صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۷۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس دارالقرآن الکریم کشور گفت: برای توسعه برنامه‌های قرآنی آماده مشارکت و حمایت هستیم اما تضمین کننده حرکت قرآنی در کشور حضور جدی مردم است.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، صبح امروز 14 اسفندماه مراسم تجلیل از فعالین قرآنی استان کرمانشاه در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد.
در این مراسم مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور گفت: بعد از گذشت 39 سال از پیروزی انقلاب در کشور فعالیت‌های قرآنی بسیار زیادی انجام گرفته که به برکت انقلاب بدان دست پیدا کردیم ولی هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا در کشور هرچه بیشتر نسبت به گذشته فضای قرآنی داشته باشد و مردم با قرآن انس بیشتری داشته باشند و بتوانند از اصول و نسخه های قرآنی در زندگی بهره ببرند.
وی افزود: هدف یاد شده باید توسط کسانی انجام شود که در واقع سردمدار حرکت قرآنی در کشور هستند، اساتیدی که جلسات قرآن دارند همچنین مؤسساتی که آموزش قرآن برعهده آنان است و بخش‌های مردمی به‌ویژه در حوزه قرآن مسئولیت بزرگی دارند که باید کمک کنند قرآن به صورت کاربردی و عملیاتی به مردم آموزش داده شود به‌نحوی که مردم باید بدانند ربط و نسبت قرآن به زندگی چیست، جای قرآن در روابط خانوادگی و اجتماعی آن‌ها و محیط کار و تحصیل آن‌ها واقعا چه ربط و نسبتی است.
قره‌شیخلو تصریح کرد: اگر ما تنها اکتفا کنیم به اینکه آموزش ظاهر قرآن را به مردم دهیم اگرچه آن هم لازم و کار خوبی است اما کار ناقصی است و آنچه که مردم نیاز دارند نیاز به مفاهیم قرآن و اصول قرآن است، درحرف زدن، فکر کردن، صحبت کردن، در دیدن و شنیدن آن‌ها همه این‌ها نسخه‌های قرآنی دارد و ما باید قرآن را اینگونه به مردم آموزش دهیم لذا می‌طلبد تا حوزه‌های قرآنی ما در بخش‌های مختلف در جلسات، مؤسسات، خانه‌های قرآنی و هرکس به هر نحوی در کشور در موضوع قرآن فعالیت می‌کند مقداری سطح آموزش قرآن را در کشور ارتقاد داده و تنها اکتفا به آموزش‌های ظاهری نکنند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور اظهار کرد: ما در کشور نیاز به قاری قرآن و حافظ قرآن داریم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در این کشور باید ده میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم ولی قاری و حافظی که متخلق به اخلاق و هدف قرآنی باشد مؤسسه‌ای که خودش عامل به قرآن باشد مدیری که خودش قرآن فهم و عامل به قرآن باشد.
وی گفت: آنچه که نیاز جامعه امروز ما است در واقع این نکته است که به نظر می‌رسد در این زمینه باید کار و سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم به ویژه برای نسل جوان و رابطه آنان برای انس با قرآن که بر طبق آیات سه مرحله دارد بعضی وقت‌ها نگاه ما به ارتباط با قرآن نگاه ناقصی است و یک بخشی را به آن توجه نمی‌کنیم اما خود قرآن ما را راهنمایی می‌کند.


قره‌شیخلو با اشاره به انواع ارتباط با قرآن افزود: اول ارتباط با ظاهر قرآن، تا آنجا که مقدور هست قرآن را بخوانیم ما هر روز در 24 ساعت روزانه زندگی وقتی را باید برای تلاوت، قرائت و ارتباط با ظاهر قرآن بگذاریم چراکه کلمات آن کلماتی معمولی نیست و از ناحیه خداوند صادر شده و وقتی با این کلمات ارتباط برقرار می‌کنیم تأثیراتی دارد و اگر ارتباط برقرار نشود خودمان را از تأثیرات محروم می‌کنیم و همین است که در روایات ما این همه تأکید شده که اگر شما خواندن قرآن بلد نیستید و یا آنان که نابینا هستند حتی هر روز چند دقیقه قرآن را باز کنند و جلوی صورتشان به آن نگاه کنند چرا که این ارتباط تأثیرگذار است و این اولین باب ورود و ارتباط با قرآن است و در کشور ما باید فرهنگ شود.
