صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۹۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹

گروه فرهنگی: مراسم بزرگداشت روز ملی راهیان نور امروز 20 اسفند در یادمان شهدای هویزه برگزار شد.

میلاد کریمی دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی راهیان نور در یادمان شهدای هویزه خبر داد و گفت: امروز 20 اسفند که در تقویم به نام «روز ملی راهیان نور» ثبت شده است، در واقع سالروز سفر رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ 20 اسفند 1375 به یادمان شهدای هویزه است.

وی افزود: رهبر انقلاب از همان روزهای آغازین جنگ به عنوان نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع در مناطق نبرد، حضور مستمر داشتند؛ از جمله در جریان عملیات نصر (15 دی 59) که منجر به حماسه هویزه و شهادت شهید علم الهدی و یارانشان شد نیز ایشان در جمع رزمندگان و مجاهدان این نبرد عاشورایی حاضر بودند؛ چنانچه خودشان در بیاناتی می فرمایند:«بنده روز پانزدهم دی ماه، خودم در منطقه هویزه بودم. بچه هایی که شهید شدند را من دیدم بین هویزه و آن منطقه ای که خط اول بود. فردای آن روز (شانزدهم دی که بچه ها به شهادت می رسند) هم تا حدود ساعت 3 تا سه و نیم بعد ازظهر من بودم.»

مسوول امور پژوهشی یادمان شهدای هویزه اضافه کرد: ارتباط رهبر معظم انقلاب با شهدای هویزه به قبل از عملیات نصر باز می گردد. حضرت آقا، سابقه این آشنایی را در سخنرانی که چند سال قبل در مسجد دانشگاه تهران در جمع دانشجویان داشتند اینگونه بیان فرمودند که:«آنها [شهدای هویزه] جزو دوستان من بودند. در اهواز، غالبا با هم بودیم.» البته سابقه آشنایی برخی از شهدای مظلوم هویزه مثل شهیدان علم الهدی و قدوسی با حضرت آقا از این هم دیرینه تر است و به روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد مقدس باز می گردد که مباحث مفصلی دارد. بنابراین شاید به همین دلیل باشد که رهبر عزیز انقلاب 21 سال قبل در اولین سفر رسمی شان به مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس، یادمان شهدای هویزه را انتخاب می کنند و حتی دیدار مردمی شان با عشایر غیور و خونگرم دشت آزادگان را نیز در همین مکان مقدس برگزار و پس از زیارت قبور مطهر دوستان شهیدشان در جمع مردم منطقه و زائران و خانواده های این شهیدان سخنرانی می‌کنند.

کریمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای فرمایشات شان در یادمان شهدای هویزه فرمودند:«آن روز کسی گمان هم نمی کرد که به این زودی این شهدای عزیز و غریب این طور جاه و جلال معنوی پیدا کنند و مردم از راه های دور و نزدیک به زیارت شان بیایند، اما خدای متعال اراده کرد و آنچه گمان نمی رفت تحقق پیدا کرد و آنچه دور می نمود، نزدیک شد.»

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه خاطرنشان کرد: به همین منظور همه ساله در برنامه ای یاد و خاطره حضور رهبر فرزانه انقلاب در کنار شهدای مظلوم هویزه گرامی داشته می شود و برنامه 20 اسفند امسال هم به همت دست اندرکاران فرهنگی یادمان، خادمان پرتلاش بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و عزیزان قرارگاه راهیان نور دانشجویی سازمان بسیج دانشجویی کشور، با سخنرانی دکتر علیرضا زاکانی (نماینده سابق مجلس شورای اسلامی) و روایتگری حاج عظیم ابراهیم پور (مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) دربعد از ظهر امروز یکشنبه برگزار شد.

کریمی درباره سایر اقدامات فرهنگی روز ملی راهیان نور در هویزه نیز گفت: فضاسازی یادمان متناسب با این رویداد به یادماندنی، تشکیل حلقه های معرفت دانشجویی جهت مباحثه مطالبات و بیانات رهبری و جهت دهی روایت راویان استقراری یادمان به سمت بیان خاطرات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره شهدای مظلوم هویزه از دیگر برنامه‌های جانبی گلزار شهدای هویزه در این روز خواهد بود.

گفتنی است، یادمان شهدای هویزه در 25 کیلومتری جنوب‌غربی شهر هویزه و محل رشادت شهید علم‌الهدی و یارانش از یادمان‌هایی است که زائران راهیان نور به خصوص دانشجویان جوان بیشتر از آن بازدید می‌کنند و به دلیل نحوه شهادت شهیدانش و شباهت هایی که به واقعه عاشورا دارد به کربلای هویزه مشهور است.

انتهای پیام