صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۰۰۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

گروه فرهنگی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان آداب و جایگاه مهمانی از دیدگاه روایات اسلامی، اظهارکرد: دوری از اسراف و گناه مهم‌ترین رهنمودهای اسلامی مهمانی هستند.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که مهمانی و رفت‌وآمد موجب تقویت صله‌رحم و ایجاد نشاط می‌شود، اظهارکرد: در روایت آمده است که مهمانی نشانه جوان‌مردی است.
وی با بیان این‌که وقتی مهمانی در جامعه رواج پیدا کند برخی مشکلات حل می‌شود، ادامه داد: در مهمانی انسان‌ها با هم آشنا می‌شوند و زمینه ازدواج جوانان فراهم می‌شود.

مهمانی به امر ازدواج کمک می‌کند

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که مهمانی سبب می‌شود انسان‌ها از زندگی هم مطلع شوند و اگر مشکلی نیازمندی وجود دارد نیاز آن برطرف شود، تصریح کرد: مهمانی کمک به امر ازدواج می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: در روایات دینی آمده است که از جامعه کناره‌گیری نکنید زیرا انسان اجتماعی است و مهمانی یکی‌از صفات برجسته اخلاقی است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با تاکید بر این‌که مردم و ملت‌ها به مهمان‌داری خودشان افتخار می‌کنند به مهمان‌نوازی مردم لرستان اشاره و افزود: مردم لرستان مهمان‌نواز هستند و به مهمان‌نوازی خودشان مفتخر هستند.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: در یک ضرب‌‌المثل عربی گفته می‌شود که فلان خانه خاکسترش زیاد است یعنی مهمان‌نواز است.

خانه‌ای که در آن مهمان وارد نشود مذمت شده است

وی با بیان این‌که اسلام برای مهمانی جایگاه مهمی قائل است، اضافه کرد: در اسلام خانه‌ای که در آن مهمان وارد نشود مذمت شده است به‌طوری‌که در روایات دینی آمده است که هر خانه‌ای مهمان در آن وارد نشود ملائکه رحمت در آن خانه رفت‌و‌آمد نمی‌کنند، زیرا مهمان وقتی می‌آید روزی خودش را می‌آورد و وقتی می‌رود گناهان اهل خانه را با خودش می‌برد.
آیت‌الله میرعمادی به حدیث پیامبر اکرم(ص) در خصوص مهمان اشاره و تصریح کرد: وقتی خداوند خیر کسی را بخواهد برایش هدیه می‌فرستد و آن هدیه مهمان است بدین معنا که مهمان هدیه خداوند متعال است.

مهمان؛ راهنمای بهشت

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که من سه چیز را دوست دارم، اطعام مهمان، روزه گرفتن در تابستان و شمشیر زدن در راه خدا را دوست دارم، کمااینکه مهمان راهنمای بهشت است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که مسئله مهمان‌نوازی یک سبک زندگی است که دارای آداب خاص است، اضافه کرد: در روایات علاوه‌بر تشویق به مهمانی برای آن
آداب میزبان و پذیرایی کننده ازجمله خوش‌رویی و اظهارمحبت تاکید شده است.
این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر خوشرویی و پذیرایی هنگام ورود مهمان، اظهارکرد: میزبان به مهمان خدمت کند و سعی کند مهمان راحت باشد و در پذیرایی از مهمان کوتاهی نکند و برای او احترام قائل شود.
وی با بیان این‌که پیامبر اسلام(ص) فرموده است که مهمان را گرامی بدارید هرچند کافر باشد، ادامه داد: هر کس به خدا ایمان دارد به مهمان احترام بگذارد، این در حالی‌است که امام علی(ع) می‌فرماید اگر کسی به مهمانی احترام بگذارد گویا به هفتاد پیامبر احترام گذاشته است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که نکته مهم در آداب میزبانی آن است که میزبان رفتار ناشایست نداشته و خودنمایی نکند، ادامه داد: نداشتن چشم و هم‌چشمی و تشریفات مشقت‌بار و تعارف دروغین از دیگر آداب میزبانی است.

استقبال و بدرقه؛ از حقوق مهمان بر میزبان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ازجمله حقوق مهمان را استقبال و بدرقه خوب دانست و گفت: سعی کنیم در مهمانی اسراف و ریخت‌وپاش نداشته باشیم، در آستانه نوروز بدانیم اسراف حرام و رفتار شیطانی است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که هرچه مهمانی ساده باشد بهتر و خوش‌تر است، اضافه کرد: بدون دعوت و اطلاع مهمانی نروید این در حالی‌است که از آداب مهمان این است که از توقف طولانی و ایجاد زحمت جلوگیری کند، مهمانی سه روز بیشتر نیست.

دعا برای صاحب‌خانه؛ از آداب مهمانی

این مفسر قرآن‌کریم افزود: از آداب مهمان آن است که از میزبان و صاحبخانه تشکر کرده و برای او دعا کند و برایش خیر و برکت بخواهد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از آداب مهمان پرهیز از مذمت و بدگویی میزبان است زیرا برخی‌ها بعد از مهمانی پشت سر میزبان بدگویی می‌کنند.
آیت‌الله میرعمادی مهم‌ترین آداب مهمانی را پرهیز از گناه دانست و با اشاره به این‌که مهمانی که با غیبت و تهمت و اسراف باشد عذاب خدا را به دنبال دارد، اظهارکرد: و مهمانی شئون اسلامی حفظ شود و سعی کنیم در نوروز در مهمانی‌ها گناه نکنیم.

انتهای پیام