صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۸۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
درس‌هایی از نهج‌البلاغه به قلم آیت‌الله میرعمادی/

گروه معارف ـ آیت‌الله میرعمادی گفت: با توجه به نامه 31 امام علی(ع) در نهج‌البلاغه مرگ برای هر انسانی، یک واقعیت گریزناپذیر است و غفلت از آن، دل را در وادیِ پُرسنگلاخ آرزوهای بی‎جا، شهوت، تخیلات و توهمات، سرگردان و حیران می‌سازد. فقط یاد مرگ است که دل را مهار می‌کند و از حیرت در وادی ضلالت، باز می‎دارد لذا یاد مرگ، باید چنان در ما رسوخ کند که قلب‎مان به کوچ کردن از این دنیا و فانی شدن اقرار نماید.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در سلسله مباحثی تحت عنوان «درس‌هایی از نهج‌البلاغه» عنوان داشته است: در بخشی از نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن‌مجتبی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه امده است: «وَ ذَلِلّهُ بِذِکرِ المَوتِ وَ قَرّرهُ بِالفَنَاءِ؛ دل را به یاد مرگ، رام کن و آن‌را به اقرار به فنا وادار نما» و این بیانگر این مسئله است که قلب انسان به‌واسطه مظاهر دنیوی همچون کبر و خودخواهی، شهوت و هواهای نفسانی سرکش و طغیان‌گر می‌شود، تنها چیزی‌که می‌تواند آن‌را رام کند یاد مرگ است.
قلبی که به یاد مرگ، مهار نشود سرکش است و همچون پلنگ خون‌خوار، انسان را می‌بلعد. این دل، همواره با انسان در جنگ و جدال و ستیز و قیل و قال است، این در حالی‎است که بابا طاهر عریان در این رابطه در شعری گفته است: «مگر شیر و پلنگی ای دل ای دل/به مُو دائم به جنگی ای دل ای دل/اگر دستم رسی خونت بریزم/ببینم تا چه رنگی ای دل ای دل».

مرگ برای هر انسانی، یک واقعیت گریزناپذیر است.غفلت از آن، دل را در وادیِ پُرسنگلاخ آرزوهای بی‎جا، شهوت، تخیلات و توهمات، سرگردان و حیران می‌سازد. فقط یاد مرگ است که دل را مهار می‌کند و از حیرت در وادی ضلالت، باز می‎دارد.
یاد مرگ، باید چنان در ما رسوخ کند که قلب‎مان به کوچ کردن از این دنیا و فانی شدن اقرار نماید.با تبکر و اندیشه‎ورزی باید به عمق این آیه شریفه پی ببریم که :«کُلُّ مَن عَلَیهَا فَانِ* وَ یَبقَی وَجهُ رَبَکَ ذُو الجَلالِ وَالاکرَامِ؛ هر که در روی زمین است، دست‌خوش مرگ و فناست و باقی، ذاتِ پروردگاری است که صاحب جلال و عظمت است».

بینا کردن دل با حوادث روزگار

امام علی(ع) همچنین در این نامه ادامه داده است: «وَ بَصِرهُ فَجَائِعَ الدُّنیَا... ؛ دل را به فجایع دنیا، بصیر و بینا کن و او را صولت روزگار و دگرگونی شب و روز، بترسان» که این بیانگر این مسئله است که دیده گشودن به حوادث و فجایع دنیا، انسان را از کوردلی نجات می‌دهد ، از همین رو هر انسانِ هوشیار باید آفت ها و حوادث تلخ دنیا را در برابر چشمِ دل قرار دهد تا بدین وسیله عبرت بگیرد و از کوری، رهایی یابد.
عوامل و حوادثی که به ما عبرت بدهد فراوان هستند. فقط کافی است عبرت‌آموزی کنیم؛ به تعبیر امام علی(ع): «مَا اَکثَرَ العِبَرَو اَقَلَ الاِعتِبَار؛ چه‌قدر عبرت‌ها بسیار و عبرت گرفتن کم است».

انتهای پیام