وی تأکید کرد: مردم یاد بگیرند هر روز قرآن بخوانند که متأسفانه در این بخش ضعیف هستیم و در مناسبت‌ها و ماه مبارک رمضان قرآن می‌خوانیم و ماه که تمام می‌شود قرآن را تا سال بعد می‌بندیم درصورتی که وظیفه ما هست تا هر روز هرچقدر که برای ما مقدور هست قرآن را بخوانیم و این ارتباط اولیه است.
امید به تحقق بخشی از اعتبارات قرآنی در ایام پایانی سال 96
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور افزود: ارتباط دوم با قرآن که تکمیل کننده بخش اول است تلاوت قرآن است ما یک تلاوت داریم و یک قرائت که تلاوت بالاتر است و کسانی هستند که در معنای آیات تأمل می‌کنند نتیجه آن ایمان است و خداوند در قرآن می‌فرماید کسانی که اهل تلاوت قرآن هستند یعنی قرائت همراه با تأمل و تدبر و قطعا ایمان آنان روز به روز بالاتر می‌رود و این نوع دوم ارتباط با قرآن است و ما باید هر روز حتی برای چند دقیقه در آیات قرآن و مفاهیم قرآن و ترجمه قرآن مطالعه داشته باشیم و هم تمرکز و هم تدبر کنیم.
قره‌شیخلو عنوان کرد: نقل قول از آیت‌الله مرعشی نجفی می‌کردند که به طلبه‌ها ایشان سفارش می‌کردند که هر روز یک آیه قرآن را به آن توجه کنید و معنای آن را یاد بگیرید و در مفهومش تدبر کنید و سومین مرحله از انس با قرآن که ارتباط با قرآن را کامل می‌کند کسانی هستند که تلاش می‌کنند به یافته‌هایی که از قرآن دارند عمل کنند.
وی تصریح کرد: انس با قرآن سه بخش است قرائت، تلاوت و عمل به قرآن و هرسه بخش برای ما اهمیت دارد و مهم است و نمی‌شود کسی با ظاهر قرآن مأنوس نباشد، ادعا کند قرآن بخوانید و عمل کنید چراکه باید قرآن را خوب بخوانیم و خوب در آن تدبر کنیم و تلاش کنیم به قرآن عمل کنیم و توسعه این فرهنگ در کشور به عهده اصحاب قرآنی است.
وی با یادآوری نکته‌ای مهم اظهار کرد: نکته‌ای که به نظر بسیار مهم است اینکه دولت و نظام ما اسلامی است و در حوزه بسیار وسیعی باید از فعالیت‌های قرآنی در کشور حمایت شود و ما می‌دانیم امکانات دولتی در کشور محدود است و آنچه که می‌تواند حرکت‌های قرآنی را تثبت کند مشارکت جدی مردم در توسعه برنامه‌های قرآنی است و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است.
