صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۱۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کریمی تأکید کرد:

گروه اقتصادی- نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد کلان بودجه به جای اداره کشور به اداره دولت تبدیل شده به نحوی که هزینه‌های جاری دولت 90 درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد، همین اشکال اجازه نمی‌دهد کشور به خوبی اداره شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی‌ اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: بودجه سال 97 با رویکرد انقباضی بسته شده‌ و سعی کردیم رشد مبالغ بودجه محدود شود. با توجه به مشکلاتی که در کشور از نظر حجم دولت داریم، تامین منابع نیز با مشکلات روبرو است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد کلان بودجه به جای اداره کشور به اداره دولت تبدیل شده به نحوی که هزینه‌های جاری دولت 90 درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد، همین اشکال اجازه نمی‌دهد کشور به خوبی اداره شود.
وی افزود: یکی از کار‌های مثبتی که در مجلس پیگیری شد، جلوگیری از استانی شدن بودجه آموزش‌و‌پرورش و بنیاد شهید بود که محقق شد.
کریمی ادامه داد: یکی از منابعی که در استان مغفول مانده، پرداخت 15 درصد از حقوق دولتی حصولی از معادن است که نیاز به پیگیری دارد. این 15 درصد برای تامین زیرساخت‌های اطراف معادن است که اگر وصول شود برای شهرستانی مثل محلات از کل اعتبارات استانی‌ بیشتر خواهد بود و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توزیع شهرستانی بودجه گفت: کل منابعی که به اراک اختصاص داده شده 22 درصد است در حالی که اراک 49 درصد جمعیت استان را دارد و با حجم محرومیتی که در این شهرستان داریم این تقسیم‌بندی عادلانه نیست. شهرهای کوچک‌تر استان بعضاً امکانات خوبی دارند مثلاً چندین سالن ورزشی و کتابخانه دارند ولی برای مثال منطقه قره‌کهریز حتی یک سالن ورزشی و کتابخانه هم ندارد.
وی افزود: در بودجه امسال، اعتبار کاهش آلودگی هوای اراک نصف شده و با توجه به معضل آلودگی هوا که مردم اراک را آزار می‌دهد، این کاهش اعتبار پذیرفتنی نیست.
کریمی همچنین درباره بحث توسعه شهری ادامه داد: اراک به عنوان پیشانی استان باید سهم مناسبی از بودجه توسعه شهری داشته باشد ولی رقم آن‌چنانی در اختیار این بخش قرار نگرفته است. در خصوص تخصیص اعتبارات حتماً باید بازنگری صورت گیرد چون سهم 22 درصدی به هیچ‌وجه متناسب با نیاز‌های اراک و نقش آن به عنوان مرکز استان که باید به همه شهرستان‌ها سرویس دهد، نیست.
انتهای پیام