صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷

گروه دانشگاه ــ نشست خبری «همایش نقد روش‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» با حضور دبیران علمی و اجرایی این همایش صبح امروز سه‌شنبه 15 اسفندماه در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

 به گزارش ایکنا؛ دکتر امیرعظیمی «معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» در یک نشست خبری با ذکر توضیحاتی درباره این پژوهشکده گفت: «پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» در سال 1375 با هدف پژوهش در جوانب مختلف حیات علمی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی(س) و تبیین آرمان ها، اهداف و اندیشه های مرتبط با انقلاب اسلامی و امام خمینی(س) تاسیس شد و تاکنون 70 طرح پژوهشی خاتمه یافته و نزدیک به 100 عنوان کتاب در این پژوهشکده تالیف شده است.

وی افزود: همچنین انتشار نشریه در دستور کار پژوهشکده قرار گرفته است و ما اولین نشریه تخصصی در کشور را در حوزه امام و انقلاب به نام «پژوهشنامه متین» منتشر کردیم. به تدریج تعداد نشریات را افزایش داده و تاکنون 3 نشریه و درسال آینده نیز 5 نشریه در «حوزه امام و انقلاب اسلامی» منتشر خواهیم کرد. همچنین این پژوهشکده حدود 550 مقاله توسط اساتید در حوزه های مختلف منتشر کرده است. در همین راستا برگزاری نشست های علمی و همایش ها در دستور کار پژوهشکده قرار دارد، به نحوی که نزدیک 500 نشست علمی در این زمینه برگزار کردیم و 11 همایش یا مستقیماً یا با همکاری سایر نهادها و موسسات آموزشی برگزار شده است. تدوین متون درسی و حمایت از پایان نامه هایی که در این حوزه قرار دارند نیز از دیگر اقدامات پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی است.

دکتر عظیمی در ادامه گفت: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برای تحقق این اهداف، از سال 78 اقدام به جذب دانشجو کرد. این پژوهشکده در راستای افزایش میزان پژوهش، تربیت پژوهشگران را در دستور کار قرار داده و تاکنون نزدیک به 850 دانشجو جذب کرده است. اهمیت انقلاب اسلامی، تاثیر و عظمت آن و امام خمینی(س) اقتضا می کرد که ما سازوکار بهتری در نظر گیریم. به همین دلیل، ایده تبدیل پژوهشکده به پژوهشگاه در دستور کار قرار گرفته است. لذا با کمک دولت محترم به این ایده در سال های آتی جامه عمل خواهیم پوشاند و با گسترش رشته ها و گروه های پژوهشی به این سمت حرکت خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: در سال آتی که مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، برنامه هایی در دستور کار داریم. از جمله حمایت جدی از پژوهشگران پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، به ویژه محققانی که در موضوعات مرتبط با شبهات و چالش های انقلاب اسلامی، کار می کنند.

 

دکتر حسن حضرتی «دبیر علمی همایش نقد روش شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در این نشست خبری گفت: انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین رخدادهای قرن 21 محسوب می شود و درباره آن کتاب ها و آثارمختلفی نوشته شده است. تاثیرگذاری این رخداد نیز در حوزه تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فکری و فرهنگی انکار ناپذیر است.

وی افزود: در حوزه مطالعات علوم انسانی این رخداد بسیار تاثیرگذار و تحول ساز بوده است. ما امروز بعد از گذشت 40 سال، یک میراث ارزشمند از تولیدات علمی را در داخل و خارج از کشور در حوزه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در اختیار داریم. زمان آن رسیده است که پس از این مدت که با انباشت تولیدات علمی در این حوزه روبه رو هستیم، رویکردی نسبت به نقد و بررسی آثار نگاشته شده در حوزه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: همایش نقد و روش شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی نیز چنین رسالت علمی را دنبال می کند و قصد دارد نسبت به آنچه تاکنون در این حوزه نوشته شده است، رویکردی انتقادی داشته باشد. ما تقریباً از تمامی سبک ها در حوزه تاریخ نگاری متن و اثر داریم و تاریخ نگاری انقلاب اسلامی تاکنون با رویکردهای مختلفی نوشته شده است. در قالب یک رویکرد علمی، باید آنچه که در حال حاضر در این زمینه وجود دارد به نقد و بررسی علمی گذاشته شود. لذا این پیشنهاد در پژوهشکده مورد استقبال قرار گرفت و امروز به صورت رسمی زمان و محتوای آن اطلاع رسانی شد.

وی با بیان اینکه، رویکردی این همایش، علمی و دانشگاهی است، اظهار داشت: برگزارکنندگان این همایش جمعی از فرهیختگان علمی در تاریخ علوم انسانی و هرکدام دارای آثار مختلفی در حوزه تاریخ علوم انسانی هستند. ما در این همایش از وجود اندیشمندان و دانشمندان فرهیخته ای بهره خواهیم برد و بیشتر در قالب سفارش مقاله به سراغ عزیزان خواهیم رفت و فراخوانی نیز در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

 دکتر محمد محمودکیا «دبیر اجرایی همایش نقد و روش شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در این مراسم گفت: پس از برگزاری چهار جلسه شورای علمی و کمیته علمی همایش 15 محور استخراج شد؛ گونه شناسی سبک ها و جریان ها در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، تاریخ نگاری رسمی انقلاب اسلامی، تاریخ نگاری دین گرا، تاریخ نگاری چپ‌گرا، تاریخ نگاری سکولار، تاریخ نگاری آکادمیک، تاریخ نگاری موضوع محور، تاریخ نگاری فرآیندی، تاریخ نگاری اقترانی، تاریخ نگاری شخصیت محور، تاریخ نگاری ناسیونالیستی، تاریخ نگاری نظریه محور، مطالعات و نظریه های کنش محور، مطالعات و روش های ساختار محور، مطالعات رخداد محور و کرونولوژیک، این ها محورهایی هستند که در همایش به صورت تخصصی در موردشان بحث و نظر انجام می شود.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان فروردین 97 است و در روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 97 نیز پیش همایشی در این زمینه برگزار خواهد شد و افرادی که چکیده مقالات آنها مورد پذیرش شورای علمی قرار می گیرد، تا پایان شهریور ماه 97 فرصت دارند که اصل مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند. لازم به ذکرست مقالات برگزیده، علاوه بر چاپ در مجموعه مقالات همایش در دوفصل نامه تاریخ نامه انقلاب نیز منتشر خواهند شد. این امیدواری وجود دارد که این همایش نیز مانند سایر برنامه های پژوهشکده مورد استقبال دانشگاهیان قرار گیرد.

 انتهای پیام