به گزارش ایکنا رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مردم آذربایجان شرقی به مناسبت قیام 29 بهمن 1356 مردم تبریز، در سخنانی مهم و راهبردی به تحلیل «کارکردهای انقلاب»، «آسیبشناسی انقلاب»، «اولویتها» و «آینده انقلاب اسلامی» پرداختند.
ایشان در بخشی از این سخنان پس از اشاره به پیشرفتها و نقاط مثبت دوران چهل ساله انقلاب اسلامی، پیشرفت کشور را نتیجه مردم سالاری دینی خواندند و با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب به نام «دههی پیشرفت و عدالت» خاطرنشان کردند: پیشرفت در عرصههای مختلف به معنای واقعی کلمه رخ داده اما در زمینه «عدالت» اقرار میکنیم که عقب ماندهایم.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر ضرورت عذرخواهی از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمینه عدالت افزودند: انشاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در این زمینه نیز پیشرفت خواهیم کرد.
نسبت تحقق عدالت با اسلامی شدن حکومت/ عدالت؛ نقطه تمایز حکومت دینی و غیر دینی
ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانهای اصولگرا، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره چرایی عدم توفیق نظام جمهوری اسلامی در تحقق عدالت اسلامی گفت: مسلما انقلاب اسلامی انقلابی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و قرانی بود و یکی از اساسیترین و مهمترین ارزشهای اسلامی در اداره جامعه، عدالت است؛ در واقع میتوان به جرئت گفت تنها وجه تمایز حکومت اسلامی و دینی با حکومتهای غیردینی، که مدعی پیاده کردن ارزشهای دینی نیستند، مسئله عدالت است.
وی افزود: کارکردها و وظایف حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی در بسیاری موارد مشترک است. به عنوان نمونه هر دو نوع حکومت، سعی در ایجاد رفاه و آرامش مردم را دارند یا انجام کارهای عمرانی و خدماتی یا رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه از دیگر وظایف مشترک حکومتهاست حال میخواهد حکومتی بر مبنای دیدگاههای لیبرالی باشد چه دینی. لذا تفاوت حکومت دینی و غیر دینی در مسئله عدالت و آن هم عدالت از منظر دینی است.
ایمانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی از ابتدا داعیه اجرای عدالت را داشت زیرا برخاسته از ارزشهای دینی و اسلامی بود. بر این مبنا اگر به هر میزان در تحقق و اجرای عدالت موفق بشویم حکومتمان به همان اندازه اسلامیتر شده است و اگر اکنون در تحقق عدالت دچار ضعف و عقبماندگی هستیم پس در تحقق حکومت اسلامی ضعف داشتهایم.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: آن مقداری که حکومت اسلامی تلاش کرده که امکانات رفاه و آسایش جامعه را فراهم کند همانند سایر حکومتهاست و از این جهت تفاوت خاصی با سایر حکومتها ندارد. تفاوت ما با یک حکومت غیر اسلامی در اجرای عدالت با شاخصهای مدنظر مان است؛ کم کردن فاصله طبقاتی، رسیدگی و توجه ویژه به طبقات ضعیف جامعه، عدم وجود تبعیض و فساد که خود باعث نابرابری میشود، اعتیاد و فقر و در مجموع آسیبهای اجتماعی. همه این آسیبها و حجم آنها در جامعه نشانه میزان موفقیت نظام در تحقق عدالت است.
وی افزود: بر این اساس هر قدر در کاهش این آسیبها، فسادها و ضعفها موفق عمل کردیم به تناسب آن به تحقق عدالت نزدیکتر شدهایم و به همان میزان حکومت نیز اسلامیتر شده است. اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند در تحقق عدالت نقاط ضعف جدی داشته و عقبماندهایم به این معناست که در اجرای حکومت اسلامی نقاط ضعف جدی داشتیم.
ایمانی با بیان اینکه عدالت بها دادن به انسانها و شهروندانی که در جامعه اسلامی زندگی میکنند و رعایت حقوق آحاد اقشار جامعه در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی است، گفت: بیانات امام سجاد(ع) در رساله حقوق و سخنان امیرالمومنین علی(ع) در نهجالبلاغه و حکومت 5 ساله گویای اهمیت فراوان مسئله عدالت در حکومت اسلامی است و در این زمینه نقاط ضعف جدی داریم.
خظرات عام و خاص بیتوجهی به عدالت برای جمهوری اسلامی
ایمانی درباره آفات و خطرات بیتوجهی به عدالت برای حکومت اسلامی گفت: عدم توجه به تحقق عدالت یک خطر برای اساس حکومت دارد که تنها اختصاص به جمهوری اسلامی ندارد و هر حکومت در هر جای جهان با هر مبنای ایدئولوژیکی اگر به مسئله عدالت بیتوجه باشد و در جهت تحقق بخشهای مختلف آن تلاش نکند، حکومت مستدامی نخواهد بود.
وی در تشریح خطر ویژه بیتوجهی به تحقق عدالت برای حکومت جمهوری اسلامی گفت: خطر ویژه این است که الگویی که چهل سال پیش با انقلاب اسلامی میخواستیم به یک الگوی جهانی تبدیل شود و حکومت دینی در دنیای معاصر را به عنوان یک الگوی فراگیر به جهانیان معرفی کنیم دیگر پا نمیگیرد و از بین خواهد رفت و این خطر مهمتر از خطر اول است، زیرا این اعتقاد را که اسلام قادر به اداره امور جامعه از طریق تشکیل حکومت اسلامی است در افکار عمومی از بین میبرد.
گفتوگو از مهدی مخبری
انتهای پیام