قره‌شیخلو افزود: ما در کشور این افتخار را داریم که برای پاسداشت و گرامیداشت جایگاه اهل‌بیت(ع) در طول سال مشارکت جدی مردم را ببینیم و نمونه آن در ایام ماه محرم است، در ایام ماه محرم مردم ما بدون هیچ وزارت‌خانه، نامه، بخشنامه و دستوری خودشان به میدان می‌آیند و تمام هزینه‌های مربوط به عزاداری امام حسین(ع) را خودشان پرداخت می‌کنند، در فرهنگ شیعی قرآن و اهل‌بیت(ع) هیچ تفاوتی با هم ندارند. وقتی می‌گوئیم قرآن یعنی امام حسین(ع) و وقتی می‌گوییم امام حسین(ع) یعنی قرآن و این اتفاق را در حوزه قرآن به آن شدت نمی‌بینیم و همین فرهنگ باید در ماه رمضان هم ایجاد شود و در ماه رمضان هم باید در کوچه، مسجد و منازل جلسات قرآن، آموزش قرآن، قرائت و تدبر در قرآن باید ببینیم و باید روی این قضیه کار کنیم که خود مردم سرمایه‌گذاری، حمایت و مشارکت کنند و هر خانه‌ای در کشور باید تبدیل به خانه قرآن شود و این ظرفیت در مردم ما هست و نیاز به آموزش و یادآوری و فرهنگ‌سازی دارد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به فعالیت‌های قرآنی در کشور، گفت: کل اعتباری که برای قرآن در سال 96 از طرف دولت قرار بوده پرداخت شود 100 میلیارد تومان است که از این میزان متأسفانه یک ریال آن پرداخت نشده و حالا امیدواریم تا این چند روزه باقی مانده به پایان سال تنها بخش از آن محقق شود.
قره‌شیخلو تأکید کرد: حساب کردیم اگر ده درصد مردم ایران هر ماه هزار تومان یعنی در سال می‌شود 12 هزار تومان کمک کنند عدد این میزان همان 100 میلیارد تومان خواهد شد و تحقق این امر یعنی بی‌نیازی به اعتبار یاد شده پس این امر باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم در حوزه‌های قرآنی کمک کنند.
وی گفت: ما اینک بیش از پنج هزار مؤسسه قرآنی در کشور داریم که به صورت مردمی اداره می‌شوند و خودشان مدیریت می‌کنند و بیش از شش هزار خانه قرآن شهری و روستایی داریم که به‌صورت مردمی اداره می‌شوند و فعالیت می‌کنند و سازمان‌هایی مثل تبلیغات و ارشاد نیز برخی مواقع کمک می‌کنند اما اصل آن مردمی است و ما باید این مراکز و مؤسسات مردمی را در کشور توسعه دهیم.
قره‌شیخلو به تشکیل انجمن قرآنیان نیز اشاره کرد و افزود: ما از سال گذشته تشکیل انجمن قرآنیان را در دستور کار خود قرار دادیم همچمین بحث راه‌اندازی انجمن خیرین قرآنی را داشتیم اما برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی ظرفیت‌های مختلفی داریم که در حوزه قرآن کشور باید فعال شوند و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در طول سه سال گذشته بیش از 200 هزار جلد قرآن با کمک خیرین چاپ و در کشور توزیع کردیم بدون اینکه از بودجه‌های دولتی استفاده کنیم پس باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده و کاری کنیم تا این ظرفیت‌ها فعال شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی استان کرمانشاه افزود: در حوزه قرآنی کرمانشاه استان موفقی است که اساتید، جلسات و مؤسسات خوبی دارد و افراد با انگیزه و افراد تلاشگر چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان در این استان فعال هستند و این نویدبخش آینده قرآنی خوب برای استان است.
وی به بازید مؤسسات و خانه‌های قرآنی مناطق زلزله‌زده استان اشاره و اظهار کرد: به اندازه بضاعت سازمان دارالقرآن الکریم از مؤسسات و خانه‌های قرآن آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده حمایت می‌کنیم و در بازدید از این مناطق قرار شد از مؤسسات و خانه‌های قرآنی آسیب دیده در اثر زلزله حمایت کنیم.
قره‌شیخلو تصریح کرد: برای توسعه برنامه‌های قرآنی آماده مشارکت و حمایت هستیم و آنچه تضمین کننده حرکت قرآنی در کشور است حضور جدی مردم است.
انتهای پیام/