صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

گروه فرهنگی ـ معاون دادگستری خوزستان با بیان اینکه براساس آیه 30 سوره مبارکه بقره انسان دارای قابلیت پذیرش اشراقات الهی و تبدیل شدن به خلیفه الله است، گفت: شهدای ما در این مسیر حرکت کردند و مسیر شهدا، مسیر انبیاء، اولیاء، پاسداری از ارزش‌های الهی بوده است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم رونمایی و اکران مستند «چرخ و فلک» با محوریت زندگی «مهدی باوی، جانباز مدافع حرم» امروز 16 اسفندماه در سینما بهمن اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعید سعدی، معاون آموزش و منابع انسانی دادگستری کل استان خوزستان در این مراسم با اشاره به آیه «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آيا در آن كسى را مى‏ گمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تنزيه مى ‏كنيم و به تقديست مى ‏پردازيم فرمود من چيزى مى‏ دانم كه شما نمیدانید.» اظهار کرد: یکی از مطالبی که جزء رموز و رازهای قرآن کریم است، قصه خلقت آدم است. 

وی گفت: ملائکه کاری جز تسبیح و تقدیس خداوند نداشتند. ملائکه به خداوند عرض کردند که آدمی که خلق شده جنایت و خونریزی می‌کند، که خداوند در پاسخ به آنها فرمود: «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» خداوند اشراقاتی را به نوع انسان عنایت فرمود و از ملائکه و آدم امتحان پس گرفت که ملائکه در مقام پاسخگویی برنیامدند اما نوع انسان توانست پاسخگو باشد. ملائکه‌ای که در این زمینه ناتوان بودند متوجه شدند در مقابل اشراقات الهی ناتوان هستند.

سعدی بیان کرد: اینجا موضوع قابلیت مطرح می‌شود. خداوند اشراقات را به آدم و ملائکه عنایت فرمود اما ملائکه نتوانستند در این عرصه ابراز وجود کنند اما آدم ظرفیتی بیش از ملائکه داشت. بنابراین نوع انسان بر این اساس می‌تواند خلیفه‌الله شود.

معاون آموزش و منابع انسانی دادگستری کل استان خوزستان عنوان کرد: در واقع افرادی که از ذریه آدم ابوالبشر ایجاد شدند به تمامی ارزش‌های الهی می‌توانند دست یابند. بشر علی‌رغم اینکه دارای جنبه حیوانی است، جنبه عُلوی هم دارد. بارزترین مصادیق کمال ارزش‌های الهی در وجود آدم، وجود مقدس حضرت محمد(ص) است، که تمامی کرانه‌های بشر را طی کردند و همه ارزش‌های الهی در ایشان مجسم است و البته همه افرادی که پس از رسول خدا(ص) جانشین ایشان بودند.

سعدی تصریح کرد: آدم‌هایی هستند که ظلم و فساد در زمین می‌کنند اما آدمهایی هم هستند که ارزش‌های الهی را نمایان می‌کنند تا کار به جایی برسد که ملائکه نتوانند وارد حریم معنوی آنها شوند. شهدای ما در این مسیر حرکت کردند. مسیر شهدا، مسیر انبیاء، اولیاء، پاسداری از ارزش‌های الهی بوده است.

معاون آموزش و منابع انسانی دادگستری کل استان خوزستان گفت: شهدای مدافع حرم، پیشکسوتان عرصه شهادت و سردارانی همچون شهید علی هاشمی بیانگر این نکته هستند که توانستند وعده الهی را در وجود خودشان محقق کنند. یعنی ارزش‌های الهی را تا آنجا پاسداری کنند که پا بر روی نفس خود بگذارند. به فرموده امام راحل علم گاهی حجاب اکبر می‌شود اما انسان‌هایی هستند که ظرفیتشان از علم بیشتر است و به ساحت یقین وارد می‌شوند. شهدای ما از این جمله‌اند.

انتهای پیام