صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۹۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
سردار سرلشکر رحیم صفوی عنوان کرد:

گروه ادب ــ مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: این افتخار بزرگی برای سپاه است که پاسداران خود را به نوشتن، فکر کردن و تراوشات فکری، ذهنی، ذوقی، هنری، علمی و بیان خاطرات خود تشویق می‌کند.


 به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم صبح امروز 23 اسفندماه با حضور سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار آسودی دبیر این جشنواره و جمعی از پاسداران اهل قلم در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

سردار صفوی در این مراسم گفت: سال 1395 اول جنگ تحمیلی، کل پاسداران 30 هزار نفر بود و در پایان جنگ 34 هزار پاسدار داشتیم و پاسدارن بازنشسته بیش از 100 هزار نفر هستند که ای کاش برای برخی از پاسداران شهید یک کتاب می‌نوشتند. انتظار من این است که از این صدها پاسدار بازنشسته حداقل 10 هزار نفر دست به قلم ببرند که این 40 سال بر ما چه گذشته است.

سردار صفوی ادامه داد: پاسدارانی که هم‌اکنون شاغل هستند و صاحب خرد و اندیشه و فکر هستند، تراوشات ذهنی، علمی و ذوقی خود را تبدیل به آثار کنند و این آثار ممکن است یک شعر باشد. به آنچه فکر می‌کنید و می‌دانید، عمل کنید و این عمل باید خالصانه باشد. نوشتن کار سختی است، مگر اینکه خداوند نوری را به قلب انسان‌ها بتاباند. سال‌ها خدمت علامه حسن زاده آملی می‌رسیدم و می‌دیدم که 200، 300 صفحه بدون خطخوردگی نوشته‌اند و این نشان‌دهنده لطف خداوند است.

وی تصریح کرد: پاسداران ما پاسدارانی هستند که خداوند به آنها لطف کرده تا به سپاه تشرف یابند و از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دفاع کنند و این شرافت بزرگی است و درود بر پاسداران بزرگی که در سنین جوانی وارد سپاه می‌شوند و به شهادت می‌رسند، مانند شهید کمالی که از نسل جدید است و معلوم است که قلبش به نور قرآن روشن است. پاسداران ما اهل فکر، معرفت، ذکر و علم هستند و اگر اهل قلم باشند، عاقبت به خیر خواهند شد و همچنین باید اهل ولایت باشد. هر کسی از ولایت الهی، ولایت رسول خدا(ص) و معصومین(ع) و ولایت فقیه جدا شود، خوراک گرگ‌های سیاسی و بدعاقبت خواهد شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با اشاره به تأثیر کتاب بر تعمیق اقتدار فرهنگی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی گفت: فرهنگ و تمدن دو مؤلفه اساسی برای حفظ هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی و اساس تمدن نوین اسلامی است. ما طی دو قرن گذشته چه در مقیاس جهان اسلام و چه منطقه و کشور خودمان سه نوع گفتمان برای تمدن‌سازی داشتیم. این گفتمان هم فرهنگی و هم سیاسی و هم تمدن‌سازی بوده است. گفتمان اول این بود که به سمت غرب برویم؛ چرا که از نظر فرهنگی، نظامی و علمی و ... به برتری رسیده و چاره‌ای جز تسلیم شدن و پیروی کردن از فرهنگ و تمدن غرب نداریم و این هنوز در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به گفتمان دوم عنوان کرد: گفتمان دوم، اصلاحات در جهان اسلام است، کسانی که این گفتمان را دنبال می‌کردند به دنبال به روز کردن نظام آموزشی کشور، بهبود شرایط اقتصادی و تعامل سازنده با بلوک غرب بودند و می‌گفتند باید فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی تلفیق شود و در دوره معاصر مهندس مهدی بازرگان چنین رویکردی داشت که در دوره دانشجویی کتاب‌هایش را بسیار می‌خواندم. از این رو آشنایی کافی با وی دارم. وی به دنبال تلفیق فرهنگ اسلامی و غربی بود و دین را در قالب فرهنگ غرب می‌خواست؛ هر چند وی یک چهره نورانی متدین، مسلمان و مؤمن بود، اما معتقد بود غلبه غرب به ویژه در علوم روز وجود دارد و این تفکر در نگاه سیاسی و فرهنگی نیز غلبه داشت و بازرگان می‌گفت؛ ما اسلام را برای ایران می‌خواهیم و امام خمینی(ره) ایران را برای اسلام می‌خواهد و می‌خواستند دین و فرهنگ غرب را با هم بیامیزند و از سوی دیگر اذعان داشتند که علم را باید بگیریم و بومی‌سازی کنیم.

سردار صفوی در ادامه گفتمان انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مقابله با استعمار راهبرد این گفتمان است و برای مبارزه فرهنگی، علمی، تمدنی و برقراری عدالت و قسط اجتماعی و تغییر و تحول اساسی در روابط داخلی و خارجی باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و در ابتدا سیدجمال الدین اسدآبادی بر این امر تأکید کرد و در قرن معاصر نیز امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای تأکید کردند و این تمدن نوین اسلامی و فرهنگ مقاومت را نهادینه کردند و اکنون به سبب همین تمدن، توانستیم حکومت، ملت و کشورمان را حفظ کنیم و این فرهنگ را به سوریه، لبنان و یمن و عراق رساندیم و دولت سوریه 85 ماه در برابر آمریکا، صهیونیست‌ها و غرب مقاومت کرد و این فرهنگ از ایران به سوریه رفت و آنها را نجات داد.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم انقلاب کبیر اسلامی را در راستای شکل‌‎گیری تمدن نوین اسلامی با اندیشه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب که آرزوی همه کشور اسلامی است، قلم به دست بگیریم و به آنچه می‌دانیم و درک می‌کنیم عمل کنیم و آن را در تمام کشورهای اسلامی نهادینه کنیم.

 

انتهای پیام