صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۷۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
بیجندی:

گروه اقتصادی- معاون رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی نهادی توسعه‌ای، واسطه‌ای و پیشرو در علم است که بر اساس نیاز آینده، برنامه ریزی و عمل می‌کند مانند پژوهشگاه رویان که تا قبل از تاسیس این مرکز هیچ نهادی در کشور به فکر سلول‌های بنیادی و سلول درمانی نبود، در واقع جهاد دانشگاهی در همه حوزه‌ها آینده پژوهی دارد.

محمد صادق بیجندی، معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی یک سازمان دانش بنیان با نگاه بر اقتصاد مقاومتی است گفت: یکی از دلایل ورود جهاد دانشگاهی به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور، کم کردن فاصله بین ایده تا محصول است. از طرفی در یک نگاه بلند مدت به دنبال این هستیم که دانشجویان را به آینده شغلی امیدوار کنیم و اگر پارک‌ها و مراکز رشد در راستای اهداف و برنامه‌ریزی‌ها گام بردارند شاهد اتفاقات خوبی در حوزه دانش آموختگان و حتی دانشجویان خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از جوانان دارای مدرک دانشگاهی هستند اما نگرش درستی نسبت به اشتغال ندارند و تصور می‌کنند چون تحصیل کرده هستند دولت وظیفه دارد برای آنها اشتغال دولتی ایجاد کند در صورتی که در هیچ کجای دنیا دولت موظف نیست برای همه دانش آموختگان شغل دولتی ایجاد کند.
بیجندی افزود: درواقع دولت بستر را برای یادگیری و فعالیت فراهم می‌کند و این توانمندی و هنر فرد است که مسیر اشتغال را مشخص می‌کند شاید ایران جزء معدود کشورهایی باشد که اکثر مردم تمایل به شغل دولتی دارند اما در سایر کشورها دانش آموختگان بیشتر تمایل به مشاغل خصوصی یا کارآفرینی دارند.
بیجندی ادامه داد: علاوه بر دغدغه اشتغال، جهاد دانشگاهی بر اساس وظایف ملی که بر عهده دارد به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین صنعت، جامعه و دانشگاه است یعنی پلی باشیم بین عرضه و تقاضا و این هدف از طریق پارک‌های علمی و مراکز رشد دنبال می شود.
معاون رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی است گفت: از این نهاد انتظار بیشتری در حوزه اشتغال می‌رود اما باید متوجه شرایط هم بود به عنوان مثال 80 درصد منابع جهاد دانشگاهی به صورت خودگردان تأمین می‌شود و فقط 20 درصد منابع را دولت تامین می‌کند البته از این 20 درصد عملاً 13 درصد محقق می‌شود در بودجه امسال نیز تاکنون 11 درصد محقق شده است کل بودجه امسال جهاد دانشگاهی‌ در سراسر کشور حدود 170 میلیارد تومان بوده که هنوز به طور کامل تخصیص نیافته است.
معاون رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: علی رغم این اعتبار کم، فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بسیار گسترده است و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فقط یکی از صد عنوان فعالیت جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود و از طرفی این مراکز هم چندان درآمدی برای جهاد دانشگاهی ندارند و بیشتر مرکز هزینه و نقش حمایتی دارند و مجبوریم از سایر منابع درآمدی در این زمینه هزینه کنیم اما به نسبت منابعی که داریم مجموعاً عملکرد جهاد دانشگاهی قابل قبول است.
وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی نهادی توسعه‌ای، واسطه‌ای و پیشرو در علم است که بر اساس نیاز آینده، برنامه ریزی و عمل می‌کند مانند پژوهشگاه رویان که تا قبل از تاسیس این مرکز هیچ نهادی در کشور به فکر سلول‌های بنیادی و سلول درمانی نبود، در واقع جهاد دانشگاهی در همه حوزه‌ها آینده پژوهی کرده در حوزه اشتغال نیز سال 77 ورود پیدا کرد زمانی که هیچ نهاد علمی تخصصی در این زمینه کار نمی‌کرد و به نوعی این سازمان قدیمی‌ترین نهاد توسعه‌ای و واسطه‌ای حوزه اشتغال کشور محسوب می‌شود اما چقدر به آن توجه شده؟ سازمان تجاری سازی فناوری جهاد دانشگاهی بیشترین مطالعات و تدوین زیرساخت‌های علمی را در کشور انجام داده است.
بیجندی افزود: این سازمان1500 مربی کارآفرینی و اشتغال را طی سال‌های 81 تا 86 تربیت و بیش از 200عنوان کتاب و منبع علمی در این زمینه چاپ کرده است، بیش از 400 کار و رویداد علمی و 400 کنفرانس و نشست علمی داشته و همه این اقدامات را با اندک هزینه‌ها انجام داده است و معتقدیم کم لطفی‌های زیادی به این مجموعه شده است.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی گفت: دو پارک علم و فناوری در استان‌های البرز و کرمانشاه داریم و اولین پارک ملی تخصصی کشور را نیز در حوزه علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر 24 مرکز رشد در سطح کشور داریم از این تعداد 6 مرکز در حوزه وزارت بهداشت و درمان و 18 مرکز در حوزه وزارت علوم تحقیقات فناوری فعالیت می‌کنند./انتهای پیام