س)، به ذکر آیات و روایاتی در این خصوص پرداخت.
وی با اشاره به آیه 75 سوره (ص) که می‌فرماید:« قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِين، چه چيز تو را مانع شد كه براى چيزى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده آورى، آيا تكبر نمودى يا از [جمله] برتری‌جويانى»، ابراز کرد: در این آیه شریفه، خداوند به ابلیس می‌فرماید اگر از «عالین» بودی که سجده نکردی وگرنه این کار تو مردود است و در ارتباط با این آیه و همراه تفاسیری که ذیل آن نقل شده است، از پیامبر اکرم(ص) سوال شد که عالین چه کسانی هستند و ایشان فرمودند اینان از قبل از خلقت عالم آفریده شده‌اند و عظمت حضرت آدم(ع) به خاطر این‌ها است.
آیت‌‌الله سیدان با بیان اینکه «عالین» انوار مقدسه معصومین(ع)، 5 تن آل عبا (ع) بودند، عنوان کرد: «...امْتَحَنَكِ اللّهُ الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ...» اشاره به خلقت نوری دارد که با ادله مختلفی از عامه و خاصه نقل شده است.
وی در ادامه مطرح کرد: خداوند حضرت فاطمه زهرا(س) را پیش از خلقت آن حضرت امتحان کرد که این اشاره به همین خلقت نوری دارد، بنابراین شخصیت این بزرگواران از چنین اهمیتی و جایگاه والایی برخوردار است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد کرد: ایشان خلقت نوری داشته و پیش از خلقت در این عالم، در عوالم نوری برنامه‌های مهمی در ارتباط با حضرتش و پدر و همسر و فرزندان بزرگوار ایشان رخ داده است که در قرآن کریم نیز به این خلقت اشاره شده است.
آیت الله سیدان با بیان اینکه وجود مبارک ایشان از مصادیق آیات تطهیر، مباهله، قربی و اطعام به تصدیق تمام امت است، اظهار کرد: در خطبه فدک یک دنیا معارف در مسائل مختلف الهی بیان کرده‌اند و دنیایی از عظمت علمی و اخلاقی از خود نشان داده‌اند؛ همه نوشته‌اند وقتی امام حسن(ع) متولد شد، حضرت فاطمه(س) نماز مغرب اقامه کرده بودند و وقتی ایشان متولد شد، سپس حضرت برخواستند و نماز عشاء را به جا آوردند, این موضوع بدان معناست که ایشان پاک و مطهره بودند.
وی با اشاره به آیه 61، سوره آل عمران معروف به آیه مباهله که می‌فرماید «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ» اظهار کرد: مقصود از «نساءنا» وجود مقدس حضرت فاطمه(س) است و با این آیه، می‌توان خلافت مولا علی(ع) را اثبات کرد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد تأکید کرد: ضروری است برای تبیین جایگاه این حضرت برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شود و این حقی که نادید گرفته شده، ادا شود. امیدواریم در جمهوری اسلامی ایران که به فضل پروردگار تنها کشوی است که افتخار دارد مذهب تشیع را دنبال می‌کند و در این دهه فجر، این برنامه ‌ها هرچه بیشتر و با تبیین جایگاه آن حضرت دنبال شود.