صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۰۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
مدیرکل بنیاد شهید گیلان عنوان کرد:

گروه اجتماعی- پاکاری گفت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای بازسازی و ساماندهی گلزارهای شهدا در استان طی سال جاری تخصیص یافته است.

عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه مطالبات خانواده های شاهد و ایثارگر به دو بخش پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی تقسیم می شود، اظهار کرد: مطابق قانون ذخیره مرخصی بر عهده یگان های مربوطه قرار داشت که در قانون برنامه ششم مجددا به بنیاد شهید واگذار شد.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید مکلف به پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران است، افزود: با توجه به اصلاح قانون، پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی سال 94 خانواده های شاهد و ایثارگر استان پرداخت شده، اما مطالبات ذخیره مرخصی 280 نفر طی سال های 92 و 93 باقی مانده است.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با اشاره به ماده 87 قانون برنامه ششم، تصریح کرد: دولت مکلف شده که در دو سال اول اجرای برنامه کلیه مطالبات ایثارگران را پرداخت کند لذا با تامین اعتبارات لازم تعهدات دولت عملی خواهد شد. در حال حاضر پاداش پایان خدمت سال 95 باید پرداخت شود که در مرحله تامین مالی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کلیه استان ها اعتبار لازم جهت پرداخت مطالبات ایثارگران را دریافت خواهند کرد، گفت: تاکنون تعدادی از استان ها براساس شاخص های محرومیت موفق به پرداخت مطالبات شده اند و تعدادی دیگر در انتظار تامین مالی هستند.

وی ارائه خدمات تعیین از کار افتادگی و حالت اشتغال ایثارگران را بر عهده بنیاد شهید دانست و متذکر شد: مجموعه عوامل وضعیت جسمانی، روحی، معیشتی و اشتغال ایثارگران در تعیین میزان از کار افتادگی و حالت اشتغال اثرگذار است. در حال حاضر تمامی جانبازان بالای 25 درصد غیر شاغل، مشمول قانون اشتغال هستند و مابقی نیز تحت پوشش بنیاد قرار دارند.

پاکاری با بیان اینکه وضعیت اشتغال ایثارگران جدا از وضعیت اشتغال جامعه نیست، تاکید کرد: ماده 21 قانون برنامه ششم دستگاه ها را مکلف کرده که 25 درصد ظرفیت های استخدامی خودشان را به ایثارگران و فرزندان شاهد تخصیص دهند. ماده 31 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز بسته های انگیزشی برای کارفرمایان بخش خصوصی تعریف کرده است. همچنین امکان جایگزینی فرزندان ایثارگران وجود دارد و ایثارگران می‌توانند پس از پایان دوران خدمت خود نسبت به جایگزینی فرزندان خود اقدام کنند.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان از حمایت از فرزندان شاهد و ایثارگر در راستای کارآفرینی، خوداشتغالی و توانمندسازی خبر داد و متذکر شد: به لحاظ محدودیت های شغلی، توفیق جذب ایثارگران در دستگاه ها وجود ندارد لذا ایثارگران می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی از سهمیه 25 درصدی خود استفاده کنند.

18 هزار ایثارگر مشمول دریافت کارت شناسایی هوشمند هستند

وی با اشاره به جذب یکصد نفر از ایثارگران استان طی سال گذشته، عنوان کرد: با توجه به تاکید قانون برنامه ششم مبنی بر لزوم رعایت سهمیه 25 درصدی ایثارگران در هرگونه جذب از سوی دستگاه ها، متاسفانه 2 هزار و 700 نفر در انتظار اشتغال هستند. البته 400 نفر از تسهیلات اشتغالزایی بنیاد شهید استفاده کرده اند.

پاکاری از ارائه خدمات تامین مسکن به ایثارگران در دو بخش کمک هزینه خرید و ساخت خبر داد و خاطرنشان کرد: تسهیلات تامین مسکن خانواده های شاهد و ایثارگر مطابق قانون در بودجه سنواتی کشور در نظر گرفته می شود و دولت هر سال مکلف به تخصیص یکصد هزار سهمیه است. سال گذشته 2 هزار و 900 سهمیه در گیلان گرفتیم.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان واگذاری زمین را جزو تکالیف اداره کل راه و شهرسازی در استان ها دانست و گفت: مشمولان دریافت زمین در شهرستان ها را معرفی کرده ایم و تاکنون توفیقات خوبی به دست آمده است.

وی مناسب سازی فضاهای عمومی و شخصی را پاسخگوی نیاز واقعی ایثارگران ندانست و اظهار کرد: بنیاد شهید تلاش می کند در چارچوب ضوابط قانونی کلیه پرداخت ها را به مشمولان دریافت مناسب سازی مسکن انجام دهد، اما با محدودیت منابع و امکانات مواجه هستیم.

پاکاری با بیان اینکه خدمات درمانی بنیاد شهید در قالب بیمه های همگانی و تکمیلی تعریف می شود، عنوان کرد: در حال حاضر ایثارگران ما تحت پوشش بیمه تکمیلی دی قرار دارند و کلیه خدمات درمانی را در بیش از 400 مرکز در گیلان به صورت رایگان دریافت می کنند. در صورت مراجعه ایثارگران به سایر مراکز، بیمه دی کلیه هزینه های درمان را پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با اشاره به پایان اعتبار کارت شناسایی ایثارگران تا سال 90، یادآور شد: این کارت ها تا پایان سال اعتبار دارد و لذا در حال صدور کارت شناسایی هوشمند ایثارگران هستیم. 18 هزار نفر در استان مشمول دریافت کارت شناسایی هوشمند هستند و تاکنون بیش از 4 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند و ثبت نام ادامه دارد.

وی با تاکید بر کیفی سازی یادواره‌های شهدا در استان، گفت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای بازسازی و ساماندهی گلزارهای شهدا در استان طی سال جاری تخصیص یافته است.

انتهای پیام