صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
خدری کیارسی:

گروه فرهنگی ـ یک مفسر قرآن با بیان این‌که «فقر» موجب نقصان دین، سرگردانی عقل و بدبینی می‌شود،گفت: فقر به‌واسطه عواملی ایجاد می‌شود که اگر کنترل و اصلاح نشود دامنه آن وسعت پیدا می‌کند و جامعه را به طرف سقوط سوق می‌دهد؛ لذا کشف و شناسایی ریشه‌ها و عوامل ایجاد آن ضروری است که در این راستا مراجعه به منابع دینی ازجمله نهج البلاغه می‌تواند سودمند باشد.

به گزارش ایکنا از لرستان، سارا خدری کیارسی، از مفسران قرآن‌کریم امروز، 29 بهمن در همایش بین‌المللی «سیره علوی» در خرم‌آباد، اظهار کرد: یکی‌از پدیده‌هایی که اثر جبران‌ناپذیری بر جامعه انسانی می‌گذارد و تمام ابعاد زندگی را دچار چالش جدی می‌کند فقر مالی است.
وی خاطرنشان کرد: فقر به‌واسطه عواملی ایجاد می‌شود که اگر کنترل و اصلاح نشود دامنه آن وسعت پیدا می‌کند و جامعه را به طرف سقوط سوق می‌دهد؛ بدین جهت کشف و شناسایی ریشه‌ها و عوامل ایجاد آن ضروری است که در این راستا مراجعه به منابع دینی ازجمله نهج البلاغه در کشف این عوامل می‌تواند سودمند باشد.
خدری کیارسی اضافه کرد: امام علی(ع) در این کتاب به عوامل مهم شکل‌گیری و رواج فقر اشاره کرده است کمااینکه ربا، عدم رعایت عدالت و توزیع ناعادلانه ثروت و تراکم آن نزد عده‌ای خاص، بیکاری، فساد اداری، عدم پرداخت زکات و اسراف از عوامل مهم ایجاد فقر است.
وی بیان کرد: از بزرگ‌ترین خطراتی که جامعه بشریت را تهدید می‌کند و در همه شئون زندگی مادی و معنوی انسان تاثیر سوء می‌گذارد «فقر» است. در دیدگاه اسلامی پدیده فقر مذموم و نامطلوب است.
کارشناس ارشد تفسیر قرآن‌کریم با بیان این‌که به تعبیر امام علی(ع) فقر، مرگ بزرگ‌تر و یکی‌از بلاهاست، افزود: فقر نیمی از کفر است و موجب زیان رساندن به دین می‌شود و مایه رو سیاهی در دنیا و آخرت است.

«فقر» ستون رشد و تعالی جامعه را می‌شکند

خدری کیارسی اظهار کرد: پدیده «فقر» ستون رشد و تعالی جامعه را می‌شکند و مادامی‌که در جامعه‌ای این پدیده شوم و اسف‌بار رواج داشته باشد انتظار ترقی و پیشرفت در آن بیهوده خواهد بود.
وی تصریح کرد: در بینش امام (ع) پدیده فقر آن‌قدر ناپسند است که «قبر» را بهتر از «فقر» می‌داند. «فقر» موجب نقصان دین، سرگردانی عقل و دشمنی(بدبینی) می‌شود.
مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: علاوه‌بر آن فقر زیرک را از بیان حجت و دلیلش باز می‌گرداند و انسان فقیر در شهر خویش بیگانه است.

خدری کیارسی بیان کرد: «افراد فقیر در خود احساس حقارت می‌کنند و هر اندازه باهوش باشند بر اثر این حقارت از گفتن حرف حق و دفاع از حقوق خویشتن باز می‌مانند و از سوی دیگر چون می‌دانند اکثر مردم برای سخنان آن‌ها بهایی قائل نمی‌شوند چون غالبا دنیا پرستند و برای افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب می‌شود که فقیران نتوانند حرف حق را بیان کنند. همچنین فرد فقیر و تهیدست در شهر خود بیگانه است غالبا ثروتمند از فقیر فاصله می‌گیرد.
وی ادامه داد: حضرت در دوران حکومت کوتاه اما پربار خود در فقر زدایی بسیار اهتمام داشت تا جایی که همه مردم از امکانات کافی بهره‌مند بودند.
کارشناس ارشد قرآن‌کریم اظهارکرد: امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: کسی در کوفه نیست که در رفاه به سر نبرد، حتی پایین‌ترین افراد نان گندم می‌خورد و سر پناه دارد و از آب فرات می‌آشامد. همچنین امام به مالک اشتر در مورد توجه به امور اقتصادی و مالی مردم چنین می‌فرماید پس روزی ایشان را فراخ دار که فراخی روزی نیرویشان دهد تا در پی اصلاح خود بر آیند.

عوامل تاثیرگذار در پیدایش فقر

خدری کیارسی تصریح کرد: بر اساس نهج‌البلاغه عوامل متعددی در پیدایش فقر و تضاد طبقاتی در جامعه انسانی نقش دارد. شناسایی ریشه‌های فقر گام نخست و مهم زدودن سایه فقر از جامعه است. برخی از این عوامل ارادی و برخی غیر ارادی است.
وی اضافه کرد: در بینش ژرف امام علی(ع) بیکاری و تن‌پروری، اسراف، عدم رعایت قناعت و میانه‌روی، حاکم شدن ساختار ناسالم اقتصادی بر جامعه همچون رانت‌خواری، ویژه‌خواری و اختلاس در میان مقامات و کارگزاران حکومتی و دولتی و در نتیجه تمرکز ثروت در دست گروه خاص، ربا خواری و رواج معاملات ربوی، ساختار مالیاتی نامناسب و تسامح در پرداخت زکات واجب از جمله ریشه‌های ایجاد و تشدید فقر است.
این مفسر قرآن گفت: مولد برخی از این عوامل فرد و برخی مقامات دولتی و حکومت اسلامی است. برای اینکه آثار مخرب و زیانبار این پدیده شوم دامن فرد و جامعه را نگیرد بایستی فرد و حاکم و کارگزاران دقت لازم را مبذول کنند و خود را به تقوا و تربیت دینی مجهز کنند تا گرفتار آن نشوند.

انتهای پیام