صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۳۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

گروه اندیشه ــ کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» به قلم آیت الله مصباح یزدی و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

 
 

به گزارش ایکنا؛ کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» اثر آیت الله مصباح یزدی به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد. این کتاب به دو بخش اصلی تقسیم م یشود؛ بخش نخست اوصاف بندگان شایسته خداوند به عنوان بهترین ها و بخش دوم نیز اوصاف دوستان و سرسپردگان شیطان به عنوان بدترین ها را از دیدگاه نهج البلاغه برشمرده است.

در بخش نخست این نوشتار، مباحث ذیل بیان شده است: ضرورت مبارزه با نفس و مفهوم آن و عقل در علم اخلاق؛ عوامل هدایت انسان به کمال و تعالی و نقش یاری خداوند در مبارزه با نفس؛ ستایش اندوه و ترس از خداوند؛ دلیل سفارش به حزن و اندوه و ترس در آموزه های دینی با ذکر فواید ترس از خداوند و رفع شبهات موجود در این زمینه و نیز، اشاره به شادی مطلوب از دیدگاه اسلام. ضرورت وجود غرائز و حالات روانی و لزوم استفاده مناسب از آن ها و نقش «شناخت» و «معرفت» در بروز حالات روانی؛ بصیرت دوستان خدا درکلام حضرت علی(ع)؛ چرایی فروتر بودن گمراهان از چارپایان و فرجام پیروی از هوای نفس؛ مفهوم «شهوت» در کلام حضرت و اشاره به کاربرد تکوینی و تشریعی آن؛ ضورت شناخت دنیای نکوهیده از دنیای مطلوب با اشاره به بازتاب منفی دلبستگی های دنیا در روان و رفتار انسان.

بخش دوم این کتاب مباحث ذیل بیان شده است: نکوهش بدعت گروی و دعوت به گمراهی ،شبهه افکنان و جاهلان عالم نما و فرجام منحرف کردن دیگران از مسیر حق؛ بیان جلوه هایی از انحراف و سوء استفاده از قرآن با تأکید بر ایجاد سازگاری برای فهم درست قرآن وسنت؛ ویژگی های دوستان و سرسپردگان شیطان؛ مراتب سه گانه انسان ها (مخلصین، متقین و گنهکاران)؛ توجیه علمی تسلط شیطان بر انسان با شاهد آوردن مسئله هیپنوتیزم؛ شکوه امیرمؤمنان(ع) از شیوه قضاوت در روزگار خویش؛ نهی از اختلاف در دین با توجه به آیات قرآن و با ذکر عصمت پیامبر در ابلاغ دین و پاسخ به شبهه پلورالیزم دینی.

همچنین، کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» در ۳۰۴ صفحه و به قیمت ۱۴هزار تومان منتشرشد.