صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۲۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

گروه هنر ــ طراح نشان هنری چهلمین سال انقلاب اسلامی که روز گذشته از آن رونمایی شد، از نقوش هنر اسلامی در اجرای این طرح سود برده و همچنین متأثر از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون انقلاب بوده است.

به گزارش ایکنا؛ نشان هنری چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، روز گذشته دوشنبه 17 اردیبهشت طی مراسمی در بنیاد فرهنگی روایت فتح  رونمایی شد.

این نشان که طراحی و اجرای آن را مسعود نجابتی؛ هنرمند گرافیست و طراح خط و مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح به عهده داشته است قرار است زین پس به عنوان هویت بصری کلیه فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری پیرامون چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی نهادهای گوناگون فرهنگی، هنری و مردمی امسال برگزار می‌شود مورد استفاده قرار گیرد.

اما نجابتی در طراحی این نشان هنری با نگاه به طرح شمسه در هنرهای سنتی ایرانی و اسلیمی، کلیت طرح را براین مبنا قرار داده است که البته تلألو و نور ساطع شده از آن به شکل اشعه، دور تا دور دایره مرکزی قرار گرفته است.

اشعه دور تا دور این شمسه که در قالب پره‌هایی زرد‌رنگ  گرداگرد آن قرار گرفته است به شکل موتیف 40 مرتبه تکرار شده است که نشان از چهل سالگی انقلاب اسلامی دارد.

در مرکز این شمسه که به عنوان نشان هنری چهلمین سال انقلاب اسلامی طراحی شده است، آرم «الله» که پس از پیروزی  انقلاب اسلامی جایگزین نشان شیرخورشید در پرچم جمهوری سلامی ایران بود، قرار گرفته است.

در مجموع این نشان با رنگ زرد طلایی که در تصویرگری و نگارگری ایرانی مراد از آن تقدس است و معمولاً با همین تونالیته رنگی دور تا دور چهره و تمثال معصوم(ع) به عنوان هاله ای نورانی اجرا می‌شود، به اجرا درآمده است.

طراح در اجرای این طرح همچنین فرازی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون انقلاب اسلامی را به عنوان الگوی هنری مورد نظر خود قرار داده است، آنجا که معظم‌له  گفته‌اند:«امروز باید از خورشید انقلاب که در آسمان جهان نورافشانی می‌کند صحبت کرد و همگان را متوجه نور و گرمای عالم‌بخش آن نمود.»

نجابتی در اصل متأثر از این بیانات، انقلاب اسلامی که منشأ و سرچشمه خود را از واژه ناب «الله» گرفته است به مثابه خورشیدی عالم‌تاب تصویر کرده است که تشعشع آن در قالب پره‌های نورانی فوراً چشم مخاطب را به سمت مرکز طرح و نام ذات اقدس الهی متوجه می‌سازد.

یادآور می‌شود، مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری چهلمین سال انقلاب اسلامی در سال جاری و توسط نهادهای فرهنگی و مردمی برگزار خواهد شد که بنیاد فرهنگی روایت فتح و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی طلایه دار این برنامه‌ها خواهند بود.

انتهای پیام