صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

گروه اجتماعی-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در پی انجام عملیات احداث کانال تأسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار اراک، بقایای دو ستون و یک طاق آجری به دست آمده و با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق تر پس از کارشناسی تکمیلی اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمد حسینی ، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، گفت: در پی انجام عملیات احداث کانال تأسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار اراک، بقایای دو ستون و یک طاق آجری به دست آمده است.
حسینی افزود: ارتفاع این دو ستون حداکثر دو متر است و عرض یکی از ستون ها 86 سانتیمتر و عرض دیگری 54 سانتی متر است که به فاصله 90 سانتیمتر از یکدیگر احداث شده‌اند. طاق آجری کشف شده نیز در زیر ورودی فعلی سرای مسگرها قرار دارد.
وی در ادامه گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در خصوص ویژگی‌های مصالح عناصر معماری فوق به ویژه ابعاد و اندازه آجرها، به نظر می‌رسد قدمت سازه‌های معماری مذکور به قبل از زمان احداث بازار اراک و سرای مسگرها باز گردد اما با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق‌تر بعد از بررسی‌های کارشناسی و تحقیقات عمیق‌تر قابل اظهار است. همچنین تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال‌های ساده و لعابدار در این قسمت کشف شده که همگی آنها در دست مطالعه و بررسی در خصوص قدمت و گونه شناسی است.
گفتنی است در سال جاری بازار اراک از 5 جبهه توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی مورد مرمت قرار گرفته که سرای مسگرها یکی از جبهه‌های ثابت مرمت اصولی بوده است./انتهای پیام