صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۱۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

حجت الاسلام میریان، مدیر مرکز قرآنی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: آموزش و پرورش باید با بازنگری در فعالیت و آموزش های قرآنی، فرزندان ایران اسلامی را قرآنی تر تربیت کند.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: حجت‌الاسلام‌ سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآنی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن بیان اهمیت فعالیت های قرآنی در جامعه گفت: با تمام آنچه که تا به حال در کشور اتفاق افتاده از بدو انقلاب اسلامی تا به امروز که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است خیلی نتوانستیم عموم جامعه را با قرآن مأنوس کنیم. قرآن باید در زندگی مردم وارد شود تا مردم از این کتاب آسمانی استفاده کاربردی ببرند.

وی ادامه داد: فرهنگ عمومی پناه آوردن به قرآن هنوز در جامعه جا نیفتاده است و فعالیت های قرآنی محدود به عاشقین قرآن و کسانی است که خودشان جزئی از جامعه قرآنی هستند، در حالی که قرآن برای همه اقشار و تمام مردم مسلمان است.

میریان با اشاره به اینکه قرآن هنوز در بطن زندگی مردم جامعه راه نیافته است، تصریح کرد: در خیلی از مباحث آموزشی، قرآن وارد زندگی خانواده نشده است در حالی که بسیاری از مردم با مفاهیم قرآنی، روخوانی، روانخوانی آشنا هستند ولی تا رسیدن به ظهور رفتار قرآنی در بطن جامعه بسیار فاصله داریم.

مدیر مرکز قرآنی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری میلیونها محفل انس با قرآن و جلسات متعدد آموزش اظهار داشت: نمی توان اتفاقات مثبتی که در حوزه قرآنی رقم خورده را کتمان کنیم، اما این اتفاقات فراگیر نبوده و به این دست فعالیت ها نیاز بیشتری احساس می شود. اینکه مردم دغدغه قرآن داشته باشند و در سبد خانوارشان برای قرآن وقت بیشتری گذاشته شود، نیازمند عمومیت و فراگیری بیشتری است.

میریان با تأکید بر نقش تبلیغات قرآنی در رسانه ها ادامه داد: رسانه می تواند در زمینه کاربردی کردن دستورات قرآن به طور جدی مثمر ثمر باشد؛ علی الخصوص صدا و سیما وظیفه خطیری در گسترش فرهنگ دارد. در واقع می توان گفت فراگیری صدا و سیما در بین مردم بسیار است و هنوز جایگاه خودش رادر معرفی فعالیت های قرآنی دارد و می تواند یک قهرمان قرآنی که هم اخلاق دارد و با همه ملاک های شرعی و انسانی آن قهرمان و برجسته است در بین عموم جامعه الگوپروری کند.

وی مسابقات بین المللی را بزرگترین و برجسته ترین رخداد قرآنی دانست و افزود: مسابقات بین المللی به عنوان یک رخداد عظیم در یک زمان مخصوص انجام می شود که مختصر بوده و بعد از آن نیاز مخاطبین قرآنی برآورده نمی شود.

میریان با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان افزود: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در پیش است و این ماه بهار قرآن و ماه نزول قرآن است باید تمام فضای کشور رنگ و بوی قرآنی بگیرد و انس ویژه ای در سطح رفتار افراد جامعه با قرآن شاهد باشیم.

بازنگری آموزش قرآن در مدارس را جدی بگیریم

این مدیر فعال قرآنی با اشاره به آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای موثر در امر انس با قرآن اضافه کرد: آموزش و پرورش باید با بازنگری در فعالیت و آموزش های قرآنی، فرزندان ایران اسلامی را قرآنی تر تربیت کند.

وی با اشاره به تدریس ۱۵ ساله در کسوت معلمی قرآن در مقطع ابتدایی گفت: کودکان از آزمون قرآن می ترسند. زمانی که قرار به سنجش می شود و قرآن مثل یکی از درس ها مورد آزمون و خطا قرار می گیرد چون زبان مادری نیست و ما نتوانستیم این زبان را برای آنها جا بیاندازیم، فراگیری آن برای بچه ها سخت شده است و وقتی روخوانی قرآن که سطحی ترین آموزش در این زمینه است نباشد قرآن به گوشه ها رفته و فاصله بین خردسالان و قرآن خواهد افتاد. قطعا آموزش و پرورش نقش جدی و اساسی دارد و باید در سیستم قرآنی آن بازنگری شده و برای جذب کودکان در کلاس قرآن معلمین متبحری در امر آموزش باید تربیت شوند.

باتوان کم مالی توقع پیشرفت در محصولات قرآنی را نداشته باشیم

میریان در خصوص فعالیت های دیجیتالی و محصولات قرآنی افزود: سرعت ما برای تولید محصولات نو آورانه در زمینه های دیجیتال و نرم افزاری بسیار پایین است ما باید در زمینه نوآورانه ایده ها را خلق کنیم و باید به سمتی برویم که از فناوری پیشی بگیریم بعضی از موسسات فعالیت های خوبی انجام داده اند و فعالیت های اپلیکیشنی خوبی در بازار ارائه کرده اند و یا بعضی از انیمیشن ها با موضوع و محتوای خوبی طراحی شده است اما فاصله بسیار و سرعت کم باعث عدم جذب و قبضه بازار می شود.

وی علت عدم استقبال از محصولات قرآنی را بودجه کم دانست و اظهار کرد: برای کارهایی که ارائه شده به این علت که بودجه های خوبی برایشان لحاظ نشده در این زمینه کم هزینه می شود و کارهایی که در این زمینه انجام می شود قوت لازم را ندارد. معتقدم وقتی می خواهیم کار خوبی انجام دهیم، باید پول خوبی برای انجام آن علی الخصوص در حوزه نرم افزار و محصولات فناوری داشته باشیم.

اعزام قاریان به خارج از حرم وظیفه مرکز قرآن استان قدس

مدیر مرکز قرآنی آستان قدس رضوی با اشاره به این مرکز افزود: با توجه به اینکه مرکز قرآن کریم آستان قدس کمتر از یکسال تاسیس شده است تمام فعالیت های قرآنی خارج از محدوده حرم بر عهده این مرکز قرآنی است.

وی ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن محدود در مکان هایی خارج از حرم دربعضی از مناسبت ها و برپایی مهد الرضا که آموزش قرآنی خردسالان پیش از دبستان را به روش قصه و بازی در استانها سطح کشور برعهده دارد از جمله فعالیت های این مرکز است.

مدیر مرکز قرآنی سازمان فرهنگی سازمان آستان قدس رضوی در خصوص فعالیت های این مرکز اشاره کرد:طرح رحمه للعالمین، طرح کوثر رسول الله که به صورت سراسری در کل کشور برگزار شد و تمام فعالیت های قرآنی خارج از حرم در عرصه ملی و بین المللی با مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی است و در این ده ماه مهد الرضا از نه استان به ۳۱استان ارتقا داده شده و رشد کمی در تعداد استانها انجام شد همچنین در سال ۹۵، ۱۲ هزارقران آموز داشته و در سال ۹۶،به ۱۷ هزار دانش آموز رسیده است.

انتهای پیام